Kanta-Häme Uutiset

"Joukossa on ihan ihmeellisiä kysymyksiä" – Tämä koronakysymys yllätti hätäkeskuspäivystäjän

Koronaviruksen leviäminen näkyy jo hätäpuheluissa. Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että 112 ole neuvontanumero vaan kiireellisiä hätätilanteita varten.
Hätänumero on tarkoitettu kiireellisiä hätätilanteita varten. Kuva: Lennart Holmberg
Hätänumero on tarkoitettu kiireellisiä hätätilanteita varten. Kuva: Lennart Holmberg

Pelkkä virustartunta tai epäily siitä ei ole syy soittaa numeroon 112, muistuttaa Hätäkeskuslaitos. Hätänumero palvelee vain hätätapauksissa, eli jos esimerkiksi koronavirustartuntaan liittyy voimakas yleiskunnon lasku.

– Soittoja korona-asiasta alkoi tulla hätäkeskuksiin, kun virus levisi maailmalla. Ruuhkaksi asti ne eivät ole ehtineet, mutta jonkin verran tällaiset soitot ovat lisääntyneet nyt kohun myötä, kertoo Keravan hätäkeskuksen päällikkö Vesa Seppä Lännen Medialle.

– Kokonaismassassa soittojen määrä ei näy. Mutta jos aiemmin koronasta ei tullut yhtään puhelua, esimerkiksi eilen yksi päivystäjä sai neljä soittoa aiheesta työvuoronsa aikana.

Sepän mukaan ihmiset ovat ymmärrettävästi huolissaan, sillä koronavirus on aiheuttanut melkoisen mediamylläkän. Myös valtiohallinto on ryhtynyt ohjeistamaan kansalaisia koronaepidemiaan varautumisessa.

– Joukossa on ollut ihan ihmeellisiä soittoja. Esimerkiksi eräs isännöitsijä kysyi, että mihin toimenpiteisiin taloyhtiön pitäisi ryhtyä, kun kerrostalossa on karanteeniin määrätty asukas, Seppä kuvailee.

Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että tällaiset puhelut eivät kuulu hätänumeroon vaan neuvontapuhelimiin.

– Nyrkkisääntö on, että hätänumeroon soitetaan vain, jos avuntarve on kiireellinen. Hätäkeskus ei ole neuvontalaitos.

Ministeriöllä puhelinneuvontaa

Sosiaali- ja terveysministeriö on avannut valtakunnallisen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonnan. Palvelu tarjoaa yleistä tietoa numerossa 0295 535 535 tai tekstiviestitse numerossa 050 902 0163.

Neuvontapalvelun tiedot perustuvat THL:n verkkosivujen tietoihin. Neuvonta on auki arkipäivisin klo 8­–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Palvelua saa tällä hetkellä suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Terveysasioissa neuvoja saa kiireellisissä tapauksissa oman kunnan päivystyksestä tai kiireettömissä asioissa terveyskeskuksista.

Vajaat kolme miljoonaa puhelua vuodessa

Hätäkeskuslaitos ei ole tehnyt arviota siitä, kuinka paljon mahdollinen koronaepidemia lisää hätäpuhelujen määrää.

– Pelkästään Keravan hätäkeskukseen tulee vuosittain 800 000 puhelua, joten en usko, että korona tulee näkymään merkittävästi tässä massassa, arvioi Vesa Seppä.

Hätäkeskukset vastaanottavat vuosittain vajaat kolme miljoonaa hätäilmoitusta. Vuonna 2019 reilut 1,4 miljoonaa hätäilmoitusta johti tehtävän välittämiseen viranomaiselle.

Yli puolet hätäilmoituksista koski ensihoidon tehtäviä. Poliisille tehtävistä jakautui reilu kolmannes ja pelastuslaitokselle kuusi prosenttia. Loput tehtävät koskivat sosiaalipäivystyksen toimialuetta.

Päivän lehti

6.4.2020