Uutiset

Jos aiot matkalle kesällä, toimi nyt

Matkanjärjestäjien verkkosivuilla on tähän aikaan vuodesta kuhinaa. Talvilomilta on palattu, ja tuntuu mukavalta suunnitella jo seuraavaa matkaa. Lomien jälkeinen myyntipiikki on alalla tuttu ilmiö.

– Kun on edelliseltä reissulta tultu, silloin on otollisin hetki miettiä seuraavaa lomaa. Moni helposti varaa uuden matkan, jos edellisen loman jälkeen on työn tai opiskelun suhteen vaikeuksia kiinnittyä arkeen, Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti kuvailee.

Suomalaiset ovat Mäki-Fräntin mukaan rohkeita matkailijoita. Kielitaitoa on, samoin varallisuutta.

Kauaskin pystyy nykyään tekemään matkoja edullisesti. Matkakohdetta ei määritä ikä, vaan esimerkiksi reppureissaajia on nuoria ja vanhoja.

ISOMMILLA matkanjärjestäjillä sesonkien, kuten koululaisten lomiin, ajoittuvat matkat tulevat myyntiin 9–12 kuukautta ennen lähtöä. Kysyntä on kovaa, ja suosituimmat matkat myydään nopeasti loppuun.

Mäki-Fräntin mukaan pitää olla aikaisin liikkeellä, jos mielii tiettyyn kohteeseen. Myöhemmin varaava voi joutua tekemään enemmän kompromisseja. Sesonkien ulkopuolella tilanne on toinen.

Mäki-Fränti muistuttaa, että todellisuudessa lomamatkat eivät ole koskaan loppuunmyytyjä. Aina pääsee johonkin.

– Tietysti reittilennot voivat sesonkiaikana olla täynnä ja isolle porukalle paikkojen hankkiminen saattaa olla hankalaa. Tarjonta on kasvanut valtavasti, joten lyhyelläkin varoitusajalla voi räätälöidä mieleisen matkan. Online-matkatoimistoilla on oikeastaan rajaton määrä tarjontaa.

Mäki-Fränti näkee, että all inclusive -paketit ovat esimerkiksi lapsiperheelle helppoja, koska kustannukset ovat suunnilleen tiedossa. Yllätyksiä ei tule ruokailuista ja jäätelöistä, joiden vuoksi muuten pitää olla vähän väliä kukkaroa raottamassa.

Valmismatkojen suosio perustuukin pitkälle juuri helppouteen.

SUOMALAISET haluavat lomalta yhä enemmän toimintaa, pelkkä lämpö ja aurinko eivät riitä.

– Suunta on selvästi aktiivilomiin, pitää olla monenlaista tekemistä. Myös kaupunkilomat sekä kulttuuri- ja urheilutapahtumien pohjalle rakennetut reissut ovat yhä suositumpia.

Tietyt kestosuosikit pysyvät vuodesta toiseen. Mäki-Fräntin mukaan lentomatkan pituus ratkaisee paljon.

– Jos talvella haluaa aurinkoon mutta ei kaukomaille, vaihtoehtoja ovat tällä hetkellä lähinnä Kanariansaaret ja Dubai.

Kesällä vaihtelua on enemmän. Koko Eurooppa on hyvää matkustusaluetta lentomatkan pituuden kannalta.

– Kesällä tehdään lyhyempiä matkoja lähelle, kaukokohteet houkuttavat nimenomaan talvella.

MATKATOIMISTOBISNES on siirtynyt verkkoon, ja erilaisia varauspalveluja on runsaasti. Online-toimijoilla on chat-palvelut, ja asiakaspalvelua voi saada puhelimitse, Mäki-Fränti kertoo.

– On huomattu, että itsekseen verkossa hyöriminen ei ole oikea tapa toimia. Mitä monimutkaisemmasta matkasta on kyse ja isommasta porukasta, silloin haetaan ammattilaisen apua. Matkaa voidaan tuunata pitkäänkin, että se saadaan juuri sellaiseksi kuin halutaan.

Matkustamisesta on tullut ikään kuin jokamiehenoikeus ja sen koetaan tuovan motivaatiota arjessa jaksamiseen. Taantumankin aikana reissaamiseen halutaan satsata ja tingitään mieluummin jostain muusta.

Mäki-Fräntin mukaan liikematkustaminen kasvoi vuonna 2015. Se voi heijastella, että parempaan suuntaan ollaan taloudessa menossa vähitellen.

– Liikematkustus on yleensä ensimmäisiä signaaleja hyvässä ja huonossa, miten maan taloudella menee. Yritykset reagoivat ensimmäisenä talouden tilanteisiin joko vähentämällä tai lisäämällä matkustusta.

Johanna Sarriola