Kolumnit Uutiset

Ilmailuinnostuksella on uskomaton voima

Hanssin-Jukkaan liittyy valtavasti tarinoita, joista kaikkia ei ole vielä kerrottu. Lisää saadaan kuulla viimeistään ensi kesänä, kun kunniakas kuljetuskone rahdataan kesäyön hämärissä Hämeenlinnan Tuulokseen.

Anteeksi nyt vaan hämeenlinnalaiset, joiden muistoissa lentokonevanhuksella on lähtemätön sija kahvilapalveluksensa ajoilta.

Historiaa luettaessa se vaihe on tärkeä lähinnä vain siksi, että kone saatiin säilymään nekin vuodet. Siitä pääasiallinen kunnia kuuluu Hämeenlinnassa vaikuttaneelle lentomestari Osmo Rantalalle.

Jatkosodan melskeissä kone oli kuljettamassa suomalaisia hävittäjälentäjiä Saksaan noutamaan Messerschmitt 109 -hävittäjiä. Venäläiset hävittäjät olisivat helposti pudottaneet kömpelön ja lähes puolustuskyvyttömän kuljetuskoneen. Neuvostolentäjät lensivät saaliinsa ohi, suomalaislentäjät saivat Mersunsa, ja Suomi pelastui. Siinä sivussa pelastui Hanssin-Jukka Hämeenlinnaan.

Hanssin-Jukan Perinneyhdistys ja kauppaneuvos Kari Hautanen ovat tehneet isänmaallisen teon järjestäessään museokoneelle Kauppakeskus Tuulosesta sen tulevan säilytys- ja esittelypaikan.

Ilmailuinnostuksella on uskomaton voima, eikä kaikki ole aina rahasta kiinni. Aika moni on pikkupoikana lukenut Ilmojen Korkeajännitystä ja koonnut sormet liimassa pienoismalleja. Omassa kokoelmassani oli 118 konetta, muun muassa Douglas DC-3 Dakota. Heinäkuussa Jämin lentokeskuksessa lensi niin Dakota kuin myös legendaarinen brittihävittäjä Supermarine Spitfire Mk XVI. Hawker Hurricaneakin odoteltiin.

Köyhälle riittää taivaalle katselu, mutta kauppaneuvos Hautasella on varaa siirtää verrattoman poikamainen innostuksensa ison säilytysvitriinin rahoittamiseen.

Juuri näitä hautasia tarvitaan näin mainioiden hankkeiden rahoittajiksi. Kukaan ei sitä paitsi osaa arvaillakaan, millaisen väenryntäyksen Hanssin-Jukka saa ensi kesänä aikaan.

Todellisen suurtyön ovat tehneet Ilmasotakoulun Killan entistämistalkoisiin osallistuneet. Heidän ansiostaan ainutlaatuinen kone on saatu sellaiseen asuun, että se voidaan tuoda esille Suomen ilmavoimien historiallisine sinivalkoisine hakaristitunnuksineen.

Douglas DC-2 on amerikkalainen. Toivottavasti kukaan ei nyt huomaa nostaa ulkopoliittista kohua siitä, kun kantahämäläiset tuovat keskisuomalaisen asiantuntemuksen tuella jenkkikoneen kaiken kansan nähtäville. Nousihan kohu siitäkin, kun amerikkalaiset ovat kutsumassa ilmavoimia mukaan harjoituksiinsa.

Onneksi meillä on Panssarimuseo. Jos joku nyt kantelee Hanssin-Jukasta Putinille tai hänen kätyreilleen, niin painotettakoon tasapuolisuuden nimissä, että myös venäläisen sotateknologian saavutuksia, historiallisen arvokkaita panssarivaunuja vaalitaan maakunnassa.