Uutiset

Kaatuneen luotsiveneen turman taustalla oli aallokko, joka yllättäen kaatoi veneen – pelastajilla ei ollut mitään tehtävissä

Luotsivene upposi Suomenlahdella, Emäsalon eteläpuolella 8. joulukuuta 2017.

Luotsivene 242 kaatui ja upposi Suomenlahdella, Emäsalon eteläpuolella 8. joulukuuta 2017. Luotsiveneen ohjaamossa olleet kuljettaja ja turvamies kuolivat onnettomuudessa. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimuksen mukaan syynä olivat vaativat olosuhteet, jotka yllättäen kaatoivat veneen.

Luotsiveneen piti olla sellainen, että sen ohjaamossa olevat olisivat kaikissa olosuhteissa turvassa. Kova aallokko kuitenkin kaatoi veneen. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnassa selvisi, että kyseinen v-pohjainen vene voi menettää jopa 70 prosenttia oikaisukyvystään jyrkässä ja pitkässä aallokossa.

Onnettomuushetkellä aallokon suunta, kasvanut korkeus ja jyrkkyys muodostivat luotsiveneelle yllättävät ja kohtalokkaat olosuhteet. Pelastustoimia hankaloittivat pimeys ja keli.

– Veneen vakavuusominaisuudet heikkenivät hetkellisesti vallinneissa aallokko-olosuhteissa. Olosuhteet eivät olleet äärimmäiset, mutta aallokosta tuli juuri sellainen, ettei vene enää oiennut. Tämän onnettomuuden ei olisi pitänyt olla mahdollista, onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoi tiedotustilaisuudessa.

 

Onnettomuustutkintakeskus on jo aiemmin havainnut tutkinnassaan, että onnettomuuteen joutuneen luotsiveneen ohjaamosta on käytännössä mahdotonta pelastautua, mikäli vene kaatuu.

 

Onnettomuustutkintakeskus havaitsi jo aiemmin, että onnettomuuteen joutuneen luotsiveneen ohjaamosta on käytännössä mahdotonta pelastautua, mikäli vene kaatuu.

Tämä johtuu siitä, että ohjaamosta on vain yksi uloskäynti johtaen veneen peräkannelle. Lisäksi veneen kaaduttua uloskäynnin avaamista vaikeuttaa siihen kohdistuva vesimassojen paine. Kuljettaja ja turvamies olivat pukeneet ohjaamossa pelastautumispuvut päälleen, mutta eivät päässeet ohjaamosta ulos.

– Jos ohjaamosta olisi ollut joku muu hätäpoistumistie, heillä olisi ollut 10 minuuttia aikaa poistua, mikä olisi todennäköisesti riittänyt. Luotsiveneyritys ja veneiden valmistaja ovat jo huomioineet tämän puutteen, johtava tutkija, tutkinnanjohtaja Risto Haimila sanoi.

Onnettomuus tapahtui iltapäivällä kello 16:55. Ensimmäisinä pelastusyksiköinä onnettomuuspaikalle saapui Helsingin meripelastushelikopteri ja Porvoon merivartioaseman partiovene.

– Pelastajilla ei ollut enää mitään tehtävissä, Nurmi toteaa.


Suosituksia turvallisuuden parantamiseksi

Johtaja Nurmi korostaa, että tutkintaa on tehty turvallisuuden parantamiseksi.

– Oikeudellisen vastuun selvittäminen ei kuulu meille, hän sanoi tiedotustilaisuudessa.

Onnettomuuteen joutunut venetyyppi on rakennettu Merenkulkulaitoksen vuonna 2009 antamien ammattiveneitä koskevien sääntöjen mukaan luotsivenekäyttöön vuonna 2015.

– Selkeitä vaatimuksia ammattiveneille ei tällä hetkellä ole, Nurmi sanoi.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaakin, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi laatii ammattiveneitä koskevat säännöt, joissa otetaan huomioon ammattiveneiden erilaisiin käyttötarkoituksiin ja olosuhteisiin liittyvät erityisvaatimukset.

Muita tutkinnan perusteella annettavia suosituksia ovat, että luotsausyhtiö kuvaa luotsinkuljetusprosessissa nykyistä kattavammin kuljetusten aikana esiintyvät vaaratilanteet ja poikkeamat turvallisuudessa. Myös luotsiveneenkuljettajien perehdyttämistä ja osaamista olisi parannettava siten, että erilaisten veneiden merikelpoisuus ja turvallinen käsittely taataan olosuhteissa, joissa luotsiveneitä käytetään.

Rajavartiolaitokselle suositetaan, että se varautuu myös epätavanomaisiin hätätilanteisiin ja kehittää toimintamalleja pelastustehtävissä tarvittavien taustatietojen hankkimiseksi. Meripelastuslohkokeskuksessa ei ollut varauduttu tämän kaltaiseen onnettomuuteen ja meripelastustehtävään.

Lisäksi rajavartiolaitoksen olisi hyvä yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa selkeytettävä toimintatapoja psykososiaalisen tuen hälyttämiseen merionnettomuuksissa siten, että kunnallisen sosiaalipäivystyksen ja Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen roolit huomioidaan. Kunnalliset sosiaalipäivystykset eivät saaneet tietoa onnettomuudesta meripelastusviranomaisilta.