Kolumnit Uutiset

Isoveli valvomaan jokaista automatkaa

Helsingin Sanomat kertoi maanantaina, että liikenneministeriön työryhmä aikoo esittää autoverotuksen radikaalia uudistamista. Nykyisestä ajoneuvoverosta voitaisiin lähes kokonaan luopua ja tilalle tulisi kilometripohjainen vero.

Ministeriö kiirehti heti kiistämään uutisen paikkansapitävyyden ja ilmoitti, ettei työryhmällä ole vielä mitään ehdotusta.

Rohkenen epäillä, ettei Hesari ole vetänyt juttuaan hihasta, mutta ilmeisesti ministeriötä ei miellytä asian julkitulo näin varhaisessa vaiheessa. Sehän antaa mahdollisuuden ikävälle kansalaiskeskustelulle, jossa varmasti on kriittisiä sävyjä.

Uutisen mukaan autot voisivat halventua keskimäärin jopa 7 000 eurolla. Tämä edistäisi autokannan uudistumista. Kokonaisverotus ei laskisi, vaan vero kerättäisiin ajettujen kilometrien mukaan. Suurimmassa osassa maata vero olisi kuusi senttiä kilometriltä ja harvaan asutuilla alueilla kolme senttiä kilometriltä.

Hyödyiksi arvioidaan joukkoliikenteen käytön lisääntyminen sekä autoilun, päästöjen ja onnettomuuksien väheneminen.

Äkkipäätä ajatellen ehdotus tuntuu järkeenkäyvältä, mutta miten mahtaa käydä todellisuudessa.?

Autojen maahantuojat tinkivät nyt tehdashinnat mahdollisimman alas, jotta kovan autoveron Suomessa ylipäätään myytäisiin uusia autoja. Veron alentuessa maahantuontihinnat varmasti nousevat ja kuluttajan saama hyöty jää nyt arvioitua pienemmäksi. Kun pois jäävän veron osuus kuitenkin kerätään kilometriveroina, autoilu tosiasiassa kallistuu.

Vaikka kilometrivero porrastettaisiin kolmeen ja kuuteen senttiin, maalla asuvien eläminen kallistuu Etelä-Suomessakin. Tuskin esimerkiksi Hämeenlinnaan tulisi kahta maksuvyöhykettä.

Vero todennäköisesti ohjaisi väkeä pois maalta, mikä entisestään hiljentäisi ja kurjistaisi syrjäseutuja. Vai onko tausta-ajatuksena, että kaikkien pitääkin asua isoissa kaupungeissa ja maalta voidaan sammuttaa valot?

Jonkun mielestä ehkä näin pitäisikin tehdä, onhan se nyt ikävän kallista pitää yhteiskunnan infrastruktuuria, kuten viestintä- energia- ja tieverkkoa yllä pientä asukasjoukkoa varten.

Orwellilaisen kauhukuvan maalasi maanantaina it-asiantuntija Petteri Järvinen. Hänen mukaansa kilometriveron kerääminen edellyttää GPS-pohjaista autojen reaaliaikaista paikkannusta ja jokaisen ajon tallentamista tietokantaan.

Samalla viranomaisille tallentuu tarkka kuva siitä, missä ja milloin itse kukin liikkuu ja on liikkunut. Vaikka kuinka vannottaisiin, että tietoa käytettäisiin vain verotukseen, ennen pitkää kiusaus käy ylivoimaiseksi ja muitakin käyttötapoja sallitaan.

Aluksi ehkä rikostutkinnassa, sitten jo markkinoinnissa tai missä tahansa. Tätäkö haluamme?