Uutiset

Jussi Liimatainen viihtyy teatterin musiikkimaailmassa

Hämeenlinnan teatterissa on kuluvalla näytäntökaudella kuultu melkoisen paljon musiikkia – musikaali Delilah on tuorein yhdessä musiikkinäytelmä Seitsemännen portaan enkelin kanssa. Näitä aikaisemmin musiikilla oli merkittävä rooli myös syksyn Luoteisväylässä ja edelleen jatkuvassa Neiti Juliessa.

Muusikko Jussi Liimataisella on merkittävä rooli etenkin Neiti Juliessa, sillä hän on näyttämöllä koko näytelmän ajan. Erikoiseksi ja merkittäväksi Liimataisen musiikki nousee sen tiedon kanssa, että jokainen esitys on ainutlaatuinen, uniikki, kun Liimatainen improvisoi pianonsa ääressä.

– On se haastava, mutta minulle myös luontainen tapa tehdä musiikkia.

Liimatainen tunnustautuu esitysten kovimmaksi kriitikoksi, itseään hän ei päästä koskaan vähällä.

– Musiikin tekeminen tässä ja nyt yhdessä näyttelijäsuoritusten kanssa on totta kai äärettömän kiehtovaa, mutta myös monimutkainen prosessi.

– Matkan varrella on joutunut useampaankin kertaan miettimään musiikin merkitystä koko esityksen kannalta. Musiikki ei saa olla liian osoittelevaa, kohtauksia korostavaa, mutta sen täytyy hengittää samassa rytmissä näytelmän kanssa, Jussi Liimatainen pohtii ainutlaatuista kokonaisuutta.

– Teatterissa on hienoa seurata yleisön reagointia, mutta sen ei tosin saa vaikuttaa tekemiseen. Yleisössä on yksi teatterin hienoista ominaisuuksista.

Delilah -musikaalissa ollaan tavallaan päinvastaisessa tilanteessa kuin pienimuotoisemmassa Neiti Juliessa:

– Siinä soitetaan maailmankuuluja kappaleita osana bändiä. Siinäkin saa toki musisoida ja improvisoida.

Teatterissa valmista
Syntyjään hämeenlinnalainen, nykyisin Helsingissä asuva Liimatainen on päässyt kokemaan muusikon työn monelta kantilta. Hän on sekä musiikintekijä että kosketinsoittaja, mutta myös keikkatyöläinen ja teatterimuusikko sekä myös soitonopettaja.

Liimatainen on suositun Anna Puun bändin kosketinsoittaja. Keikkamuusikon työt eivät lopu näihin keikkoihin, sillä mies soittaa hääjuhlista yökerhokeikkoihin saakka. Kaikki käy.

On aivan normaalia, että Hämeenlinnan teatteriesityksen jälkeen mies suuntaa yökerhokeikalle pääkaupunkiseudulle, jossa työ alkaa yleensä kello 24.

– Teatteri on siitä erilainen, että täällä kaikki sujuu ennalta sovitun mukaisesti, käsikirjoituksen mukaan. Asiat ovat muusikollekin tavallaan valmiina, kun keikalla kaikki on toisin – muusikko joutuu rakentamaan

Jussi Liimatainen sanoo pitävänsä teatterista siinäkin mielessä, että siellä yhdistyvät kaikki taidemuodot –näyttämötaide, kuvataide, musiikki, tanssi ja myös käsityöläisyys.

– Teatterista saa myös uutta oppia seuraamalla ohjaajien ja näyttelijöiden työskentelyä.

Hätilän oppilaita
Jussi Liimatainen sanoo hänen muusikon taustojen löytyvän lapsuudesta ja kouluajasta Hätilän musiikkiluokilla.

– On harmi, kun vastaavaa ei enää Hätilässä lapsille ole.

Musiikkiluokilla Liimatainen otti ensiaskeleet muusikon uralle.

– Elämässäni yksi asia on johtanut toiseen, muusikon ammatti rakentui luontevasti. Ei siinä edes vaihtoehtoja ollut. Olen vain soittanut.

Liimatainen sanoo haluavansa jatkaa moniottelijan roolissa, mutta toivoo saavansa jatkossa nykyistä enemmän aikaa oman musiikin tekemiselle:

– Se vaatii keskittymismahdollisuutta ja omaa aikaa. Joka tapauksessa oman tuotannon laajentaminen on tavoitteena.

Juttu on julkaistu Hämeenlinnan Viikkouutisissa 16.3.2012.