Uutiset

Jäiset kinkut kaupaksi roimalla alennuksella – Laajentuneet aukioloajat vähensivät joulun ruokahävikkiä

Suomalaiset popsivat joulukinkkua yhteensä miljoonia kiloja vuodessa. Sen asema joulupöydässä ei horju, vaikka syötävät määrät hieman pienenevätkin. Kuva: Katarina Sallyla / Aamulehden arkisto
Suomalaiset popsivat joulukinkkua yhteensä miljoonia kiloja vuodessa. Sen asema joulupöydässä ei horju, vaikka syötävät määrät hieman pienenevätkin. Kuva: Katarina Sallyla / Aamulehden arkisto

Ruokatalo HKScan arvioi joulun alla, että perinteistä kinkkua syödään Suomessa reilut kuusi miljoonaa kiloa.

Tyhjiksi pakastealtaita ei kuitenkaan tänäkään vuonna ostettu, sillä kinkkuja myytiin alennettuna jopa alle kahteen euroon kilolta jo tapaninpäivänä.

– Kinkkujen myynti väheni hieman viime vuodesta, jos sitä mitataan kiloissa, sillä nyt ostetaan pienempiä kinkkuja kuin aikaisemmin, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen.

Tarkkaa arviota siitä, miten suuri osa kinkuista päätyy alennukseen, kaupparyhmät eivät kerro.

– Alennuttuna ne loputkin tekevät kyllä sitten kauppansa, Lyytikäinen toteaa.

Pitkä käyttöaika auttaa

Tuotekohtaiset alennukset ovatkin tehokkaassa käytössä myös juhlakausien ruokahävikin torjunnassa.

Lidl-myymälöissä oli jo jouluaattona ja aatonaattona ketjun omien merkkien sesonkituotteissa korkeimmillaan 25 prosentin alennukset.

– Alennus vauhditti joulutuotteiden menekkiä aivan joulun kynnyksellä. Tällä hetkellä myymälöistämme voi olla vielä yksittäisiä joulun tuotteita alennetulla hinnalla, kertoo Lidl Suomen ostopäällikkö Arto Lähdesmäki.

Lähdesmäki toteaa, että kokemuksen mukaan alennetut tuotteet menevät hyvin kaupaksi, koska niissä on vielä pitkästi käyttöaikaa.

Samaa sanoo S-ryhmän Lyytikäinen.

– Pakastetuissa kinkuissakin päiväystä on jäljellä vielä monta kuukautta.

Alennettuja hintoja käytetään hyväksi myös K-ryhmässä.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikön Timo Jäsken mukaan ryhmän ketjuliiketoimintamalliin kuuluu, että jokainen K-ruokakauppias voi itse päättää oman kauppansa viimeistä päivää lähestyvien tuotteiden hinnan alennuskäytännöistä lakeja ja asetuksia noudattaen ja Kuluttajaviraston hinnanmerkitsemisperiaatteiden mukaan.

Uutta kauppaan joka päivä

Jotta kauppojen ruokahävikki jäisi mahdollisimman pieneksi, tuotteiden tilaamisen pitää onnistua.

– Tuotteita toimitetaan myymälöihin viikon jokaisena päivänä, jolloin niiden menekkiä on helpompi arvioida, Arto Lähdesmäki sanoo.

S-ryhmän Lyytikäinen uskoo, että ihmisten ostokäyttäytymisen it-tuetulla ennustamisella voidaan ruokahävikkiä vähentää entisestään.

Hän arvioi tämän joulun kokemuksella myös laajennettujen aukiolojen auttavan asiassa.

– Nyt meillä oli laajimmat aukiolot mitä koskaan, mikä auttoi hävikin hallinnassa.

S-ryhmä kertoo hävikkinsä suuruudeksi vuositasolla noin 1,5 prosenttia myynnistä.

Jos tuotteita jää vielä alennuksen jälkeenkin myymättä, niitä toimitetaan ruoka-apujärjestöille. Esimerkiksi S-ryhmällä on kumppanina noin 400 järjestöä.

Myymättä jäänyttä leipää, jota järjestöt eivät ota vastaan, voidaan hyödyntää bioetanolin raaka-aineena.

Lähdesmäki kertoo Lidl-kauppojen uudesta keinosta hävikin pienentämiseksi.

– Aamulla myymälästä voi bongata kolmen kilon hedelmä- ja vihanneslaatikon täysin syömäkelpoisia tuotteita kahdella eurolla.

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic