Uutiset

Jumalainen elinkaari

Tapio Lahtinen

Greta Garbon syntymästä on tänään kulunut tasan sata vuotta.

Ruotsalaisten ylpeys on tuttu varttuneelle väelle, mutta nuorisolle jo muinaishistoriaa. Huolellisilla maaperätutkimuksilla ja radiohiiliajoituksella on kuitenkin saatu selville Greta Garbosta ja hänen ajastaan piirteitä, jotka ovat ajankohtaisia vielä nykyisessäkin kilpailutilanteessa.

Nykykielelle käännettynä Greta Garbon tarina menee suunnilleen näin.

Kun Garbo lanseerattiin markkinoille, analyytikot kautta maailman kiittelivät yksimielisesti erityisesti tuotteen sulavaa muotoilua.

Brändin kirkastamisen ja markkinaosuuden kasvattamisen kannalta pidettiin kuitenkin haittana sitä, että elinkaarensa alkuvaiheessa Garbo oli mykkä. Käyttöominaisuuksien kannalta mykkyys epäilemättä olikin tietynlainen händikäppi.

Näyttö oli mustavalkoinen, kuten tuohon aikaan oli tavallista. Sen pelkistettyä tyylikkyyttä kuitenkin ylistettiin vuolaasti. ”Jumalainen”, analyytikot hehkuttivat.

”Garbo puhuu”, otsikoivat lehdet innostuneesti, kun ensimmäinen äänellä varustettu malli viimein saatiin markkinoille. Multimedian kehittymisen kannalta vieläkin merkittävämpi harppaus oli Garbo, joka nauroi.

Soittoäänessä tosin oli edelleen toivomisen varaa: se oli monofoninen, joidenkin mielestä myös monotoninen.

Näihin aikoihin Suomessa elettiin vielä kumisaapaskautta, mutta eräät visionääriset toimijat hahmottelivat jo maallemme tulevaisuutta kehityksen kasvukärjessä.

Ensimmäinen suomalainen vastaus Garbon haasteeseen, Siiri Angerkoski, oli analyytikkojen mukaan puheominaisuuksiltaan ylivertainen, mutta muotoilussa nähtiin vielä kosolti parantamisen varaa.

Kaksi tekijää käänsi kuitenkin kamppailun markkinaosuuksista suomalaisten eduksi. Greta Garbo mykistyi lopullisesti ja suomalaiset keksivät tekstiviestit.

Ensimmäiset suomalaiset tekstiviestit olivat toivottoman kömpelöitä, eikä niiden varaan paljon toivoa pantu. Sellaiset varhaiset tekstarit kuin Seitsemän veljestä, Helkavirsiä ja Putkinotko olivat nykymittapuun mukaan suorastaan nolostuttavan alkeellisia, jaarittelevia ja pitkäveteisiä, mutta ajan mittaan viestit napakoituivat, kun sisältötuotanto kehittyi.

Pian kaikki naputtelivat innokkaasti siiri angerkoskiaan. Suomi oli muuttunut lähes yhdessä yössä tietoyhteiskunnaksi.

Ruotsissa Greta Garbon mykistyminen loi alavireisyyttä markkinoille ja tyrehdytti tuotekehittelyn vuosikausiksi. Garbo pysyi mykkänä, vaikka hänelle luvattiin satojen eurojen edestä ilmaista puheaikaa.

Ruotsalaisista ei kuultu mitään vuosikymmeniin, ja maan arveltiin jo mykistyneen lopullisesti, kunnes Abba yllättäen voitti Euroviisut ja kohensi Ruotsin asemia soittoäänimarkkinoilla.

Tällainen oli Greta Garbon elinkaari, lapsukaiset. Se opettaa teille ainakin sen, että mykkä ei markkinoilla menesty. Kun aikanaan ryhdytte tuotteistamaan itseänne, panostakaa soittoääneen.

Mykkä ei menesty markkinoilla.