Uutiset

Hyväksikäyttö ei ole "seksuaalisuuden toteuttamista"

Pillastuminen on helppoa. Jos siihen on tarve, siihen löytyy myös syy. Yksi sana riittää.

Viime aikoina sellainen sana on ollut ”ällösetä”.

Jostain syystä seksuaalisen häirinnän ja vallan väärinkäytön pohtimisesta on tämän sanan myötä tehty se vauhdikas tulkinta, että ”feministit” ovat ”kieltämässä” keski-ikäisen miehen seksuaalisuutta.

Kiintoisaa. Rikosten ja huonon käytöksen kritisointi muuttuu kuin taikaiskusta kokonaisen ihmisryhmän sortamiseksi.

Pitääkö tämä tulkita niin, että keski-ikäisellä miehellä on luonnon sanelema pakko käyttäytyä asiattomasti?

Ällösetäkeskustelu alkoi niin, että Aamulehden toimittaja Minna Kurki kritisoi vallan huumaamien miesten – ja naisten – tapaa kohdella vastakkaista sukupuolta kuin hedelmiä marketissa.

Se on Kurjen lanseeraaman termin mukaan ”ylimielistä ällösetäkulttuuria”.

Sehän on! Juuri sitä. Ällöä. Ja on perusteltua puhua sedistä, koska ainakin toistaiseksi suurin osa johtajatason kourijoista on miehiä.

Ällösetäilyn hyssyttely ja palkitseminen esimerkiksi politiikassa on oksettavaa. Mutta niin tehdään. Kuten Kurki kirjoittaa: ”Kun kyseessä on lain rajojen ylittäminen tai niillä leikkiminen, kyse on jo patologisesta kanssaihmisten halveksimisesta. Se on este kunnon politiikan tekemiselle, ja sellaisena myös yleisön asia.”

Jotenkin teatteriohjaaja Rauli Jokelin onnistui näkemään tämän avauksen ”yhtenä lisänä keski-ikäisen miehen seksielämän niittaamiseksi maanrakoon”.

Sittemmin keskustelu aiheesta on riehaantunut koskemaan sitä, kuka saa ja mitä, kuka sortaa ja ketä ja kielletäänkö tässä keski-ikäisten miesparkojen oikeus elää.

Miesasiamies Henry Laasanenkin herkesi välittömästi itkemään, miten ”vanhempia miehiä saa kutsua limaisiksi, ällöttäviksi ja likaisiksi miehiksi, kun he toteuttavat omaa seksuaalisuuttaan”.

Tässä on yhteys, jota on vaikea ymmärtää. Jos hyväksikäytöstä ei voi puhua ilman, että seuraava lause käsittelee jonkun oikeutta ”toteuttaa seksuaalisuuttaan”, kenen oikeuksia poljetaan?

Hyväksikäytetyn.

Tätä ininää seuratessa on ikävän helppo ymmärtää, miksi viime aikoina esillä ollut tie raiskausten uhrien ihmismäiseen kohteluun ja raiskaajien nykyistä tiukempaan rankaisemiseen on niin pitkä ja vaivalloinen.

Yllä referoidussa keskustelussa toinen sukupuoli nähtiin hyvin nopeasti lähinnä hyödykkeenä. Tyyliin: ”Miksi viisikymppinen mies ei voisi katsella kolmikymppisiä naisia perheenperustamismielessä?”.

Voi tietenkin. Mutta ei vaimoa valintamyymälästä saa. Eikä miestä.

Suhteet ja seksi ovat henkilökysymyksiä, kahden ihmisen välisiä sopimuksia.

Ja jottei jäisi epäselväksi, ”sopimus” tarkoittaa molemminpuolista halua ja suostumusta.