Uutiset

Järkyttävä määrä rattijuoppoja

Hämeenlinna 28.6.2005

Juhannuksen tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi kolme henkilöä, mikä on ajankohtaan nähden poikkeuksellisen vähän. Ruuhkaisilla tiellä, sekä meno- että paluuliikenteessä, maltti oli tällä kertaa valttia. Kenties suomalaiset kuljettajat vähitellen oppivat uskomaan, ettei kaahaamisella ja järjettömillä ohituksilla voi voittaa yhtään mitään.

Liikenteessä ei ole kuitenkaan syytä minkäänlaiseen tyytyväisyyteen, sillä poliisi nappasi kiinni melkein 700 rattijuoppoa. Luku ei kerro vielä alkuunkaan koko synkkää totuutta maanteiden päihdeongelmasta. Poliisikin on perin hämmästynyt siitä, että lähes 60 prosenttia kärynneistä joutuu syytteeseen törkeästä – yli 1,2 promillen humalassa ajamisesta – rattijuoppoudesta.

Edes selittelemällä totuus ei muuksi muutu: noin 400 poliisin haaviin jäänyttä kuljettajaa oli huomattavan tukevassa humalassa. Päihteet ovat liikenteessä totinen ja edelleen kärjistyvä ongelma. Kaiken lisäksi on selvä, että valitettavan suuri määrä rattijuoppoja ei jäänyt kiinni poliisin juhannuksen aikana järjestämisessä puhallusratsioissa.

Juuri törkeästä rattijuoppoudesta kärynneiden määrä antaa aihetta kysyä, missä mallissa on maanteiden liikennekuri. On toki mahdollista, että poliisi onnistui tänä juhannuksena työssään keskimääräistä paremmin ja rattijuoppojen luku tästä syystä kasvoi. Mutta miksi liikenteessä liikkui niin järkyttävän suuri määrä 1,2 promillen humalatilan rajan ylittäneitä kuljettajia?

Vähättelevässä hengessä voi väittää, että suomalainen juhannus on oma lukunsa tieliikenteessäkin. Jos ajatus pitää paikkansa, vahvasti juopuneet kuljettajat horjuttavat liikenneturvallisuutta ainoastaan keskikesän juhlapyhinä. Kuka tällaiseen oletukseen voi vakavalla mielellä uskoa?

Juhannuksen rattijuopot tuskin ovat tieliikenteen poikkeuksellinen ilmiö. Monet tutkimukset ja myös onnettomuustilastot tukevat käsityksiä liikennekurin yleisestä löystymisestä ja liikenteen asennevammaisten luvun kasvusta. Maanteillä liikkuu niin juhannuksena kuin muulloinkin entistä enemmän kuljettajia, jotka suhtautuvat perimmiltään elämään halveksivan ylimielisesti. Merkittävällä osalla tästä joukosta on vaikea päihdeongelma.

Yhteiskunta ei voi katsoa neuvottomana sivusta rattijuoppouden yleistymistä. Asiaan on puututtava, ongelmaa torjuttava. Tässä yhteydessä tavataan vaatia käyttöön kovia keinoja, mitä niillä sitten itse kukin tarkoittaa. Törkeästä rattijuoppoudesta langetetaan jo nyt sangen kovia rangaistuksia. KKO:n juuri linjaaman ratkaisun mukaan juoppo voi menettää myös autonsa valtiolle.

Päihdeongelmaan ja täysin vinoutuneisiin asenteisiin kovat keinot tahtovat purra huonosti. Purevaa tiukkaa linjaa on ennen muuta valvonnan huomattava lisääminen. Poliisin voimavaroja kasvattamalla rattijuoppojen kiinnijäämisen riskiä pitää entisestään kasvattaa. Rattijuoppo jää kiinni -iskulauseesta täytyy tehdä totta!

Rattijuoppo jää kiinni – iskulauseesta täytyy tehdä totta!