Uutiset

Joka toinen peruskoululainen haluaisi uuden harrastuksen koulupäivän yhteyteen – Suomen malli käynnistyy alkuvuonna

Poikkeuksellisen laajassa kyselyssä vastaajat luokiteltiin poikiin ja tyttöihin. Toiveharrastukset olivat yllättävänkin perinteisiä.
Ei liene yllättävää, että mopon korjaus on yläkoululaisten poikien toiveharrastusten kärkipäätä. Kuva: Timo Marttila
Ei liene yllättävää, että mopon korjaus on yläkoululaisten poikien toiveharrastusten kärkipäätä. Kuva: Timo Marttila

Joka viidenneltä peruskoululaiselta puuttuu mieleinen harrastus, selviää poikkeuksellisen laajasta koululaiskyselystä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön kyselyyn vastasi lähes 200 000 lasta ja nuorta. Heiltä tiedusteltiin mielipiteitä koulupäivään liitettävästä harrastustoiminnasta.

Useampi kuin joka toinen peruskoululainen haluaisi aloittaa uuden harrastuksen. Vastaajat oli luokiteltu poikiin ja tyttöihin, ja eri ryhmien toivotuimmat harrastukset olivat yllättävänkin perinteisiä.

Parkourista ruuanlaittoon ja eläinkerhosta mopon korjaukseen

Alakoululaisten harrastustoiveiden kärjessä olivat parkour, kiipeily, ruuanlaitto, eläinkerho, kuvataide, laskettelu ja jalkapallo.

Yläkoulussa toivekärkeen nousivat niin ikään ruuanlaitto ja laskettelu, mutta myös kuntosali, ampumaurheilu, biljardi ja mopon korjaus.

Kun vastaukset jaetaan kahden sukupuolen mukaan, löytyy selviä eroja.

Tytöillä kärjessä ovat ratsastus, ruuanlaitto, kuvataide, eläinkerho ja tanssi. Suosittuja toiveita ovat myös esimerkiksi kiipeily, agility ja elokuvakerho.

Pojilla kärkeen nousevat parkour, pelisuunnittelu, jalkapallo ja mopon korjaus. Lisäksi listalta löytyvät muun muassa metsästys, laskettelu ja historiakerho.

Seuraava rahoitushaku kunnille maaliskuussa

Vaikka halua harrastusten aloittamiseen on, toteutus ei aina onnistu esimerkiksi taloudellisten syiden vuoksi.

Hallituksen käynnistämä niin sanottu harrastamisen Suomen malli pyrkii tarjoamaan jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuuden sekä mieluiseen että maksuttomaan harrastukseen koulupäivän yhteydessä. Tavoitteena on hyvinvoinnin lisääminen.

Kunnat voivat hakea mallin toteuttamiseen valtion rahoitusta.

Osassa kuntia mallin toteuttaminen alkaa pilottina jo ensi vuoden alussa. Tähän vaiheeseen oli tarjolla kymmenen miljoonan euron avustuspotti.

Seuraava rahoitushaku aukeaa maaliskuussa.

”Iloa sekä onnistumisen ja oppimisen kokemuksia”

Kysely lähetettiin kaikkiin ala- ja yläkouluihin, ja oppilaiden vastausprosentti oli 35. Vastaajia oli 197 040, kun neljä kertaa järjestetyn koululaiskyselyn aiempi ennätys oli 77 000.

Ministeriön mukaan saavutus on verkkokyselyjen joukossa jopa kansainvälisesti merkittävä.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk.) kiittääkin tiedotteessa kaikkia vastaajia sekä vastaamista edistäneitä opettajia ja rehtoreita.

– Jokaisella lapsella pitää olla mahdollisuus harrastukseen. Se tuottaa iloa sekä onnistumisen ja oppimisen kokemuksia, Saarikko toteaa.

– Harrastuskysely on loistava alkusysäys sille, että koulupäivien yhteyteen tulee lasten ja nuorten toiveiden mukaisia harrastuksia.