Uutiset

Juha Rintanen aikoo valloittaa Amerikan

Hämeenlinnalaisella driftingin taitajalla Juha Rintasella on paljon pelissä seuraavien kuukausien aikana.

Viime vuonna epävirallisen Euroopan mestaruuden lajissaan voittanut Rintanen tähtää lajinsa ammattilaiseksi. Se ei Euroopassa onnistu, joten Rintanen lähtee seuraavaksi valloittamaan Yhdysvaltoja.

– Torstaina tulee kontti pihaan. Siihen lastataan auto, joka viedään laivalla Yhdysvaltoihin. Itse menen sinne tiimiporukan kanssa puolitoista viikkoa ennen ensimmäistä kilpailua, kertoo Rintanen Kantolassa, jossa hän on tiimeineen laittanut autoaan kilpailukuntoon.

Ensimmäinen Rintasen USA:n kilpailu pidetään juhannuksena New Jerseyssä. Heinäkuun lopulla Rintasen Nissanin näyttäviä sladeja on nähtävissä Seattlen kilpailussa. Hämeenlinnalaisen Amerikan valloitus jatkuu syyskuun alussa Dallasissa ja huipentuu kuukautta myöhemmin Los Angelesin kilpailussa. Kaikki kilpailut ovat nähtävissä ilmaiseksi netissä sekä NBC Sports kanavalla.

Kisojen välissä Rintanen palaa remmeineen Suomeen.

– On pakko. Töissä on käytävä, hän kuittaa lyhyesti.

Rintaselle ei riitä pelkkä osanotto Yhdysvaltojen neljässä kilpailussa.

– Jossakin kilpailussa pitää päästä kahden parhaan joukkoon. Kaikki on kyllä mahdollista, hän miettii.

Kärkipään sijoitus olisi Rintaselta hyvä näyttö. Se saattaisi avata mahdollisuuden päästä lajin ammattilaiseksi.

– Euroopassa ei ole avautunut sellaisia sponsoreita, jotka mahdollistaisivat ammattilaisuuden. Yhdysvalloissa voisi sellaiseen olla mahdollisuus, sanoo Mikko Ylöstalo, jota Rintanen kutsuu tiimipäällikökseen.

Yhdysvalloissa laji on hyvin suosittu. Kisoissa on ollut 80 000 katsojaa. Tällaisilla yleisömäärillä puhutaan jo ammattilaisurheilusta.

Rintasen tiimissä tekee töitä kuusi miestä – talkoilla. Kuski itse pitää tiimiläisiään alojensa suomalaisina huipputekijöinä.

– Suomen paras porukka. Meillä on huippumekaanikot, erinomainen videokuvaaja, erikoismaalari ja sähköjumala, Rintanen naurahtaa, ja on selvästi ylpeä porukastaan.

Kovalla riskillä

Selvää on, ettei Yhdysvaltoihin mennä kilpailemaan ilmaiseksi. Kulut ovat kovat, vaikka tiimi hönkiikin eteenpäin talkoohengellä.

– 50 000 euroa vähintään, Rintanen ja Ylöstalo ilmoittavat Amerikan budjetin suuruudeksi.

He myöntävät, että taloudellinen riski on aikamoinen.

– Auto lähtee Yhdysvaltoihin, vaikka budjetti ei ole vielä läheskään täynnä. Kaipaamme lisää sponsoreita ja toivottavasti niitä saamme.

Rintanen sanoo, että rahaa on saatu kokoon sen verran, että juhannuksen kilpailuun mennään. Seuraaviin kisoihin pitäisi saada vielä pelirahaa lisää.

Toisaalta driftingin kulut eivät hirveästi kasva, kun maanosa vaihtuu. Lähes samoin kuluin lajia voi harrastaa Yhdysvalloissa kuin Euroopassa – renkaita kuluu yhtä paljon, samoin bensaa sun plus muita tarvikkeita – paitsi lentoliput

Driftingin pioneereja

Juha Rintanen on vasta 31-vuotias, mutta silti häntä voi pitää yhtenä suomalaisen driftingin pioneereista. Mies ajaa lajin kuninkuusluokkaa Formula Driftiä yli 700-heppaisella Nissanillaan, mutta matka nykyiseen on ollut pitkä.

– Juha on ajanut driftingiä kymmenisen vuotta. Ensimmäisen autonsa hän täräytti Ahvenistolla kaiteeseen. Se oli silloin kaksi kierrosta ja auto tuhannen säpäleiksi, muistelee Ylöstalo kaverinsa alkutaivalta hymyssä suin.

Sen jälkeen Rintanen on menestynyt Suomessa ja muuallakin Euroopassa. Hän on suomenmestari, epävirallinen Euroopan mestari, Pohjoismaiden mestari…

Nykyisellä autollaan Rintanen ajaa kolmatta kauttaan. Auto on käytännössä itse rakennettu. Kori on Nissanin ja moottori Toyota Supran. Niin hyvästä menopelistä on kyse, että ”teollisuusvakoiluakin” on jo nähty.

– Norjalainen Kenneth Moen kopioi automme tekniikan melkein täysin. Juha antoi vinkkejä autostaan kaverille, joka taas kertoi siitä kaverilleen. Moen oli autolla ensimmäisessä Yhdysvaltojen kisassaan toinen, vaikka edellisellä autolla kummoisia sijoituksia ei oltu ennen nähty.

Laittomuuksista ei kuitenkaan ole kyse.

– Kaikkihan on sallittua. Kun taso kovenee, kaverit vähenevät.

Rintanen kilpaili jokin aika sitten Latviassa.

– Testasimme autoa. Sijoituin siellä kolmanneksi. Se jää vuoden ainoaksi Euroopan kilpailuksemme.

Drifting on näyttävää autourheilua. Rintanen sanoo lajinsa olevan kuin taitoluistelua autolla.

– Driftingissäkin on arvostelutuomarit. Ajolinja, vauhti ja luistokulma ratkaisevat sekä kilpailun aikana, kuinka lähellä toista autoa pystyy ajamaan tekemättä virheitä.

Asiasanat