Kolumnit Uutiset

Kahden kaljalaatikon amatööri

Tunsin itseni Tallinnaan suuntautuneella talvilomareissulla varsin amatöörimäiseksi harrastelijaksi.

Pari olutkeissiä ja muutama tuliaispullo näyttivät lähinnä säälittäviltä muiden matkustajien ostosten rinnalla. Ja minäkin sentään ostin vähän tavallista enemmän, koska auto oli kerrankin mukana.

Edessä ja takana olevien autojen takakontit ja peräpenkit oli lastattu ääriään myöten täyteen olut-, siideri- ja lonkerolaatikoita, vodkamäyräkoirista puhumattakaan. Viiniäkin tuodaan nykyään laatikoissa tai kolmen litran pahvipakkauksissa.

Satunnaisten kokemusteni perusteella voisin väittää, että alkoholin tuonti Virosta ja Tallinnan-laivoilta on lisääntynyt selvästi ja nimen omaan isot lastit ovat yleistyneet.

Viralliset tilastot kuitenkin väittävät muuta. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran mukaan suomalaiset matkustajat toivat viime vuonna maahan 7,7 miljoonaa litraa alkoholijuomia 100-prosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna. Edellisvuoteen verrattuna kokonaismäärä on jopa hieman pienentynyt.

Laatikkovuoren paisumista Valvira selittää sillä, että oluiden tuonti lisääntyi selvästi, kun taas väkevien ja muiden alkoholijuomien tuonti pysyi lähes ennallaan. Lonkeroa ja siideriä on tuotu entistä vähemmän.

Moni tuttu on sanonut, ettei viitsi kantaa painavia olutlaatikoita, vaan ostaa mieluummin oluensa lähikaupasta.

Toisaalta näyttää olevan yhä yleisempää, että isompiin juhliin, häihin ja synttäreille, lähdetään varta vasten hakemaan autonperällinen tarjottavia aluevesien ulkopuolelta. Epäilen vahvasti myös, että ostosten myynti eteenpäin on lisääntynyt.

Asiakaspalvelun jalostuneet muodot ovat tehneet isojen lastien roudaamisesta helppoa. Enää ei välttämättä tarvita täyteen pakattuja, perässä vedettäviä kaljakärryjä.

Matkatoimisto mainostaa, että etukäteen tilatut ostokset toimitetaan suoraan kotipysäkille ja satamassa kansimatkustajia odottavat täyteen pakatut kaljarullakot.

Laivayhtiö houkuttelee autolla matkassa olevaa tekemään tilauksen, jossa pullo- ja tölkkivuori tuodaan suoraan autokannelle ja jopa pakataan autoon. Tallinnassa autolla liikkuvia puolestaan palvelevat satama-alueelle levittäytyneet myymälät kuljetuskärryineen ja lastauslaitureineen.

Juomaröyhkiöitä ällistellessäni rohkenen epäillä tilastoja, joiden mukaan Suomen alkoholin kokonaiskulutus on pysynyt samalla tasolla vuodesta 2004 lähtien, jolloin alkoholiveroa alennettiin ja EU-maiden sisäiset tuontirajoitukset poistuivat.

Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) mukaan alkoholin kokonaiskulutus on ollut vuosittain noin 10 litraa asukasta kohti 100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna. Lukuun on laskettu myös tilastoimaton kulutus eli muualta kuin kotimaan kaupoista ja ravintoloista ostettu alkoholi. Sen osuus on vajaat kaksi litraa eli noin viidennes koko satsista.

Tämä luku perustuu kuitenkin arvioon, sillä Viron satamakauppojen kassakoneista tuskin on suoraa yhteyttä THL:n tilastointiin.