Uutiset

Ilmiö, tuote, show

”Ei jalkapallo ole elämän ja kuoleman asia. Se on paljon enemmän.” Legendaarisen Liverpool-managerin Bill Shanklyn julistus on yksinkertaisesti totta. Ainakin Saksassa, jossa jalkapallon MM-kisat ovat ennen näkemätön ilmiö, ylitsepursuava tuote ja jättimäinen show.

Elämällä on ollut Saksassa viime kuukausina vain yksi polttopiste: Fussball. Niin politiikka kuin talouselämä, media, taide, kirkot ja kaupungit, urheiluseurat sekä hyväntekeväisyysjärjestöt – kaikki pyörivät nyt nahkakuulan ympärillä.

Pelien kuninkaalla tuntuu olevan kolme keskeistä tuntomerkkiä: kaupallisuus, kulttuuri ja vieraanvaraisuus.

Läpeensä kaupallistettu tuotemerkki

Jalkapallon MM-kisat ovat läpeensä kaupallistettu tuotemerkki, jonka oikeuksia kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA tarkasti valvoo. Adidas, Coca-Cola ja Master Card sekä kaksitoista muuta tunnettua yritystä ovat jokainen ostaneet jopa noin 45 miljoonalla eurolla paikkansa kisojen virallisena sponsorina.

Vain viralliset yhteistyökumppanit saavat näkyä stadioneilla ja Public Viewing -alueilla, jotka ovat kaupungeille pystytettyjä valtavia tapahtuma-alueita, joilla pelejä voi katsoa suurelta valkokankaalta. Nämä ”toristadionit” nousevat tärkeään osaan niin kaupallisesti kuin tunnelmallisestikin, sillä suurin osa saksalaisista sekä kisaturisteista on jäänyt ilman MM-kisalippuja.

Toki muutkin kuin FIFA osaavat tarttua MM-kisojen rahasampoon. Kisojen varjolla Saksassa on kehitetty valtava määrä erikoistarjouksia, erikoistuotteita ja erikoisalennuksia, joista harvat ovat oikeasti hintansa väärti. Television hinnasta putoaa kymmenen euroa Saksan tehdessä maalin, junalipun voimassaolo jatkuu kuukaudella aina, kun Saksa selviytyy seuraavalle kierrokselle.

Myös mainonnassa kesän trendi on pyöreä pallo. Saksan maajoukkuemiehet, maailman tähtipelaajat ja tavalliset futisfanit täyttävät television mainoskatkot. Samalla eräät yritykset ovat keskittyneet MM-kisakaaosta pakoon haluaviin.

Lomahotelleja rannalla mainostetaan iskulauseella: ”Ei MM-kisoja. Ei pelejä. Ei maaleja. Ei faneja.”

Loisteputkimaalit ja jalkapallopaviljonki

Jalkapallo pyörii paitsi puistoissa ja kaduilla myös museoissa ja teattereissa. Kisakaupunkien tapahtumakalenterit hengästyttävät. Ne pursuavat näyttelyitä, teatteria, konsertteja, luentoja ja elokuvia, joiden teemana on jalkapallo.

Taiteilijat ovat löytäneet pelien kuninkaasta inspiraatiota. Hampurissa ympäristötaiteilija Michael Batz haluaa täyttää kaupungin sinisistä loisteputkista valmistetuilla jalkapallomaaleilla. Taiteilija André Hellerin ideasta syntynyt liikkuva paviljonki Football Globe kiertää jo kolmatta vuotta ympäri Saksaa esitellen tunteisiin vetoavasti ja leikkisästi jalkapallokulttuuria.

Land der Ideen, ideoiden maa, on liittovaltion ja Saksan teollisuuden MM-kisavuonna laukaisema valtava kampanja, jonka tarkoitus on luoda kuvaa Saksasta innovatiivisena maana.

Yhteensä 365 kampanjaan valittua projektia käsittelevät kulttuuria, tiedettä, taidetta, taloutta ja sosiaalisia verkostoja.

Valkokankaita kirkkoihin

MM-kisojen virallinen slogan kuuluu: ”maailma vieraana ystävien luona”. Tunnuslause on tietenkin FIFA:n rekisteröimä tuotemerkki, mutta sen tarkoitus on korostaa jalkapalloa kansoja ja kulttuureja yhdistävänä voimana. Jalkapallo on kieli, jota ymmärretään jokaisella mantereella.

