Uutiset

Hyvän mielen löytäjä palkittiin

Sosiaaliohjaaja Riikka Hölsö Hämeenlinnan lastensuojelun avohuollon palveluista on saanut tämän vuoden Hyvän Mielen Tekijän palkinnon.

Hämeenlinnan Seudun Mielenterveysseura perustelee palkintoa, että Hölsö tuottaa iloisella ja lämpöisellä persoonallaan inhimillisyyttä vaikeaankin arkeen.

Riikka Hölsö sanoo, että hän tuntee itsensä paremminkin hyvän mielen löytäjäksi. Huomionosoitusta ja sen sisältöä miettiessään hän kertoo itse asiakastyön tuovan hänelle hyvää mieltä.

– Se toivottavasti heijastuu asiakkaisiin, työtovereihin ja yhteistyökumppaneihin.

Tarve selvitetään työparina

Riikka Hölsö työskentelee lastensuojelun avohuollossa vastaanottotiimi Apilassa, jossa hänen työparinaan on lastensuoleluprosessista vastaava sosiaalityöntekijä. Samanlaisia työpareja on Hämeenlinnassa kaksi.

Uudet lastensuojeluilmoitukset ja -hakemukset tulevat aina heille arvioitaviksi. Työparina he selvittävät, johtaako ilmoitus lastensuojelun asiakkuuteen.

– Me teemme lastensuojelun tarpeen arvion. Jos katsotaan, että perhe tarvitsee ja hyötyy lastensuojelupalvelusta, hänelle nimetään oma lastensuojelun sosiaalityöntekijä.

Mielenterveysseuran palkintoa Riikka Hölsö kertoo kovasti arvostavansa, sillä sen kautta nostetaan lastensuojelutyötä positiivisella tavalla esille.

– Useinhan lastensuojelu pääsee otsikoihin järeimpien toimenpiteidensä kautta. Perustyö harvoin saa näkyvyyttä millään sektorilla. Palkinnolla arvostetaan työtä, eikä niinkään sen tekijää.

Upeita keskusteluja käydään

Viime vuonna Hämeenlinnassa käsiteltiin noin tuhat lastensuojeluilmoitusta. Alle 20 prosenttia ilmoituksista johti lastensuojelun asiakkuuteen, joten suurin osa ei johda jatkotoimiin.

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä yksityishenkilö, viranomainen ja myös lastensuojelua kaipaava perhe itse.

– Tässä tapaamishuoneessa käydään upeita keskusteluja. Minulla on kokemus, että ihmiset pystyvät kertomaan avoimesti omasta tilanteestaan, Riikka Hölsö toteaa.

– Selvitysprosessin aikana pystymme tarvittaessa ohjaamaan asiakkaan kunnan peruspalveluihin, jossa tehdään ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Voimme ohjata hänet esimerkiksi perheneuvolaan tain Vaahteramäen perhetyöhön.

Asiantuntija omassa asiassaan

Käytännössä Apilan työparin työ on asiakkaiden tapaamista lastensuojelutarpeen selvityksen merkeissä. Tapaaminen voidaan järjestää asiakkaan kotona, yhteistyökumppanin luona tai Apilan neuvotteluhuoneessa kaupungin virastotalo Wetterissä.

– Voiko lähemmäs yksityisyyttä tulla. Asiakas on aina mukana omassa asiassaan, kun selvitystä tehdään. Hän on asiantuntija omassa asiassaan, Riikka Hölsö sanoo. (HäSa)