fbpx
Uutiset

Järki voitti onneksi nopeasti

Hämeenlinna 11.3.2006

Sunnuntai-iltana alkaneesta auto- ja kuljetusalan lakosta odotettiin pitkää ja vaikeasti sovintoon lopetettavaa. Synkkiin arvioihin oli selkeät perusteet. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Autoliikenteen työantajaliitto ALT olivat neuvotelleet jo kuukausikaupalla työehtosopimuksesta ilman tulosta.

Varsikin sovittelun kalkkiviivoilla tunnelma oli kireä. Osapuolet latelivat julkisuudessa kannanottoja, joiden perusteella osa-aikatyöstä paisuneet erimielisyydet vaikuttivat sovittamattomilta. Kaiken lisäksi vastakkain olivat taas kerran AKT ja ALT, työmarkkinoilla liiankin tuttu taistelupari.

Autoliikenteen työtaistelu kutistui kuitenkin ainoastaan muutaman päivän mittaiseksi. Pitkän lakon ennustajat ovat mielellään väärässä. Jatkuessaan lakon sovittelu olisi varmasti vaikeutunut ja pitkän päälle työtaistelu olisi hankaloittanut aivan liikaa ihmisten elämää.

Järki voitti ja tästä kiitos lankeaa kiistan osapuolille. Lakon lopettaneen sovintoesityksen teki valtakunnansovittelija Juhani Salonius, joka sai tukea SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaiselta ja EK:n työmarkkinajohtaja Seppo Riskiltä. On erittäin myönteistä, että sekä SAK että EK ryhtyivät heti järein asein rakentamaan sovintoa kiistaan, jossa hyttystä ammuttiin tykillä.

Lakon jälkeen on kaikesta huolimatta aiheellista kysyä, mikä mättää työmarkkinoilla tai ainakin AKT:n ja ALT:n väleissä. Asian kulku vaikuttaa lakon jälkeen suorastaan surkuhupaisalta. Osa-aikatyöstä ei löytynyt neuvottelupöydässä ratkaisua kuukausien väännön jälkeenkään.

Kaikki muuttui kuin taikaiskusta muutaman päivän lakon jälkeen! Tuskin työtaistelu ehti tasoittaa tietä sovinnolle. Ehkä AKT ja ALT mittasivat työehtosopimusta koskeneita neuvotteluja lakkoon asti pituudella ja vasta sen alettua laadulla. Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää, mihin tynkälakkoa lopulta tarvittiin.

Työtaistelun jälkeen ei ole tapana puhua rahasta. Aivan ilmeisesti osapuolet laskivat mitättömäksi paljastuneesta kiistasta paisuneen riidan tulevan kalliiksi.

Nopea sovinto kumosi ajatuksen, jonka mukaan kuljettajien osa-aikatyöstä ei voida sopia. Kyllä voitiin, kokonaan toinen asia on sitten se, onko kiista siirretty kokonaan historiaan hiertämästä autoliikenteen työnantajien ja työntekijöiden välejä.

Neuvottelujen tuloksena osa-aikatyöntekijöiden asemasta syntyi joka tapauksessa pelisäännöt. Niiden soveltamisessa voi syntyä työpaikoilla kiistaa, mutta niiden ratkaisemiseksi perustetaan erillinen lautakunta. Tätä voi rohkeasti odottaa: autoliikenteen työrauha on turvattu seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.

Lakon alkaminen – kuten myös sen pikainen loppuminenkin – oli jälleen osoitus AKT:n ja ALT:n tulehtuneista väleistä. Osapuolilla on nyt parisen vuotta aikaa pohtia, miten autoliikenteen sopimusjärjestelmää ja ATK:n sekä ALT:n välejä kehitetään.

Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää, mihin tynkälakkoa lopulta tarvittiin.

Menot