Uutiset

Ikkunat auki moottoritielle

Kuulin moottoritien kattamissuunnitelmista ensimmäistä kertaa reilut kolme vuotta sitten, kun olin juuri muuttanut Hämeenlinnaan. Entisellä kotipaikkakunnalla käydessäni naureskelin ystäville, ettei Kanta-Hämeessä olla ainakaan nöyriä ja hitaita. Suunnitelmat olivat sitä luokkaa, että junantuomaa hirvitti.

Aika pitkään pidin suunnitelmaa venähtäneenä aprillipilana. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin näyttää siltä, että hankkeen vaikutusvaltaiset puuhamiehet olivat ehkä sittenkin liikkeellä ihan tosimielellä.

Vielä tiistaina arkkitehtikilpailun tulosten julkistustilaisuuteen rientäessäni hymyilin sisäänpäin.

Piirrustuksia ja havainnekuvia katsellessa mieli alkoi kuitenkin muuttua. Tämähän näyttää hienolta! Olisipas hauskaa kurkkia ali ajavia autoja ostoskeskuksen lattian läpi. Koko keskustan mittainen kävelykatukin alkaa näyttää jo melkein keskieurooppalaiselta.

Moottoritien kattamishanketta on helppo kritisoida. Se on näppärä nostaa tarpeen tullen vastakohdaksi vaikkapa pitkittyneille sairaalajonoille tai koulujen lakkauttamisille. Kuitenkaan tämä hanke ei nouse kaupungin rahoilla. Näin on ainakin päätetty.

Kaupunki hoitaa ainoastaan alueen kunnallistekniikan eli esimerkiksi vesi- ja sähköverkon kustannukset. Lisäksi jonkin verran rahaa kuluu varmasti katteen liikennejärjestelyjen suunnitteluun ja toteutukseen.

Ei hanke siis kaupungille täysin ilmainenkaan ole. Ehkä se on kuitenkin syytä toteuttaa, jos yksityistä rahaa todella löytyy.

Harva kieltäytyy, jos joku ulkopuolinen aikoo rakentaa ja kustantaa keskustan tuntumaan hankalalle paikalle kauniin ostosparatiisin, viihtyisiä toreja ja uusia asuntoja.

Kuuleman mukaan hanke ei edes ole kiinteistösijoittajille taloudellisesti mahdoton, vaikka 120 miljoonaa kuulostaakin tavallisen toimittajan korviin hirmuiselta summalta.

Kaupunginisät vakuuttelevat kilvan, että kauppakeskus kiinnostaa yrityksiä ja piristää Hämeenlinnan elinkeinoelämää. Tätä en lainkaan epäile.

Sen sijaan mieleen hiipii kavala epäilys, mitä nykyiseen keskustaan jää, jos kaikki nykyiset erikoisliikkeet mielivät uuteen keskukseen. Ja riittääkö hämeenlinnalaisia todella monelle torille, kun he eivät viihdy nykyisin yhdelläkään?

Aika näyttää, siirtyykö Hämeenlinnan todellinen keskusta moottoritien päälle. Veikkaukseni on, että kävelykadun päättävä Raatitori korvaa nykyisen torin, joka voidaan tulevaisuudessa siis huoletta kaavoittaa vaikka parkkialueeksi.

Samalla Kauppakeskus Linnan käytävät tyhjenevät, kun nuoriso siirtyy henkkamaukkojen perässä pari sataa metriä lännemmäksi.

Keskustan kehittämisyhdistyksen puheenjohtaja taisi erota harvinaisen sopivaan aikaan.