Kolumnit Uutiset

Järkipuhetta junapomolta

Kauppalehti kertoi eilen VR;n aikovan laskea lippujensa hintoja. Hinnan alennukset kompensoitaisiin matkustajamäärien lisääntymisellä viidenneksellä.

Vihdoinkin järkevää puhetta toimitusjohtajalta!

Olen jo vuosia päivitellyt VR:n suhteettoman kalliita lippuja. Hinta ei voi olla kohdallaan, jos jo yhden hengen kannattaa mieluummin ajaa vaikkapa Kuopioon omalla autolla kuin junalla, koko perheestä puhumattakaan.

Meidänkin perheemme matkusti aikanaan mielellään junalla. Hintojen noustessa se on jäänyt vähemmälle, vaikka halua ekologiseen liikkumiseen olisikin.

Pidemmillä matkoilla juna on vaihtunut autoon. Esimerkiksi Helsinkiin tulee puolestaan mentyä entistä useammin bussilla.

Emme ole varmasti ainoita.

VR aloitti uuden aikakauden viime vuonna perustamallaan Veturi-ohjelmalla.

Kanta-asiakasohjelma ei ainakaan toistaiseksi tarjoa lehtoyhtiöiden tapaan halvempia lippuja parhaimmille asiakkailleen, mutta sitäkin varmasti on jo pohdittu. Veturin kautta markkinoidaan kuitenkin alennuslähtöjä, mikä on uutta entiseen kilometriperusteiseen hintaan verrattuna.

Jos perushinnatkin nyt lähtevät laskuun, junien käyttöaste nousee takuulla. Ei heti, mutta pikku hiljaa. Valtion yhtiöllä täytyy vain olla malttia odottaa muutoksen seurauksia.

VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron ulostulo juuri nyt ei ole tietenkään sattumaa, eivätkä tulevat hinnanalennukset hyväntekeväisyyttä.

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti pari viikkoa sitten jatkaa VR:n kaukoliikenteen monopolisopimusta. Se on nyt voimassa vuoden 2024 loppuun.

Sen jälkeisestä ajasta ei ole vielä tietoa, mutta liikenneministerin mukaan monopoli on todennäköisesti sen jälkeen historiaa.

VR:llä on siis 11 vuotta aikaa tehdä tuotteistaan niin haluttuja, että ihmiset valitsevat sen myös jatkossa. Siinä onkin tekemistä yhtiön nykyisellä maineella.

Ongelmana on se, että VR odotti uudistuksiensa kanssa näin pitkään. Moni on ehtinyt jo hylätä ennen niin itsestään selvän kulkupelin. Kestää hetken, ennen kuin muutos huomataan.

Toki myös täsmällisyydessä ja aikatauluissakin on vielä parannettavaa.

Kun matkustajien ei tarvitse valita myöhästymisen pelon vuoksi aikaisempaa lähtöä, VR on nykyistä houkuttelevampi vaihtoehto esimerkiksi kokousmatkailijoille.

Jos VR nyt hoitaa lippu-uudistuksensa kunnolla loppuun, hankkii entistäkin nopeampaa kalustoa ja korjaa asennettaan asiakasystävällisemmäksi, sillä on kaikki mahdollisuudet pärjätä myös tulevaisuudessa.

Ainakin meillä entisillä ja mahdollisesti myös tulevilla asiakkailla on lupa odottaa sitä.