Uutiset

Jättimuutos taksiliikenteeseen – Taksiliitto: ”Mahdollistaa veronkierron ja harmaan talouden”

Taksiliikenteeseen on tulossa jättimäisiä muutoksia, mikäli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esitys menee aikanaan läpi eduskunnassa.

Berner julkisti lausunnoille lähtevän Liikennekaaren esitykset maanantaina.

Taksiliikenteeseen esitetään monia mullistavia uudistuksia. Hinnoittelussa on tarkoitus ottaa käyttöön niin sanottu Ruotsin malli, jossa kuljettaja tai yritys voivat itse hinnoitella kyydit. Hinnoittelusta pitää ilmoittaa etukäteen.

Ruotsissa taksiliikenteen hinnoittelun vapauttaminen on johtanut siihen, että asiakkailta on laskutettu hurjiakin summia lyhyistä matkoista.

Myös taksiluvat vapautuisivat. Jatkossakin lupa vaadittaisiin, mutta niiden määrää ei rajoitettaisi. Jatkossa riittää, että taksiyrityksellä on taksilupa. Yrittäjä itse vastaisi, että sen työntekijät, siis taksikuskit toimisivat sääntöjen ja velvollisuuden mukaisesti.

Jatkossa pienimuotoiseen, alle 10 000 euron vuosiansioilla pyörivään kuljetustoimintaan ei tarvittaisi taksilupaa.

Myös asemapaikkavelvoite poistuisi, eli taksikuskien ei tarvitsisi enää päivystää tietyissä paikoissa ennalta sovitusti.

Taksiliitto tyrmää

Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen hämmästelee suuresti Bernerin esityksiä. Hänen mielestään esityksessä on asioita, jotka mahdollistavat paremmin harmaan talouden ja jopa veronkierron.

– Berner väittää, että pienimuotoinen taksitoiminta [10 000 euroon saakka vuodessa] vähentäisi harmaata taloutta. Emme ymmärrä tätä logiikkaa. Meidän käsityksemme mukaan se vain lisäisi harmaata taloutta.

– Tällaisella kuljettajalla ei ole välttämättä toiminimeä tai yritystä. Toiminta perustuisi vain luottamukseen, että kuljettaja ilmoittaa tulonsa verottajalle.

Lemmetyinen ihmettelee myös esityksestä löytyvää kohtaa, jonka mukaan yrityksen voisi rekisteröidä mihin tahansa EU-jäsenvaltioon. Hänen mielestään tällainen toiminta voisi johtaa verosuunnitteluun ja jopa veronkiertoon.

– Kun puhutaan suomalaisesta yrityksestä, meidän mielestämme yrityksen pitäisi olla kirjoilla Suomessa, että kaikki velvoitteet hoidetaan tähän maahan. Meillä ei ole ainakaan tällä hetkellä EU-säännöstä, vaan yritysten ja autojen pitää olla rekisteröityneinä Suomeen.

Lemmetyinen pelkää, että Bernerin ajama uudistus johtaisi pahimmillaan siihen, että Helsinkiin kuljetetaan joka päivä satoja takseja ajoon Virosta.

– Veden yli kuljetettaisiin esimerkiksi 300 autoa päivässä tekemään töitä, ja päivän päätteeksi ne määrättäisiin takaisin. Yritys olisi Virossa, ja verot jäisivät sinne maksuun. Työvoimakustannuksetkin ovat varmasti alempana sillä puolen.

Pelkona Dublinin ilmiö

Bernerin esityksessä taksilupien määrää ei rajoitettaisi. Samanlainen muutos tehtiin takavuosina Irlannissa. Maan pääkaupungissa Dublinissa lupien vapauttaminen johti taksien määrän rajuun nousuun ja hintojen polkemiseen.

Kaupungissa tuli ilmiöksi taksiruuhkat 2010-luvun taitteessa, kun massiivisen työttömyyden aikana moni ryhtyi taksinkuljettajaksi.

Lemmetyinen näkee, että Dublinin ilmiö voi toistua Suomen isoissa kaupungeissa, jos Bernerin esitys menee läpi.

– Ilman muuta. Varmasti alkuaikana taksien määrä tulisi lisääntymään valtavasti.

Samalla taksiliiton puheenjohtaja arvioi, että maaseuduilla taksiliikenne tulee romahtamaan ilta- ja yöaikoina.

– Ruotsissa maaseutu on hiljentynyt aika paljon. Jos luvat lisääntyvät paljon maaseuduilla, vanhat yrittäjät eivät välttämättä löydä sieltä kannattavaa toimintaa. Päivystykset sen myötä todennäköisesti loppuisivat.

Vaikka sitä ei esityksessä lukenut, Lemmetyinen uskoo, että taksien verohelpotuksia tullaan poistamaan. Hänen mukaansa se on ainoa johtopäätös siitä, että taksiluvat tullaan vapauttamaan.

– Aika erikoiselta tuntuisi, että taksiautoilijoiden veroetu säilyisi, jos lähes kuka tahansa voisi ryhtyä taksikuskiksi. Kuka vaan voisi ilmoittaa, että alkaa ajamaan takia ja hommaamaan verottomia autoja, eikä kukaan valvoisi, ajatko vai etkö.

Bernerin esityksen on tarkoitus edetä eduskuntaan ennen kesäkauden päätöstä.