Kolumnit Uutiset

Jakeluketjun heikoin lenkki

Asiakas saa joskus niin hyvää ja nopeaa palvelua, että se ihan hämmentää.

Itse koin tällaisen hetken maanantaina, kun päätin tilata itselleni internetistä t-paidan. Sellaisellehan voi hyvinkin olla tarvetta, jos kevät joskus saapuu.

Ensiksi hämmensi yksinkertaisen tilauksen globaali ulottuvuus, toiseksi sen nopeus.

Tein tilauksen brittiläisen verkkohuutokaupan kautta hieman puolen päivän jälkeen. Tilausvahvistus saapui paria minuuttia myöhemmin, mutta kauppiaan kotipaikasta Yhdysvalloista.

Sen varsinaisen yllätyksen koin alle kolme tuntia myöhemmin, kun Thaimaasta saapui sähköposti, joka kertoi paketin olevan paikallisen postin huomassa ja matkalla kohti Suomea.

Yhdellä hiiren klikkauksella olin käynnistänyt globaalin tapahtumaketjun.

Nopeus on yksi verkkokaupan hienoimmista puolista. Valitettavasti kotimaiset kauppiaat eivät ole täysin sisäistäneet tätä.

Vaikka tilattu tavara olisi varastossa saattaa kauppias mitään selittämättä istua tilauksen päällä useita vuorokausia, ennen kuin paketti lähtee Postiin tai Matkahuoltoon. Ja sitten alkaakin kotimainen jakeluketju harata vastaan.

Asiakkaasta tuntuu turhauttavalta, kun verkko-ostokset saattavat kulkevat maapallon äärestä Helsinki-Vantaalle kahdessa päivässä. Sitten vauhti hidastuukin mateluksi ja viimeiset sata kilometriä saattavat kestää mitä tahansa parista päivästä yli viikkoon.

Jostain syystä Suomessa jakeluketjut katkeavat täysin viikonlopuiksi. Ja jos paketti onkin noutopisteessä, niin saapumisilmoitus saattaa viipyä. Ketjun heikoin lenkki on useimmiten sen loppupäässä.

Posti-Ninja on tuttu vieras täällä Hämeenlinnassakin. Kyseessähän on postinjakaja, joka mitään melua itsestään pitämättä työntää postiluukusta lapun, jossa hän kertoo yrittäneensä tuoda paketin. Näin paketti, jonka kotiinkuljetuksen asiakas on maksanut, täytyykin käydä itse hakemassa postista.

Usein tuntuu siltä, että postimies tai -nainen ei ole ottanut edes koko pakettia mukaansa. Ikävähän se on tavaroita kanniskella, helpompaa on tuoda pelkkä kortti.

Nyt kun tämä Postin pitkään jatkunut epävirallinen, mutta ilmeisen hyväksytty käytäntö on saanut runsaasti huomiota sosiaalisen median puolella, niin toivottavasti siihen myös puututaan.

Suoraan sanottuna röyhkeää kusetustahan se on, kun kallista kotiinkuljetettavaa pakettia ei edes yritetä tuoda perille.

Alussa mainittu Thaimaasta lähtenyt paitapaketti oli tiistaina puoliltapäivin Bangkokin lentokentällä. Lähetystenseurannan mukaan se oli jo lastattu lentokonttiin.

Vielä en tiedä, miten monen maan ja mutkan kautta se Suomeen saapuu.

Luvattu toimitusaika on viidestä kymmeneen päivään. Se olisi kotimaisellekin verkkokauppiaalle hyvä saavutus. Saas nähdä miten paidan käy.