Uutiset

Jordanilla voi koskettaa pyhää vettä

Jordania on muslimimaa, jossa voi kulkea raamatullisissa maisemissa. Tällä maaperällä ovat astelleet niin Mooses, Johannes Kastaja kuin Jeesuskin.

Noin tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista Ammanista sijaitsee yksi Jordanian tärkeimmistä nähtävyyksistä, Babtism Site eli Jeesuksen kastepaikka.

– Tämä ei ole vain turistinähtävyys vaan tärkeä pyhiinvaelluspaikka kaikille maailman kristityille, kertoo Jordanian valtion omistaman kastepaikan apulaisjohtaja Rustom Mkhjian.

Kastepaikalla vierailee kristittyjen pyhiinvaeltajien lisäksi myös muslimeja.

– Jeesus on myös muslimeille tärkeä profeetta. Tämä on pyhä paikka. Tulin kiittämään Jumalaa siitä, että sain lapsen yli 10 vuoden lapsettomuuden jälkeen, puolitoistavuotiasta esikoispoikaansa vaunuissa työntävä libanonilainen musliminainen kertoo.

Hän ostaa monen kastepaikalla käyvän matkailijan tavoin muistoksi Jordan-joen pyhää vettä.

– Tunnen paikan erikoislaatuisen pyhyyden ja olen ylpeä, että saan työskennellä täällä, sanoo kymmenen vuotta oppaana toiminut jordanialainen muslimi Ali.

KASTEPAIKKA SIJAITSEE aivan Israelin ja Jordanian rajalla. Sinne pääsee vain opastetun ryhmän mukana. Reilun tunnin mittainen kierros tehdään osin pikkubussilla ja osin kävellen.

Kastepaikalla kävellään mitä todennäköisimmin Johannes Kastajan jalanjäljissä. Uuden testamentin evankeliumit kertovat Johannes Kastajan eläneen erämaassa, pukeutuneen kamelinkarvaviittaan, syöneen villihunajaa ja kastaneen ihmisiä Jordan-joessa. Siellä hän kastoi myös Jeesuksen.

Joki on oletetulla kastepaikalla vain parin metrin levyinen. Vastarannalla Israelin puolella on vastaava pyhiinvaellus- ja turistikohde. Kummallakin rannalla aseistetut sotilaat päivystävät vartiossa.

Joen samea vesi ei houkuttele kastautumiseen, mutta etenkin pyhiinvaeltajille on tärkeää koskettaa pyhän joen pyhää vettä.

ARKEOLOGIEN ja kirkkojen edustajien kesken ei vallitse täyttä yhteisymmärrystä Jeesuksen todellisen kastepaikan sijainnista. Teologien mukaan oleellisempaa kuin se, kummalla rannalla kaste tapahtui, on se, että Jeesuksen kaste todellakin tapahtui, ja että se tapahtui Jordan-joen vedessä.

Samoilla linjoilla on jordanialainen melkiittikatolisen kirkon pastori Bassam Shahatit.

– Arkeologiset todisteet osoittavat, että paikka on oikea. Itäisten kirkkojen perinteessä ajatellaan, että Jeesus kastettiin joessa ja silloin on turha kiistellä siitä, kumpaa rantaa lähempänä tapahtumapaikka on, Shahatit sanoo.

Hän korostaa kastepaikan olevan tärkeä Jordanian kristityille.

– Kristittyjen itsetuntoa muslimienemmistöisessä maassa nostaa se, että Jeesus oli Jordanian alueella ja siten maalla ajatellaan olevan erityistä siunausta.

Shahatit pitävät merkittävänä sitä, että muslimienemmistöisenä maana Jordania antaa kristilliselle kohteelle suuren arvon ja kristityille vapauden rakentaa kirkkoja kastepaikan alueelle.

Kastepaikka avattiin kesällä 2000 Paavi Johannes Paavali II:n vierailun yhteydessä. Viime kesänä se lisättiin Unescon maailmanperintökohteiden listalle.

Jeesuksen kasteesta Jordanilla voi lukea esimerkiksi Matteuk­sen evankeliumista 3. luvusta jakeista 13–17.

Päivi Arvonen