Uutiset

Jalat nauttivat sopivista kengistä

Päkiää kivistää ja käveleminen sattuu. Onko vika jaloissa, liiassa rasituksessa vai sittenkin kengissä?

– Tärkeintä on, että kenkä on käyttötarkoitukseen sopiva ja oikean kokoinen. On tosi tavallista, että ihmiset käyttävät liian pieniä kenkiä, ja jalat jäävät nilkoista alaspäin helposti huomiotta, alaraajojen tutkimiseen perehtynyt fysioterapeutti Salla Korsulainen Respecta Activesta kertoo.

Jalkaterän pituus ja leveys voivat muuttua iän ja ylipainon myötä, samoin kengän koko. Raskauden myötä monen naisen jalan rakenne löystyy, jalka madaltuu, levenee ja pidentyy. Se kannattaa huomioida ajoissa, Korsulainen muistuttaa.

Kerran löystyneet kudokset eivät enää palaudu, joten kenkäostoksilla ei kannata tuijottaa pelkkää kokonumeroa. Sovittamalla löytyy oikea koko ja malli.

Nykyään kävellään paljon asfaltilla, joten iskunvaimennusta tarvitaan.

Epäsopivista kengistä voi seurata monenlaista harmia, kuten jalkaterien kipeytymistä ja hermojen jäämistä puristuksiin.

Samoin kovettumat, känsät ja ihorikoista seuraavat infektiot saattavat vaivata. Vääränlaisista kengistä voi aiheutua myös lihas-epätasapainoa ja rasitusvammoja.

Korsulainen muistuttaa, että kenkien lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota sukkiin. Hyvässä sukassa ei ole hiertäviä saumoja. Kun sekä sukka että kengän materiaali ovat hengittäviä, kosteus haihtuu ja iho pysyy paremmassa kunnossa.

Jos huomaa, että kengät kuluvat oudosti tai ne painuvat kasaan, Korsulainen kannustaa kysymään asiantuntijalta, onko omassa askelluksessa syytä korjata jotain.

Jos on virheasentoja, perusteellisessa alaraajatutkimuksessa tehdään jalkaterän biomekaaninen tutkimus, jossa selvitetään nivelten asennot ja liikkuvuudet, kokeillaan kudosten jousto ja testataan nivelten ja lihasten toimintaa.

Tutkimuksen jälkeen mietitään, tarvitaanko fysioterapiaa, riittääkö omatoiminen jalkajumppa tai suunnitellaanko yksilölliset tukipohjalliset tilannetta korjaamaan. Tukipohjallisia saa myös urheilujalkineisiin, kuten nappulakenkiin, monoihin ja luistimiin.

Paljon seisomatyötä tekeville jalkavaivat ovat usein turhan tuttuja. Silloin on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota mahdollisimman oikeanlaiseen kuormitukseen.

Korsulaisen mukaan yksilölliset tukipohjalliset pystytään suunnittelemaan työkenkiin ja -sandaaleihin, joista lähtee sisäpohja irti, joten jalkojen optimaalisen kuormituksen voi varmistaa kengän ja pohjallisen yhdistelmällä.

Myös tukisukat saattavat olla oiva apu, jos jalat turpoavat ja tuntuvat väsyneiltä.

Moni ajattelee helposti, että kävellessä tai sen jälkeen tuntuva kipu kuuluu asiaan ja menee itsestään ohi. Jos asian tarkistuttaa ja hoitaa kuntoon, pääsee liikkumaan ilman kipuja.

– Tukipohjallinen ei ole automaattinen ratkaisu, toisinaan jumppa ja lihasvoiman parantaminen auttavat korjaamaan ongelmat, fysioterapeutti Salla Korsulainen sanoo.