fbpx
Uutiset

Hyväkin mainos voi leimautua roskaksi

Facebookissa mainonnan kirjo on valtava. Mainoksilla yritetään palkata työntekijöitä, myydä tuotteita tai kertoa erilaisista kilpailuista.

Verkkoliiketoiminnan asiantuntijayritys Ambientian toimitusjohtaja Ville Availa sanoo, että mainostajat alkoivat kiinnostua Facebookista pari vuotta sitten. Yleensä Facebookia käytetään yhtenä osana mainontakokonaisuutta.

Hyvä mainos on Availan mukaan luotettava ja siinä esiintyy kuluttajalle tuttuja asioita. Mainokset, joissa luvataan esimerkiksi suuria rahavoittoja saavat ihmiset epäluuloisiksi.

– Kuluttajat tietävät milloin heitä vedetään höplästä. En ymmärrä miten sellaiset mainokset edes pääsevät Facebookissa näkyviin, Availa sanoo.

Usein saattaa käydä niin, että kaikkien mainosten arvo laskee, kun joukossa on huonoja mainoksia.

– Mainoslinkkeihin ei kiinnitetä huomiota, koska on totuttu, että mainospaikoilla on pelkkää roskaa, Availa sanoo.

“Pelkkää plussaa”

Sportia Tiiriö perusti oman Facebook-sivunsa viime vuonna ja tällä hetkellä tykkääjiä on reilut 200. Lisäksi heillä on ollut joitakin mainoskampanjoita.

Liikkeen vastaavan myyjän Tomi Ojasen mukaan Facebookin hyvä puoli on se, että sivun tykkääjistä saa tiedon välittömästi.

– Aluksi he ovat yleensä vain omaa henkilökuntaa ja heidän lähipiiriänsä. Ulkopuolisia kävijöitä pitää tietenkin ajan myötä saada, jotta sivusta olisi hyötyä.

Facebookissa näkyminen ei välttämättä vaadi suuria investointeja. Ojanen kertoo, että Tiiriön Sportiassa Facebook-mainontaa tehdään pienellä budjetilla.

– Eihän tämä vielä liikkeen kävijämäärissä näy. Kuluja ei kuitenkaan ole kovinkaan paljon, joten kaikki, mitä kampanjoinnilla saamme, on plussaa.

Lähes samoilla sanoilla Facebookin mainontakokemuksia kuvailee myös Hämeenlinnan Näkökeskuksen optikko Pasi Patovuori. Näkökeskus teki omat sivunsa Facebookiin vasta muutama kuukausi sitten.

– Tuttavapiiristämme tarjottiin apua sivujen luomisessa, joten tartuimme tilaisuuteen. Ulkopuolista suunnittelijaa emme varmaan olisi tätä varten palkanneet, Patovuori kertoo.

Näkökeskuksen Facebook-mainonta on vielä alkutekijöissään, mutta siltä odotetaan ainakin pientä lisäystä kaupalliseen näkyvyyteen.

– Varsinkin nuorempi asiakaskunta käyttää Facebookia. Heitä ei asiakkaina ole koskaan liikaa, Patovuori sanoo. (HäSa)

Menot