Uutiset

Itämerellä käy kova kuhina

Maanantai tuotti kaksi tärkeää Itämeren laivaliikenteeseen vaikuttavaa uutista. Virolainen Tallink-yhtiö ilmoitti tulostaan Tallinnan pörssiin ja tätä kautta aikeistaan hakea osakeannilla 200 miljoonaa euroa. Vain pienen viiveen jälkeen äänessä oli ahvenanmaalainen Viking Line: se kertoi tilanneensa Aker Finnyardisilta korkeintaan 130 miljoonan euron matkustaja-aluksen.

Itämeren kaupallisilla aalloilla oli sangen hiljaista siihen asti, kun Siljan omistama brittiläis-amerikkalainen Sea Containers ilmoitti Siljan huutokaupasta. Aina tähän hetkeen Silja, Viking Line ja Tallink olivat kuljettaneet kilpaillen, mutta loppujen lopuksi hyvässä sovussa matkustajia, ajoneuvoja ja rahtia.

Näköpiirissä olevassa kamppailussa on lähtölaukauksen ampuneen Siljan tilanne jopa surkea. Niin suomalaiset kuin ruotsalaisetkin ovat tottuneet pitämään valkoisia aluksia laadun, hyvän palvelun vertauskuvana. Juuri tästä syystä voi vain kuvitella, mitä Siljan vakioasiakkaat ajattelevat siitä, että kunniakkaiden perinteiden laivayhtiö on huutokaupassa ikään kuin vanha arvottomaksi käynyt tavara.

Sea Containersilla ei oikein ollut vaihtoehtoja. Se pettyi Siljan tuottoihin ja kaiken lisäksi yhtiöllä on pula käteisestä rahasta. Ei ole lopulta mikään ihme, että se on valmis myymään Siljan vaikka alus kerrallaan. Kansainvälisellä yhtiöllä ei ole tietenkään mitään tunnesiteitä Siljaan ja sen jokaiselle suomalaiselle tutuiksi tulleisiin valkoisiin laivoihin.

Laivayhtiöt tekevät ratkaisujaan bisneksen perimmäisten pelisääntöjen perusteella. Kun Silja heikkeni, oli Tallinkin ja Viking Linen hetki hyökätä. Itse asiassa taktiikan suunnittelu kesti kahdelta yhtiöltä aika kauan. Vitkuttelusta ei kuitenkaan ole kyse: Tallikilta vei toki aikansa tehdä pörssiin menoa koskevat päätökset.

Tallinkilla oli maanantaina nuotit valmiina, Viking Line sen sijaan joutui ilmoittamaan laivatilauksestaan hieman etuajassa. Ahvenanmaalaisvarustamo ei pystynyt edes kertomaan, millaisen aluksen sille Finnayardsin telakka lopulta rakentaa. Laivan hinnankin Viking Line ilmoitti 20 miljoonan euron tarkkuudella. Laivan väriä ei sentään tarvitse arvailla!

Tallinkin viimeiset kymmenen vuotta ovat menestystarinaa. Rapakunnossa olleesta varustamosta tuli voittaja. Pelkkää myötätuulta ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Tallink on lähivuosina kovilla jo yksin siksi, että sillä on enemmän velkaa kuin liikevaihtoa. Tallink on pulassa, jos sen bisnes takkuaa, vaikka se osakeannilla rahaa imuroikin.

Viking Linelle suorastaan tarjotaan Suomen ja Ruotsin välisen lauttaliikenteen johtopaikkaa. Helppoja voittoja ei silti ole odotettavissa. Uudet laivat maksavat ja kilpailu on kiristymässä, vaikka Silja häviäisi kokonaan Itämeren liikenteestä.

Laivamatkailun olosuhteet ovat muuttuneet kuten myös matkustajien odotukset. Ikivanhaan kaavaan luottaneiden varustamoiden on nyt pakko uudistaa bisnestään. Jos ne eivät tähän pysty, yksin lentämisen suosio saattaa räjähdysmäisestikin kasvaa.