Uutiset

Joukolla ideoita jahtaamassa

Kello soi välitunnin päättymisen merkiksi. Lauma pieniä oppilaita saapuu luokkaan jutellen ja nauraen. Mielessä häämöttää jo kesäloma.

Lapset istuvat pulpettiensa taakse pieniin ryhmiin. Luolajan koulun kolmasluokkalaiset ovat saaneet seurakseen ikätoverit Vuorentaan koulusta.

Oppilaat saavat hetken aikaa miettiä kesäloman sijaan ensi syksyä. Kirjailija Johanna Venho on saapunut kertomaan heille yhteisestä kirjaprojektista.

Lapset hiljentyvät kuuntelemaan mitä tuleman pitää. He vilkuilevat toisiaan jännittyneen ja uteliaan näköisinä.

Syksyllä lapset ideoivat yhdessä Venhon kanssa kirjan juonta ja tapahtumia. Venho antaa lapsille kirjoitustehtäviä, joista käydään keskustelua ja annetaan palautetta. Lopputuloksena WSOY julkaisee syksyllä 2007 neljännen kirjan Okulus-kirjasarjaan.

Jännittävää menoa eläimien tahdissa

Vuorentaan koulu pääsi mukaan hankkeeseen, kun idean käynnistäjä, Hämeenlinnan opetustoimen kehityspäällikkö Minnu Prunnila otti heihin yhteyttä. Vuorentaan koulun rehtori Ulla Sara-aho on täysin varma, että tekeillä on hieno projekti.

– Tämä on suorastaan mahtava tilaisuus. Tämä ope on ihan onnesta soikeana, Sara-aho nauraa.

Sara-aho kertoo lähtevänsä mukaan nöyrin mielin oppimaan uutta. Hän toivoo mukaan tarttuvan jotain, mitä pienemmässä mittakaavassa voi myöhemmin hyödyntää koulun sisällä.

10-vuotias Veera Inkiläinen Vuorentaan koulusta pitää kovasti kirjoittamisesta. Kotona ollessaan Veeran runosuoni sykkiikin tuotteliaasti. Tuleva projekti kuulostaa hänen mielestään oikein mukavalta.

– Eläimistä voisi olla kiva kirjoittaa, runotyttö vastaa pienen pohdinnan jälkeen.

Myös muut lapset ovat innostuneet hankkeesta.

– Jännitys ja toiminta olisi tosi hienoa, kertoo yhdeksän vuotias Mikko Lappalainen, 9, aihetoivomuksistaan. Luolajan koulua käyvä Lappalainen ei kirjoita yleensä paljon, mutta lukee sitäkin enemmän.

Aivonystyrät liikkeelle

– Kirjoittaminen on vaikeaa, jos pää on ihan tyhjä. Silloin pitää olla käytössä ideointikeinoja, Johanna Venho opastaa lapsia.

Oppilaat pääsevät jo ensimmäisessä tapaamisessa kokeilemaan ideointia. Pienissä ryhmissä istuvat lapset saavat jokainen paperia ja kynän ja jokaiselle ryhmälle annetaan oma sana, jonka perään pitää kirjoittaa ensimmäinen mieleen tullut uusi sana.

Papereita kierrätetään ryhmässä, ja sana kirjoitetaan aina sen perusteella, mitä edellisestä tulee mieleen. Rönsyilevät sanajonot saavat aikaan hilpeyttä ja kikatusta.

Sara-ahon mukaan oppilaat hyötyvät projektista monin eri tavoin. Hän pitää erityisesti palautteen antamista ja saamista tärkeänä.

Sara-aho toivoo, että yhdessä kirjoittaminen ja omien kokemusten jakaminen motivoisi oppilaita uudella tavalla.

– Toivoisin, että kipinä syttyisi sellaisillakin oppilailla, joille kirjoittaminen on vaikeampaa. Tällainen hanke voi muuttaa käsityksiä kirjoittamisesta kokonaan.

Oppilaat saavat kesälukemiseksi Okulus-sarjan ensimmäisen kirjan Okulus ja yöihmiset.

– Voitte sitten tutustua rauhassa kirjan henkilöihin, Venho hymyilee.

Aiemmin ilmestyneissä Okulus-kirjoissa pääosassa on kolmen lapsen etsivätoimisto.

Venholta on Okulus-kirjojen lisäksi julkaistu aiemmin kolme runokokoelmaa. Hän kertoo, ettei ole aikaisemmin työskennellyt lasten kanssa, mutta tämä hanke vaikuttaa kivalta kokeilulta.

– Lapset ovat niin ennakkoluulottomia. Uusia ideoita tulee varmasti paljon.

– Kyllä tästä ihan hyvä juttu voi tulla, pohtii 10-vuotias Aki Jussila Vuorentaan koulusta. (HäSa)