Kolumnit Uutiset

Hyvää mahalaskua likaisenharmaa Finnair

Finnair ilmoitti keskiviikkona, että yhtiön väki vähenee 280 työntekijällä. Yhtiön lentokoneiden moottoreiden huolto/korjaus siirtyy sveitsiläiselle SR Technicsille.

Suomalaista työtä siirtyy jälleen maan rajojen ulkopuolelle ja vain siksi, että ratkaisu ajaa Finnairin parasta.

Talon tavan mukaan yhtiön tekninen henkilökunta marssi ulos, kieltäytyi tekemästä työtä. Pahan olon ymmärtää, lakkoilun seurauksista kärsii kuitenkin koko Finnair.

Työkavereiden kampittaminen on outo piirre ylistetyssä suomalaisessa solidaarisuudessa.

Tämän ulosmarssin takia vain muutama lento jäi lentämättä. Finnairin julkinen kuva rähjääntyi silti taas kerran: Finnair lentää, jos käynnissä ei satu olemaan lennot katkaiseva työtaistelu.

Kuka haluaa ostaa lomamatkalleen lentolipun sijaan arpalipun? Kaiken lisäksi arpalippu on usein kalliimpi kuin Finnairin kilpailijoiden lentolippu.

Finnairin yhteydessä on puhuttu lakkojen ohella asuntokaupoista, optioista, niiden salailusta, pienistä piireistä ja hyvistä veljistä, raskaista tappioista vuodesta toiseen…

Finnair muistuttaa ongelmakimppua, ei ollenkaan nykyaikaista siivillään kiitävää lentoyhtiötä.

Asiasta on yrittänyt puhua valtionomistuksista vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.). Hän on toistanut suunnitelmaa, joka on kirjoitettu yhtiön pääkonttorissa.

Finnairin liikeidea on takoa tulosta Aasian lennoilla. Hautalan mukaan yhtiön toinen tärkeä tehtävä on suomalaisten lentoyhteyksien turvaaminen Eurooppaan.

Hautala saa sanansa kuulostamaan siltä kuin suomalaisten lennot Euroopan kentille olisivat Finnairin varassa – että jos Finnair siivet eivät kanna, Suomesta ei lennetä Eurooppaan.

Ministeri Hautalan väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Suomalaisten Eurooppa-yhteydet eivät riipu Finnairista.

Lentojen määrä toki laskee, jos Finnair syöksyy nokilleen, mutta pienestä maasta lennettäisiin yhä suureen maailmaan.

Toisin sanoen: Hautalan tyhjän strategian takia Finnairia ei ole pakko pitää hengissä – tätä menoa vuodesta toiseen tekohengityksellä.

Suomessa on turha tarrautua ajatukseen, että meillä on ollut aina Finnair ja näin pitää ikuisuuden nimessä jatkua.

Jos Finnairia ei saada kannattavaksi, lennot on kohta lennetty. Ei minkään lentoyhtiön koneita ilmassa pidä ”ikuisuuden laki” vaan kannattava bisnes.

Finnairin tulevaisuus näyttää synkältä. Riitely kertoo perimmiltään yhdestä asiasta: suomalaisten on äärimmäisen vaikea sopeutua uuteen aikaan saavuttujen etujen maassa.

Maailma muuttuu lentokoneen nopeudella ja Finnairilla on pahoja ongelmia pysyä tässä lennossa mukana.

Loppu lähestyy ja se näyttää mahalaskulta. Sveitsissä korjatut lentokoneet voi maalata uudelleen…