Uutiset

Kaikki autot kaupataan tulevaisuudessa Kirstulasta

Jo ennen kuin Sunny Car Center tuli mukaan hämeenlinnalaisen autokaupan kuvioihin, Hämeenlinnan kaupunki suunnitteli Kirstulan kolmiota autokaupan ja siihen liittyvien toimintojen alueeksi.

Ajatus on edelleen se, että autokauppa keskittyy vähitellen kokonaan Kirstulan alueelle.

Apualaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan autokauppaa ei tietenkään voi pakottaa siirtymään nykyisiltä sijoiltaan niin kauan kuin laajenemis- tai uudisrakennushankkeisiin ei tarvita kaavamuutoksia.

-Autokauppa on kuitenkin tyypillisesti sellaista, että se keskittyy samoille alueille. Asiakkaat haluavat sitä ja sellainen keskittymä meilläkin on Kaurialassa.

Isosuo uskoo, että Kirstulan alue alkaa vetää myös hämeenlinnalaista autokauppaa ja sen oheispalveluja viimeistään siinä vaiheessa, kun Sunny Car Center lähtee toteutumaan.

-Hämeenlinnassa autokauppa ei enää mahdu laajenemaan nykysijoillaan. Aikaa myöten Kirstulan alue alkaa kiinnostaa.

Kirstulassa lisämaata

Yhtenä houkuttimena voi tietysti olla myös se, että Kaurialassa tonttimaan hinta saattaa nousta, jos alue aikanaan kaavoitetaan asuinrakentamiselle ja ennen kaikkea tehokkaalle kerrostalorakentamiselle.

Parhaillaan työn alla on asemakaava Kirstulan kolmioon. Se on tarkoitus tuoda kaupunginvaltuustoon kesäkuussa. Lisäksi kaupungilla on maata radan toisella puolella, johon on myös mahdollista kaavoittaa tilaa autokaupalle.

-Radan ali on olemassa tunneli, joka avataan liikenteelle.

-Autokauppa vaatii paljon tilaa, koska yleensä myydään sekä uusia että käytettyjä ajoneuvoja. Nykyisessä Kaurialassa sillä ei ole enää laajenemisen mahdollisuuksia. Aikoinaan se on ollut sopiva paikka autokaupalle, mutta nyt kaupunki on kasvanut sen ympärille.

Aluekeskus Idänpäähän

Jonkin verran mielenkiintoa autokaupalla on ollut myös ns. Kultakeskuksen alueeseen Tiiriön tuntumassa sekä Idänpäässä Auto-Ilveksen alueeseen.

Hämeenlinna on mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa. Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo muistuttaa, että paineet kaavoittaa asumista keskustan ympäristöön ovat johtaneet mm. siihen, että autokaupan odotetaan keskittyvän Kirstulaan. Markku Tanni / HäSa

Isosuon mukaan näille alueille on suunnitelmissa muuta käyttöä.

-Tiiriössä ei ole enää yhtään vapaata tilaa. Kultakeskuksen alue on luonnollinen kasvusuunta monen tyyppiselle kaupalle, muttei autokaupalle.

Hätilän-Idänpään alueella taas alkaa olla tarvetta kaupalliselle aluekeskukselle, koska asuinalueet kaupungin itälaidalla laajenevat.

Hämeenlinna on juuri tehnyt kaupat sadan hehtaarin alueesta, joka rajoittuu välittömästi Siirin uusiin asuinalueisiin.

-Siellä S-ryhmä on jo osoittanut kiinnostusta laajentaa. On oletettavaa, että kaupalliset palvelut lisääntyvät sillä kulmalla. Autokauppa ei sovi tähän kuvioon.

Kaupunki on yrittänyt markkinoida Hämeen liiton suuntaan ajatusta, että kymppitie voisi muuttua Katumajärven pohjoispäässä katumaiseksi.

-Se voisi muuttua osaksi katuverkkoa vaikkapa Harvialantien Hätilän puoleisessa liikenneympyrässä ja myöhemmin Ruununmyllyn jälkeen taas valtatieksi. Kadun varteen olisi huomattavasti helpompi kaavoittaa kaupallisia palveluita kuin valtatien. (HäSa)