Kolumnit Uutiset

Julkikuva ei pelkällä mainonnalla kirkastu

Hämeenlinnan seutukunta haluaa kirkastaa ilmettään uudella markkinointikonseptillaan. Hämeenlinna-keskeisyyden kautta sanomaa pyritään levittämään niin, että löytyy yhteinen brändi, jonka alle koko seutukunta mahtuu.

Rahoituksesta vastaisivat kaupunki ja kampanjaan mukaan lähtevät yritykset.

Malli on vähän sama kuin Seinäjoella, jossa seutukuntaa mainostetaan alueen luonteeseen sopivalla, rehvakkaalla Komia-mainoskyltillä.

Maailmalta löytyy lukuisia esimerkkejä tällaisen markkinoinnin onnistumisesta. Suomessa Kuopio ja Oulu ovat Seinäjoen lisäksi kyenneet kiteyttämään seudun vahvuudet yhteiseen brändiin.

Pelkästä mainoslauseen löytämisestä ei ole kyse, vaan se on ainoastaan yksi yhdistävä tekijä. Sen lisäksi eri alojen yritykset, matkailu ja oppilaitokset panostavat omaan markkinointiinsa yhteiseen sanomaan sopivalla tavalla.

Aiemmin markkinointi on hajautunut niin, ettei kiinnostusta herättävää mielikuvaa ole syntynyt. Puolustukseksi on sanottava, että tänä informaatioähkyn aikakaudella erottautumisen vaikeus kasvaa potenssissa.

Pitää muistaa sekin, ettei edes huippuhyvällä markkinoinnilla kyetä tekemän ihmeitä. Itse asiassa on olemassa vaara, että iskulauseet kääntyvät itseään vastaan, jos tuote ei vastaa markkinamiesten huutoon.

Tänä päivänä tuotteen oikean laidan toteamiseen ei tarvita henkilökohtaista kokemusta. Informaatiota seutukunnista, niiden toiminnasta, yritysystävällisyydestä, palveluista, koulutusmahdollisuuksista ja yleisestä ilmapiiristä pursuaa keskustelupalstoilla. Myös perinteisten tiedustusvälinen jakama informaatio on ihan eritavalla saatavissa kuin ennen internetiä.

Hämeen Sanomia voi lukea missä maailmakolkassa tahansa ihan samoin kuin kaikkia muitakin maakuntalehtiä.

Informaation helppo ja nopea tavoittavuus tuo ihan uudenlaiseen vastuun päättäjille. Julkisuuteen ei sovi laukoa ihan mitä sattuu. Pahinta on se, jos politiikkaa tehdään julkisuuden kautta nostamalla keskusteluun mediaseksikkäitä, mutta perustelemattomia väitteitä vailla todellisuuspohjaa.

Aina löytyy kritisoitavaa ja julkinen keskustelu on paikallaan, mutta sen pitää tapahtua asiapohjalta ratkaisukeskeisesti.

Hämeenlinnasta ei saa kovin yrittäjäystävällistä kuvaa. Autotalosta, Innoparkista, Moreenista, tölkkitehtaasta, kaupunkiliikenteestä jne. käyty julkinen debatti ja some-keskustelu luovat kuvaa riitelevästä ja negatiivisvireisestä kaupungista, johon yrittäjän ei kannata tulla.

Hämeenlinnalla on ihan oikeitakin ongelmia. Yksi niistä on kaupungin kaavoitus. Se kulkee jälkijunassa, eikä asiantila korjaannu millään. Kaavoituksen junnaaminen paikallaan jarruttaa niin keskustan kehittämistä kuin uusien asuin- ja yritysalueiden suunnittelua.

Ongelma ei poliitikkojen julkisella suunsoitolla parane, vaan päätöksillä.