Uutiset

Ikkuna ulkomaailmaan

Kaikki alkoi oikein ajoitetusta lukutuokiosta kaksi vuotta sitten. Kun kotipalvelun lähettämä avustaja poikkesi Anja Hemmon luo viikoittaiselle käynnilleen, näki hän Hemmon kirja kädessään. Avustaja tiedusteli, olisiko Hemmo halukas ryhtymään kotikirjastopalvelun asiakkaaksi. Lukuharrastaja oli tarjouksesta yllättyneen ihastunut.

– Kipeytyneen jalan takia ovia on mennyt paljon kiinni. Totta kai on aina hienoa jos jostain sitten aukeaa ikkuna. En pidä itseäni missään pussissa kasvaneena, mutta tällaisesta palvelusta en ollut kuullut yhtään mitään.

Yksilölle räätälöity yllätys

Kotikirjastopalvelu sai alkunsa vuonna 2004, kun perusturva ja kaupungin kirjaston työntekijät pohtivat, miten voisi turvata jo kirjastolainkin edellyttämät kirjastopalvelut myös niille kaupunkilaisille jotka eivät kirjastolle pääse ja joilla ei ole läheisiä huolehtimassa kirjastopalveluita kotiin. Lähtökohtana oli kirjaston ja sosiaalipuolen yhteistyö.

– Ajattelimme, että perustuvalla on tarvittava verkosto, jonka kautta pystymme löytämään kotikirjastopalvelua tarvitsevat ihmiset. He näkevät asiakkaiden kotona heidän tilanteensa ja osaavat vinkata asiasta kirjastolle. He myös toimittavat kirjakassit perille, kertoo kirjastovirkailija Tuula Salin.

Salin täyttää kunkin asiakkaan mieltymysten ja toiveiden mukaan räätälöidyn kirjakassin kerran kuukaudessa. Mukana on monesti myös elokuvia, musiikkia, äänikirjoja, sekä kirje häneltä.

– Käyn tapaamassa asiakkaita ja he kertovat lähtökohdistaan, työstään ja kiinnostuksistaan. Mahdollisimman lavealti puhellaan elämästä ja ihmisestä.

Kirjakassi on monelle yksi kuukauden kohokohdista.

– Seuraava kassinvaihto on 15. päivä, se on vähän kuin joulupukkia vartoisi, koska tarkkaan en tiedä mitä sieltä on tulossa, Hemmo naureskelee.

Salinin kirjeen hän kertoo säästävänsä aina.

Resurssien puute pakottaa jonottamaan

Koska Salin pyörittää kotikirjastopalvelua yksin, eivät halukkaat pääse listalle heti. Kantakaupungin alueella asiakkaita voi yhtä aikaa olla 30, ympäröivät kunnat tarjoavat vastaavaa palvelua omien resurssiensa mukaan. Asiakkaalla on oltava palvelusopimus sosiaalipuolelle.

– Tarvetta tälle palvelulle on varmasti, mutta toistaiseksi reunaehdot ovat tiukat ja resurssit pienet, Salin huokaa.

Palvelujen jatkuva ulkoistaminen herättää huolta monessa kotikirjaston asiakkaassa. Salin on kuitenkin järjestänyt niin, ettei palvelua lopeteta vanhalta asiakkaalta, vaikka hänellä ei kaupungin työntekijä enää kävisikään.

– Kun lakkasin käyttämästä kotipalvelua minulle tuli hätä, että nytkö tämä ihanuus loppuu. Onneksi Tuula hoiti niin, että kirjaston miehet tuovat kirjakassin senioritalon aulaan, Hemmo kertoo.

Hemmo toteaa, että vaikka kotikirjastosta tulisi maksullinen, olisi hän valmis jatkamaan asiakkaana.

Salin kertoo, että palvelun tuotteistamista on pohdittu ja siihen oltaisiin valmiita tietyin ehdoin.

– Tuntuu pahalta aina kun kirjastopalveluiden yhteydessä joutuu miettimään hintaa. Tärkeintä on, että se ei tule maksulliseksi suoraan asiakkaalle. Toivottavasti tähän on mahdollisuus, Salin huokaa.

Kotikirjasto on maksuttomuutensa ja henkilökohtaisuutensa takia ainutlaatuinen palvelu 2010-luvulla. Erityisesti Salinin kirjeet saavat asiakkailta kiitosta.

– Kirjojen valinta ja pakkaaminen vaatii Tuulalta paljon. Kaikesta näkee, että hän tekee tätä sydämellään ja antaa arvoa vanhoille ihmisille. Toivon, että hän tietää, kuinka iso asia tämä meille on, Hemmo kiittelee. (HäSa)