Kanta-Häme Uutiset Hämeenlinna

Junalla Lapista Helsinkiin: Kysyimme matkustajilta, mitä rapistuvalle ja ruuhkaiselle pääradalle pitää tehdä

Suomen pääradalla kulkee vuosittain jopa viisi miljoonaa matkustajaa, mutta perille pääsy on usein arpapeliä. Esimerkiksi IC 22 on saapunut tänä vuonna määränpäähänsä aikataulussa vain joka toinen kerta. Täsmällisyys ei parane ilman miljardien ratainvestointeja. Nousimme junan kyytiin Rovaniemeltä Helsinkiin ja tapasimme matkustajia. Onko mitta jo täysi? Mitä toiveita heillä on Suomen vilkkaimman rataosuuden parantamiseksi?
Adrien Fardeaun mielestä Suomen raideliikenne toimii ja on luotettavampi kuin junaliikenne hänen vanhassa kotimaassaan. "Ranskassa junat ovat liian nopeita. Kun matkustan pitkän matkan, etäisyyden tajuaa paremmin, kun juna kulkee hitaammin." Kuva: Jouni Porsanger
Adrien Fardeaun mielestä Suomen raideliikenne toimii ja on luotettavampi kuin junaliikenne hänen vanhassa kotimaassaan. "Ranskassa junat ovat liian nopeita. Kun matkustan pitkän matkan, etäisyyden tajuaa paremmin, kun juna kulkee hitaammin." Kuva: Jouni Porsanger

Unihiekka kirvelee silmissä. Kello on viisi minuuttia vaille kuusi aamulla. Adrien Fardeau painelee Helsinkiin menevän pikajunan ovenavausnappia Rovaniemen asemalaiturilla. Horisontissa kajastava punainen aurinko ei vielä lämmitä. Ulkona on pakkasta kymmenkunta...

Suomen pääradalla kulkee vuosittain jopa viisi miljoonaa matkustajaa, mutta perille pääsy on usein arpapeliä. Esimerkiksi IC 22 on saapunut tänä vuonna määränpäähänsä aikataulussa vain joka toinen kerta. Täsmällisyys ei parane ilman miljardien ratainvestointeja. Nousimme junan kyytiin Rovaniemeltä Helsinkiin ja tapasimme matkustajia. Onko mitta jo täysi? Mitä toiveita heillä on Suomen vilkkaimman rataosuuden parantamiseksi?

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 30 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään