Uutiset

Jalkakäytävän saa tukkia vain hetkellisesti

Lumivallit ovat kasvaneet monilla keskustan jalkakäytävillä niin suuriksi, että jalankulkijat joutuvat kävelemään ajoradalla. Keskustan ruutukaava-alueella jalkakäytävien kunnossapito on taloyhtiöiden vastuulla, kun taas muualla kaupunki huoltaa jalkakäytävät.

Taloyhtiöiden tulee siirtää jalkakäytävien reunoilta pois myös aurauksesta syntyvät lumivallit. Kaupungin kunnossapitopäällikkö Marko Soramäki muistuttaa, että poliisi valvoo tarpeen mukaan katujen kunnossapitoa.

-Saattaa olla, että poliisi on nyt alkanut sakottaa taloyhtiötä Hämeenlinnassa tai ainakin antanut huomautuksia. Eihän sellainen peli vetele, että suljetaan jalkakäytävä ja pistetään ihmiset kävelemään kadulle, Soramäki sanoo.

Jalkakäytävän voi sulkea hetkellisesti esimerkiksi lumitöiden ajaksi.

– Jalkakäytävää ei voida pitää tukittuna päiväkausia, sen takia, että taloyhtiö ei ole vienyt lumia pois kuten sen tehtäviin kuuluu, Soramäki sanoo.

Hämeenlinnan kaupunki käyttää talvikunnossapitoon vuosittain 2-2,5 miljoonaa euroa.

Huoltotyöt voitaisiin hoitaa kortteleittain

-Kiinteistönomistajien katurasituksesta on puhuttu Hämeenlinnassa pöytäkirjojen mukaan jo 120 vuotta. Aihe on puhuttanut kauan ja se tulee ilmeisesti puhuttamaan vielä pitkään, sanoo Kiinteistöliitto Kanta-Hämeen toiminnanjohtaja Mikko Rousi.

Rousin mukaan tämänhetkinen malli koetaan epäreiluksi, sillä kaupunki ei peri maksua ruutukaavan ulkopuolella tehtävästä jalkakäytävien talvikunnossapidosta. Taloyhtiöt maksavat lumien poisajosta noin 500-1000 euroa vuodessa.

-Kyllähän se taloyhtiön kannalta olisi mukavaa, jos kaupunki hoitaisi jalkakäytävät myös keskustassa. Tällä tavalla taidetaan kuitenkin jatkaa tässä kaupungin rahatilanteessa, Rousi sanoo.

Rousin mukaan keskustan taloyhtiöiden kannattaisi tehdä yhteistyötä niin, että huoltosopimukset tehtäisiin esimerkiksi kortteleittain. Tällä hetkellä vain Reskalla huoltotyöt hoitaa sama huoltoyhtiö ja kustannukset jaetaan taloyhtiöiden kesken.

Yhteistyön puute taloyhtiöiden välillä vaatisi uudenlaista kulttuuria ja päätöksentekoa taloyhtiöihin. Jonkinlaista yhteistyötä Rousin mukaan on jo vireillä joidenkin kortteleiden kesken, mutta asiat etenevät pikkuhiljaa.

-Yhteistyöllä säästettäisiin kustannuksia ja saataisiin tasaisempaa laatua. Ei ole kovin järkevää, että nosturiauto käy pudottamassa lumet yhden talon katolta ja sitten tulee toinen nosturiauto seuraavan talon luokse, Rousi sanoo. (HäSa)