Uutiset

Joukkoliikennekurjuus esiin

Tapio Vekalle kiitos vastauksesta kirjoitukseeni Hämeen Sanomissa 30.1.2007.

Vekka on kuitenkin ymmärtänyt kaiken ihan väärin: Joka aamu on bussi ollut ihan täynnä seisomapaikkoja myöten, en ole siis vaatimassa itselleni erityiskohtelua.

Yleisönosastokirjoitukset on tarkoitettu sellaisten asioiden esilletuomiseen, joilla on yleistä merkitystä. Otan teihin yhteyttä jatkossakin silloin kun asia koskee ainoastaan minua, mutta yleisemmin Vekka-liikennettä koskevaa asiaa käsittelen vain julkisilla foorumeilla.

Muutenhan liikennöitsijälle saattaa syntyä harhakuvitelma siitä, että kaikki pelittää mallikkaasti. Nyt länsikäikäläläiset tietävät, että edes joku ottaa liikennekurjuuden esiin ja voivat esimerkiksi sähköpostitse ottaa minuun yhteyttä adressin laatimiseksi ja tilanteen muuttamiseksi.

Joukkoliikenne on yksilöiden kuljettamista isommissa erissä. Joukkoliikenne on syöttöliikennettä, joka tarjoaa luistavat jatkoyhteydet. Joukkoliikenne on turvallista ja luotettavaa. Siinä muutama väittämä, jotka tulevat ensimmäisenä mieleeni joukkoliikenteestä.

Ja sitten kokemukseni viikon ajalta Vekka Liikenteen busseissa: maanantaina 22.1. vuoro jäi ajamatta ja kotiin tullessani bussi (12) törmäsi henkilöautoon. Tiistaina kuski tiuskii minulle, että en näyttänyt pysähtymismerkkiä ajoissa (omasta mielestäni näytin).

Koko viikon bussin (12) takaovi on ollut rikki. Maanantaina 29.1. bussi numero 9 oli umpijäässä sisältä eikä lämmennyt koko matkan aikana. Viidestä ovesta vain yksi avautui. Tiistaina 30.1. toinen Vekan bussi (15) törmäsi bussiin (9), jossa olin matkustajana. Matka-aika Kirkonkulmantieltä keskustaan on noin 35 minuuttia sisältäen odottelun Rantatien päätepysäkillä.

Junalle mennessä ja junalta tultaessa joutuu lisäksi asemalla odottelemaan noin puoli tuntia. Helsinkiin pääsen tunnissa ja saman verran kestää bussimatkat odotteluineen. Tosin Helsinkiin on 100 kilometriä jä Käikälään 6!

Tapio Vekan vastauksesta loistaa asenne, että asiakas on aina väärässä. Katson kuitenkin, että yksittäinen bussimatkustaja ja veronmaksaja voi nostaa keskustelun aiheeksi huonon asiakaspalvelun, kehnon kaluston ja toimimattoman reittisuunnittelun.

Olisiko mahdollista sanoa, mikä se Vekan ”normaalikäytäntö” korvausasioissa on ja miten se vaikuttaisi aikatauluihin, jos linja 15 ajaisi kaupunkiin mennessä Harvialantien länsipuolella?

Ja jos Vekka Liikenne uudistaa kalustoaan jatkuvasti, niin miksi kaikissa busseissa lukee ”Stannar” pysähtymismerkkivalona ja penkit on risaiset ja lievästi sanottuna likaiset? Taitaa olla liikenteestä poistettua mallia Ruotsista.

Olli Rantanen

Hämeenlinna