Uutiset

Junarata Euroopan ytimeen Baltian kautta

 

Puuskittainen tuuli pöllyttää hiekkaa autiolla tontilla modernin Ülemiste-kauppakeskuksen vieressä Tallinnan Lasnamäessä. Muutaman vuoden päästä alue näyttänee aivan erilaiselta. Tänne on kaavailtu uusi rautatieasema, josta Rail Baltic saa alkunsa.

Nopea ratayhteys Baltian halki Euroopan ytimeen hahmoteltiin 20 vuotta sitten. Viime kuussa Viro, Latvia ja Liettua jättivät Euroopan komissiolle 540 miljoonan euron rahoitushakemuksen. Se on noin kymmenes kokonaiskustannuksista ja pitäisi riittää kahdeksi vuodeksi. Seuraava rahoituskierros on vuonna 2017.

Komission vastausta odotetaan syksyyn mennessä.

– Viron osuus rahoituksesta on 213 miljoonaa euroa. Sillä aiomme viimeistellä käynnissä olevat tutkimukset, viedä loppuun radan ja terminaalien teknisten ratkaisujen suunnittelun ja aloittaa rakentamisen, Rail Balticin projektijohtaja Miiko Peris Viron talous- ja viestintäministeriöstä sanoo.

Hän on iloinen siitä, että hakemuksen liitteenä on Suomen ja Puolan virallinen suosituskirje rahoituksen puolesta.

– Tämä osoittaa jatkuvaa kiinnostusta hankkeeseen, joka tarjoaa suomalaisille yrittäjille entistä parempia vienti- ja tuontimahdollisuuksia, Peris uskoo.

Toisaalta hänen mielestään Liettuan 28 miljoonan euron hakemus on huolestuttavan pieni. Hankkeen uskottavuuden kannalta olisi kiusallista, jos Liettua etenee vastedes muita hitaammin tai ei ollenkaan.

Latvian osuus on 291 miljoonaa ja kolmen maan Rail Baltic -yhteisyrityksen osuus 7 miljoonaa euroa. Kaikki ei ole kuitenkaan edennyt toivottua vauhtia.

Hankkeen kohtalo oli epävarma talouskriisin iskiessä vuosikymmenen alussa.

Virossa on myös kiistelty radan reitistä. Hallitus varautuu lunastamaan radan varrelta yli 600 kiinteistöä. Hankkeen kannattavuutta on epäilty.

Viime vuonna Rail Balticia jarrutti Liettuan äkillinen mielenmuutos, kun se perui jo melkein sovitun reitin Kaunasin kautta. Liettuan uusi kanta kuului, että radan pitää yhdistää kolme pääkaupunkia ja jos Vilna jää siitä sivuun, Liettua ei hyödy hankkeesta.

– Miksi Liettuan tulisi keskustella Viron kanssa, missä rata Liettuassa kulkee, Liettuan liike-elämän johtohahmo, sijoittajien foorumin johtaja Rolandas Valiunas kysyi.

Vilnan kansainväliset yhteydet ovat muutenkin Riikaa ja Tallinnaa selvästi huonommat.

Liettuassa ei ole satamaa eikä FlyLAL-Lithuanian Airlinesin konkursin jälkeen omaa lentoyhtiötäkään, Valiunas painotti.

Liettuan vakuuttamiseen siitä, että Vilnan voisi yhdistää Rail Balticin myöhemmin, kului puolisen vuotta. Yksi keskeinen hidaste sujuvalle junaliikenteelle on sekin, että Baltian, Suomen ja Venäjän tsaarinajalta periytyvä raideleveys poikkeaa läntisen Euroopan standardista. Se on kenties todellinen syy Liettuan niskoitteluun.

Tänä vuonna valmistuu länsieurooppalaisen standardin mukainen junarata Kaunasin ja Shestokain välille, minkä jälkeen Kaunasista tulee alueen tärkein rautatiesolmu.

Kaikki Baltiasta ja idästä länteen tai päinvastoin kulkevat matkustaja- ja tavarajunat tekisivät raideleveyden vaihton Kaunasissa. Rail Balticin valmistuttua Suomesta ja Luoteis-Venäjältä lähtevät tavarat lastattaisiin Tallinnassa.

Viron talousministeriössä ollaan kuitenkin toiveikkaita. Valmistellaan radan varren kiinteisökauppoja ja suunnitellaan Ülemisten rautatieasemaa, jonka ideakilpailun voittaja selvisi viime vuoden lopulla.

Samanlainen kilpailu on käynnissä Pärnussa. Tallinnassa on jo aloitettu ratikan uuden reittiosuuden rakentamista. Jo ensi vuoden lopulla raitiovaunulla pääsee tulevan Rail Balticin matkustajaterminaalin ohi lentoasemalle asti.

Ivo Laks

 

Asiasanat

Päivän lehti

6.4.2020