Uutiset

Inkiläisen tiimille jäi kirittävää vain yksi pykälä Ahvenistolla

Pojasta polvi paranee. Vanha sananlasku pätee ainakin hämeenlinnalaisessa Inkiläisen perheessä. Sami-poika nimittäin päihitti pykälällä Jukka-isän lauantaina Ahveniston moottoriradalla käynnistyneessä Historic Grand Racessa.

Sami Inkiläinen, 19, voitti Mini 1000 -luokan lähdön ja Jukka Inkiläinen, 46, päästeli toiseksi historiallisten formuloiden lähdössä.

Nuorempi Inkiläinen sai kovimman vastuksen Mini-luokkaa alkukauden hallinneelta seinäjokelaiselta Matti Luomanperältä. Kaikki kuusi lähtöä voittanut Luomanperä ennätti Inkiläisen edelle kuitenkin vain muutaman kierroksen ajaksi.

-Sain vähän huonon lähdön, mutta onneksi pääsin aika pian ohi ja loppu tulikin jo aika helposti, Sami myönsi.

Nuorempi Inkiläinen ei yllättänyt Ahvenistolla, sillä mies on Minien toissa vuoden cup-mestari. Viime vuonna hän vaihtoi historiallisten kilpureiden formulaluokkiin.

-Minillä ajoin viimeksi vuosi sitten Kemorassa, mutta hyvin auto tuntui edelleen sopivan käteen. Ensimmäiset metrit Minillä ajoin tänä kesänä vasta keskiviikon harjoituksissa.

Inkiläinen oli myös aika-ajon nopein, mutta meno meinasi tyssätä jo tähän sessioon.

-Kannentiiviste paloi, mutta ennätimme vaihtaa sen ennen lähtöä. Onneksi pahvi ei mennyt kisassa, Sami huokaili.

Fordit formuloiden kärjessä

Jukka Inkiläinen sai tehdä tosissaan töitä formuloiden lähdössä. Aika-ajon ykkönen sai todeta espoolaisen Rolle Bergholmin paremmakseen, mutta Alastaron Otso Tavaila pysyi iittalalaisen takana.

Vanhempi Inkiläinen ajoi lauantaina ensimmäisen kisansa vuoden 1989 mallia olevalla Swift formula Fordilla. Myös Bergholm ja Tavaila ajavat historic-formuloissa takavuosien Fordeilla.

-Sami ajoi tällä autolla viime kaudella. Swift kulki ihan hyvin etenkin suolenkin mutkissa. Rollelle en kuitenkaan voinut tällä kertaa mitään, Inkiläinen myönsi.

Formula Fordit olivat odotetusti nopeimpia Ahveniston kisassa. Historic-formuloissa päästellään myös 1960-70-lukujen formula Vee ja Super Vee -autoilla. Kaikkiaan formuloita oli viivalla tällä kertaa 25.

-Todella nopeita laitteita ovat uudemmat formula neloset, joita ei ole mukana Ahveniston lähdöissä. Samikin ajaa tällä kaudella nelosten luokassa, Inkiläinen kertoi.

Louhi väläytteli aika-ajossa

Sami Inkiläisen hallitsemassa Mini-lähdössä käytiin kovia taistoja myös palkintopallisijojen takana. Neljän vuoden tauon jälkeen radoille palannut Jyrki Louhi onnistui hyvin aika-ajossa (seitsemäs), mutta kisalähtö meni pipariksi stop and go -rangaistuksen takia.

-Otin varaslähdön, sillä Rolling Rocks -tiimimme on siirtynyt harmaalle alueelle, vitsaili Louhi.

Ex-jääkiekkoilijan vauhti riitti lopulta kolmanteentoista sijaan. SM-ratakiertueella Legends-luokassa hyvää kautta ajava hämeenlinnalainen Lauri Riekkola oli kymmenes. ”Laten” velipoika Matti Riekkola kurvaili kahdenneksitoista.

Suomen ratojen vanhimmassa merkkiluokassa oli mukana parikymmentä kuskia.

Minit ja formulat ovat vauhdissa Ahvenistolla myös sunnuntaina. Historic Grand Racessa päästellään kello 11 alkaen myös Roadsport- ja historic-luokkien autoilla.

Myös Subaru Sport, SS 1300 ja Locost -luokat ajavat viikonvaihteen toiset lähtönsä. Lauantaina luokkien voittoihin ajoivat Tony Svensson, Ilkka Jutila ja Mika Hirvonen. (HäSa)