Uutiset

Jesse Krohn testaa Camaron-kyytiä Ahvenistolla

Helteinen sää, vauhdikkaita lähtöjä ja ripaus nostalgiaakin.

Näillä eväillä kurvaillaan viikonvaihteessa Ahveniston moottoriradalla ajettavassa kauden toisessa rata-autoilun SM-osakilpailussa.

Nostalgiaa tarjoavat sekä lauantaina että sunnuntaina esittäytyvät Fiat Abarthit. Näytöslähtöjä ajavat historialliset ratakilpurit esittäytyvät myös yleisöalueella.

Vauhtipäiville paluun tekevät myös hulppeat Camarot. Luokan menoa ihasteltiin edellisen kerran Hämeenlinnassa vuonna 1985.

Uuden Camaro-cupin avauskisassa viivalla on viitisentoista menopeliä. Suomalaiskuskien lisäksi Apparalla nähdään ruotsalaisia ja virolaisia kilpailijoita.

450-hevosvoimaisen vauhtihirmun ohjaamoon hyppää muun muassa kaksi kautta Italian F3-radoilla ajanut Jesse Krohn.

-Sain tilaisuuden kokeilla Camaron vauhtia Petri Lappalaisen Kart Motorsport -tallissa. Ensimmäiset testit upouudella autolla ajoin keskiviikkona ja kunnon vauhtiin pitäisi päästä viimeistään perjantain vapaissa harjoituksissa, Krohn suunnittelee.

Koppiautot eivät ole tyystin vieraita Ahveniston radan kasvatille. 20-vuotias rattitaituri on ajanut välipalana endurance-kisoja.

-Ahvenistolla olen ajanut koppiautolla jopa enemmän kuin formuloilla. Endurance-vetojen lisäksi olen myös testannut eri luokkien autoja, Krohn kertoo.

Krohnin urakka uuden auton ratissa alkoi lyhyillä testirupeamilla.

-Ensimmäisten vetojen välillä pitää aina kiristellä pultteja ja säädellä autoa sopivaksi. Täyttä urkua lasketeltaessa Camaroilla pitäisi päästä Ahvenistolla jopa alle 1.21:n aikoja. Sellaista kyytiä tosin mennään vasta ihan uusilla renkailla ja silloin kun itseäänkin alkaa jo pelottaa, Krohn nauraa.

Krohnilla riittää opeteltavaa uuden auton käsittelyssä.

-Jarrut ovat näissä peleissä paljon raskaammat kuin formuloissa. Myös kaasu- ja jarrupoljin ovat todella lähellä toisiaan, ja välillä tulee vielä kiire, kun painan molempia polkimia yhtä aikaa, Krohn kuvailee.

Italian radat saivat jäädä

Krohn ei vielä keskiviikkona osannut kertoa jatkokuvioistaan kilparadoilla. Se on kuitenkin varmaa, ettei mies palaa enää Italian F3-sarjaan.

-Tallimme ei saanut kunnon moottoreita Fiatilta. Pelkällä hanskalla oli mahdoton paikata suorilla hävittyä vauhtia ja sen vuoksi päätin jättää sarjan kesken. Viime vuonna voitin jo yhden lähdön ja olin kolme kertaa palkintopallilla, mutta tällä kaudella olen pisteissä vasta yhdentenätoista, Krohn muistelee.

Krohn lukeutuu lahjakkaiden suomalaiskuskien kastiin, mutta varsinainen läpimurto kansainvälisillä radoilla on vielä tekemättä.

Vuonna 2008 hän voitti Renault-luokassa kolme mestaruutta (Suomen, Viron ja Pohjois-Euroopan alue) ja kaudella 2009 heltisi kuudes sija Ison-Britannian sarjassa. Krohn on myös vuoden 2007 suomenmestari F3-luokassa.

Legends-luokassa 40 autoa

Ahveniston Vauhtipäivillä nähdään Camaroiden lisäksi muun muassa formula Fordeja (nuorten SM-osakilpailu), Porsche GT3- ja GT-luokan autoja, V1600- ja Honda-luokan autoja ja Xtreme-luokan autoja.

Tälläkin kertaa eniten autoja kerää piskuisten Legendsien lähdöt, joihin on tulossa nelisenkymmentä autoa.

Hämeenlinnalaisista kauden on parhaiten aloittanut Lauri Riekkola, joka on Alastaron avauskisan jälkeen pisteissä yhdeksäntenä.

Myös toissa vuoden F3-luokan suomenmestari Kimmo Joutvuo ajaa tänä kesänä Legendsiä. Hän oli kauden avauskisan ensimmäisessä lähdössä yhdeksäs ja kolaroi toisessa lähdössä (pisteissä 24.).

-Kotiradalla pitäisi jo päästä lujempaa. Legensillä ajaminen ei tosin ole mitään helppoa puuhaa – liian lähelle kaiteita ei parane mennä, sillä auto hyppii sladissa aika rajusti, Joutvuo kuvailee.

Ahveniston Vauhtipäiville on ilmoittautunut yhdeksään luokkaan reilut 120 kilpailijaa. Kisat käynnistyvät lauantaina aika-ajoilla kello 9. Päivän ensimmäiset kisalähdöt ovat vuorossa kello 12.15. Sunnuntain ensimmäinen lähtö starttaa puolestaan kello 11.30. (HäSa)

Päivän lehti

29.5.2020