Uutiset

Jari Nurminen jyristeli Ahveniston tuplavoittajaksi

Kokemus oli valttia viikonvaihteessa Ahveniston moottoriradalla ajetussa FINRace-ratasarjan Camaro-lähdöissä. Arrowsin F1-tallin testikuskinakin vuonna 1987 päästellyt espoolainen Jari Nurminen voitti molemmat lähdöt tehokkaiden V8 Thundercar -autojen luokassa.

Nurmiselle sunnuntainakin kovimman vastuksen antoi nuori akaalainen Toni Lähteenmäki, joka ennätti johtaa 20 minuutin kisaa reilut 15 minuuttia. Nurminen malttoi odottaa Lähteenmäen virhettä ja sellainenhan sattui viimeisessä mutkassa ennen kiihdytystä Apparan maalisuoralle.

– Toni ajoi koko ajan ihan limiitillä ja lipsautti lopulta hieman leveäksi. Ei se sitten muuta tarvitsekaan näin jännittävässä taistelussa. Olin mielestäni koko ajan hieman nopeampi ja olin jo katsonut pari paikkaa, jossa olisin yrittänyt hieman myöhemmin ohi, Nurminen kertoi.

Nurminen johtaa V8 Thudercar -sarjaa maksimipistein neljän osalähdön jälkeen (Pärnu ja Ahvenisto). Hän voitti Camaro-sarjan myös viime vuonna.

Mies on menestynyt aiemmin muun muassa formula kolmetonnisten lähdöissä. Takavuosien F1-tähtien ponnahduslautaluokassa Nurmisella on saavutuksinaan kaksi seitsemättä sijaa lähes 50 auton sarjassa.

– Se oli 30 kiloa ja 30 vuotta sitten, Nurminen nauroi.

– Kovimpana saavutuksenani pidän ilman muuta Silverstonen vanhalla radalla Englannissa vuonna 1988 ajamaani paalupaikkaa 202 kilometrin keskituntinopeudella. Kolmetonnisten suoritusteni arvoa nostaa se, että tallimme budjetti oli kymmenesosan kärkitallien budjeteista, Nurminen muistutti.

Nurmisten suku viihtyy kilpa-autojen maailmassa. Camaro-lähdöissä mukana on nimittäin myös hänen velipuolensa Janel Nurminen, joka ylsi viikonvaihteen lähdöissä kolmanneksi.

Myös Nurmisen tytär, Mirella, ajoi Ahvenistolla. V1600-luokassa kolmatta kauttaan ajava kuljettaja rysäytti kuitenkin lauantaina ulos ja vietti yön sairaalassa aivotärähdyksen takia.

– Nyt olo alkaa olla jo parempi. Ja pakkohan sitä oli tulla jännittämään Camaroiden menoa, sillä myös mieheni Juha Mikkonen on mukana V8 Thundercar -lähdöissä, Mirella Nurminen sanoi.

Lähteenmäki luisteli varikkomäessä

Toni Lähteenmäki ei selitellyt sunnuntain tappiotaan. 22-vuotias ratakuski meni minkä taisi, mutta joutui lopussa pudottamaan vauhtiaan pidon kadotessa.

– Puolessa välissä kisaa auton perä alkoi liukastella. Varikkomäkeenkin menin kerran aikamoisessa luistossa, Lähteenmäki muisteli.

Lähteenmäki ajoi jo viime vuonna Camarolla. Tuolloin hän ylsi sarjan loppupisteissä kolmanneksi. Hän on lisäksi V1600-luokan mestari vuosilta 2011–2012.

– Jotain pitäisi keksiä Jarin lyömiseksi. Vielä on jäljellä kahdeksan osalähtöä, jossa pääsen kiusaamaan vanhaa mestaria, Lähteenmäki suunnitteli.

Myös Tonin taustalla on vauhdikas suku. Kaverin isä on Pasi Lähteenmäki, joka on Super 2000 -luokan kolminkertainen mestari.

Mäki-Jouppi sai hyvityksen Fordeissa

Ahvenistolla ajettiin sunnuntaina myös formula Fordien kesän neljäs SM-lähtö. Lauantain lähdön kärkipaikalta keskeyttämään joutunut seinäjokelainen Juha Mäki-Jouppi kaasutteli ruutulipulle ykkösenä ennen SM-pisteissä kärjessä olevaa Miikka Mäkelää. Kolmanneksi ennätti Taavetti Alatalo.

– Lauantaina lipsautin seinään, mutta nyt kaikki meni nappiin. Miikka aloitti parhaiten, mutta pääsin kisan puolivälissä pääsuoralla ihan hänen imuunsa ja kuittasin mutkassa ohi, Mäki-Jouppi kuvaili.

Mäki-Jouppi ajaa Fordeilla ensimmäistä täyttä kauttaan.

– Tavoitteena on nousta tulevina vuosina kovempiinkin formulaluokkiin. Tosin tässä lajissa haaveita romuttaa usein raha, Mäki-Jouppi pohti. (HäSa)

Asiasanat