Uutiset

Järeä ratikkakuljetus oli tyssätä alkumatkan risteysremonttiin

Tällä viikolla Helsingin kiskoilla alkaa liikennöidä uusi raitiovaunu, jonka kuljetus Kainuusta oli pysähtyä alkutaipaleelle.

Transtechin Otanmäen-tehtaan lähistöllä oleva risteysremontti esti viime viikolla järeän kuljetuksen kääntymisen kohti pääkaupunkia.

Kuljetusyrittäjän mukaan uusitusta risteyksestä on mahdotonta kääntyä etelään. Ennen se onnistui oikeaa kaistaa pitkin. Nyt auton pitäisi ensin koukata vasemman kaistan kautta, jotta se voisi ylittää kaistojen välisen uusitun saarekkeen. Saareke on yrittäjän mukaan autolle liian korkea.

Ely-keskuksen mukaan remontti paransi risteystä erikoiskuljetusten kannalta.

Vanhaa saareketta on madallettu 12 sentistä 4:ään, mutta samalla sitä on uusien liikennejärjestelyjen takia myös pidennetty, jolloin se on pakko ylittää.

– Nippa nappa päästiin menemään ennen. Kun lavetissa on niin pienet pelivarat, meillä ei ole sitä neljää senttiä. Sitä kärryä ei ajeta minkäänlaisen kiven yli ratikan kanssa, sanoo yrittäjä Kirsti Rissanen, joka ohjasi etuautossa liikennettä. Kuljetus K. Rissanen Oy on kuljettanut uudet raitiovaunut.

Perille ratikka pääsi, kun kuljetus kääntyikin Mainuan kylällä Kokkolantien ja viitostien risteyksessä pohjoiseen. Kääntöpaikka löytyi, mutta kääntö oli Rissasen mukaan erittäin hankala. Ylimääräinen lenkki oli 30 kilometriä, eikä se kuulunut reittiin, jolle on ely-keskuksen kuljetuslupa.

Transtechin Otanmäen-tehtaan johtaja Marko Hurskainen neuvotteli keskiviikkona Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen edustajan kanssa. Hänelle kerrottiin, että ongelma voidaan ratkaista päällystyksen yhteydessä. Tien sivukaltevuutta vähennetään ja ajokaistaa tasoitetaan saarekkeen lähellä. Hurskainen sanoo luottavansa, että elokuun lopun kuljetus sujuu.

Hän pitää kuljetusten onnistumista tärkeänä jo Suomen kilpailukyvyn kannalta. Hän myös korostaa, että kyse on ratikoiden sarjatuotannosta.

Suunnittelussa on noudatettu erikoiskuljetuksia koskevia ohjeita ja lisäksi konsultti on todennut suunnitelman soveltuvan erikoiskuljetuksille, kertoo suunnittelujohtaja Risto Leppänen Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta.

Hänen mukaansa aiemmin ei tullut ilmi, ettei ratikoiden kuljetus madalletun saarekkeen yli onnistuisi. Sivukaltevuuden haitoista hän kuuli keskiviikkona ensi kertaa. Haitat pyritään korjaamaan parissa viikossa.

Samalla hän muistuttaa, ettei yhdyskuntia voida rakentaa niin, että teillä voisivat liikkua kaikki mahdolliset erikoiskuljetukset.

Erikoiskuljetuksia vaativat esimerkiksi tuulivoimaloiden osat, rakentamiseen liittyvät koneet, elementit ja talopaketit. Niille myönnetään vuodessa noin 10 000 lupaa. Yksi lupa voi sisältää useita kuljetuksia. Kokonaismäärä ei ole tiedossa.

– Näppituntuma on, että kuljetusten paino ja mitat kasvavat, kertoo lupa-asiantuntija Tomi Alho Pirkanmaan ely-keskuksesta.

Jos kuljetus ylittää leveydeltään ja korkeudeltaan 7 metriä tai pituudeltaan 40 metriä, tieliikennekeskus tiedottaa kuljetuksista julkisuuteen.