Sloganeita konkreettisemmin vieraanvaraisuutta harjoittavat esimerkiksi kirkot. Sekä katolinen että evankelinen kirkko pystyttävät kirkkoihin, seurakuntataloihin ja pappiloihin valkokankaita, järjestävät konsertteja ja monikulttuurisia kohtaamispaikkoja.

MM-kisakesään mahtuu myös lukuisia lapsille ja nuorille suunnattuja kansainvälisiä tapahtumia. Toukokuussa noin 11 000 lasta osallistui FIFA:n sponsoroiman Talente 2006 -kampanjaan, jossa kilpailtiin eri taidelajeissa. Heinäkuussa 24 katujalkapallojoukkuetta viidestä eri maanosasta pelaa festival 06 -nimisessä turnauksessa Berliinissä. Tarkoituksena on tuoda yhteen lapsia ympäri maailmaa ja kiinnittää huomiota kehitysmaiden lasten ongelmiin.

Kuinka vieraat lopulta viihtyvät? Kuinka moneen konserttiin ja näyttelyyn kisaturisti pelien välissä ehtii? Ja kuinka paljon maksaa oluttuoppi Public Viewing -alueella? Näiden polttavien kysymysten rinnalla itse ottelut ovat lähes toissijaisia.

Rahaa virtaa

Rahan tuloa ei voi estää. MM-kisat tuottavat yrityksille ja liittovaltiolle monta säkillistä euroja. Tärkeä osa kisavalmisteluja onkin laskea etukäteen niin rahavirtojen, työpaikkojen, vieraiden kuin poliisien määrää.

Saksan Postipankin tekemän tutkimuksen mukaan MM-kisat tuovat Saksan talouselämälle jopa kymmenen miljardia euroa.

Liittovaltio arvioi talouskasvun kolmeen miljardiin euroon ja laskee saavansa ylimääräisiä verotuloja 600 miljoonaa. Tosin kuusi miljardia on jo käytetty stadionien, liikenneyhteyksien ja infrastruktuurin parantamiseen.

Saksalaiset kuluttavat MM-kisojen aikana kolme miljardia ylimääräistä euroa ja ulkomaalaiset kisaturistit tuovat maahan vielä arviolta miljardin, arvioi Postipankin tutkimus. Hyötyjiä ovat ennen kaikkea majoitusliikkeet, ravintolat, kaupat ja fanituotteiden valmistajat.

Kisaturistin kulutusmahdollisuuksia onkin lisätty. Kymmenen Saksan kuudestatoista osavaltiosta on päättänyt höllentää kauppojen aukiolosäännöksiä. Esimerkiksi maan väkirikkaimmassa osavaltiossa Nordrhein-Westfalenissa, jossa Kölnin, Dortmundin ja Gelsenkirchenin kisastadionit sijaitsevat, kaupat saavat olla auki ympäri vuorokauden – paitsi sunnuntaina, jolloin aukioloajat on rajoitettu kahdesta kahdeksaan.

Työpaikkoja MM-kisat luovat noin 60 000, joista puolet katoaa kisojen päätyttyä, arvioi Saksan teollisuus- ja kauppakamarin tutkimus. Yhteensä 21 000 hovimestaria, kokkia ja tarjoilijaa palvelevat VIP-vieraita. Lisäksi MM-kisat työllistävät noin 15 000 vapaaehtoista, jotka toimivat muun muassa turvallisuus-, opastus- ja PR-tehtävissä sekä avaus- ja päätösjuhlassa.

MM-kisavieraita odotetaan eri arvioiden mukaan kolmesta viiteen miljoonaa, joista ulkomaalaisia arvioidaan saapuvan reilun miljoonan verran. Saksaan matkaavat myös noin 13 000 media-alan työntekijää. Jo toukokuun alussa saksalaishotelleissa oli varattu yli miljoona yöpymistä.

Kisavieraiden turvallisuudesta huolehtivat 280 000 saksalaispoliisia, jotka saavat vahvistusta tunnetuista huligaanimaista. Reilut 500 ulkomaalaista univormupukuista poliisia muun muassa Englannista ja Puolasta saapuvat auttamaan saksalaisia kollegoitaan. Poliisien lisäksi MM-kisat työllistävät 16 000 turvallisuusalan yritysten työntekijää.

Tärkeä edellytys MM-kisojen onnistumiselle ovat toimivat liikenneyhteydet. Yli 10 000 ylimääräistä junaa liikennöi kisavieraita paikasta toiseen. Lisäksi moottoriteitä on rakennettu, korjattu ja levennetty yhteensä lähes neljällä miljardilla eurolla.

Naimisiin jalkapallotornissa. Rakastuneet jalkapallofanit saavat mahdollisuuden ainutlaatuiseen vihkimistilaisuuteen. Berliinin keskustan väestörekisterikeskus tarjoaa poikkeuksellisen mahdollisuuden suorittaa siviilivihkiminen valtavaksi jalkapalloksi muuttuneessa Alexanderplatzin televisiotornissa. Tornin ravintolassa hääpari vihitään vaikkapa eri maiden pelipaidoissa.

Punainen matto faneille. Lähes 2500 metriä pitkä punainen matto johtaa vaeltavat fanijoukot Dortmundin keskustasta MM-kisastadionille. Noin 100 000 euroa maksanut matto kiinnitetään teräsnauloilla asfalttiin ja se painaa kaksi kiloa neliömetriltä. Matto on veden- ja pesunkestävä, paikoittain vaihdettava, paloturvallinen ja rullatuolin kestävä. Kaupunki haluaa tehdä punaisen maton reitistä ulkoilmamuseom, jossa katutaiteilijat ja musisoijat esiintyvät sekä kauppiaat myyvät tuotteitaan.

Televisio pisuaarin yllä. Jalkapallofanin Murphyn laki kuuluu: juuri fanin ollessa WC:ssä ammutaan ratkaiseva maali. Ei enää. Stuttgartilainen urheilubaari Ackermanns on ymmärtänyt hädänalaista ja asentanut miestenvessaan pisuaarin yläpuolelle television, jotta asiakkaat voivat keskeytyksettä seurata kuumaa ottelua. Naistenhuoneessa sen sijaan ei ollut televisioruudulle tarpeeksi tilaa. Niinpä naiset joutuvat yhä tarkasti valitsemaan WC-käyntinsä ajankohdan.

Pikku Italia Duisburgissa. Italialaiset jalkapalloilijat, toimittajat, maajoukkueen sponsorien edustajat ja kisafanit rakentavat oman kotikolonsa Ruhrin alueelle. Duisburgin stadion kuuluu kisojen ajan Casa Azzurrille. Tarjolla on maajoukkueen harjoitusten lisäksi italialaisia ravintoloita, baareja, konsertteja, muotinäytöksiä ja tapaamispaikka italialaisille ja saksalaisille yrityksille sekä poliitikoille. Klassinen teollisuuskaupunki Duisburg tuulahtaa kuukauden verran Etelä-Euroopalle.

Koulutusta halvemmalla, kun Saksa menestyy. Uudet urheilu- ja turismialan opiskelijat hyötyvät Saksan MM-kisamenestyksestä. Düsseldorfilainen IST-koulutuslaitos ilmoittaa hyvittävänsä nyt aloittaville opiskelijoille osan opiskelumaksuista, mutta kuinka paljon, se riippuu Saksan maajoukkueen suorituksista. Kotijoukkueen maailmanmestaruus tuo opiskelijalle helpotusta 500 euroa, välieräpaikka 250 ja puolivälierä 100 euroa.

Dentomobil hammaspeikon yllättämille. Liikkuva ja ilmainen hammaslääkärinvastaanotto palvelee Dortmundin keskustassa MM-kisavieraita. Idean takana ovat wittenläiset hammaslääkäriopiskelijat, jotka halusivat toteuttaa parhaimpansa mukaan kisojen iskulausetta, ”maailma vieraana ystävien luona”. Dentomobiliin ovat tervetulleita ulkomaalaiset fanit, joilla on hammassärkyä mutta ei saksalaista sairausvakuutusta. Maksua tai vakuutuspapereita heiltä ei vaadita, ainoastaan kisalipun ja passin näyttämistä.

Lahjaksi pala MM-kenttien nurmea. Unelma omasta pikku MM-stadionista parvekkeella on nyt mahdollista toteuttaa. Saksalainen tavaratalo Karstadt myy Internetissä alkuperäisiä, FIFA:n käyttämiä ruohon siemeniä, jotka kylvetään jalkapallokentän muotoiseen laatikkoon. Kylväminen, kasteleminen ja ruohon leikkuu on fanin tehtävä itse.

Johanna Nordling