Uutiset

Kaiteeseen osuu yrittämättäkin

Viikonloppuna Ahveniston moottoriradalla kuhisee, kun Formula Fordit, Legendsit, Porschet ja muut rata-autot saapuvat kilpailemaan FINrace-sarjan osakilpailuun.

Lauantaina ajettavana pääpäivänä radalla nähdään muun muassa Porsche GT3 Cup Trophyn kisalähdöt, joissa mukana on myös viime vuosina ulkomailla kilpaillut Mikko Eskelinen. Allaan hänellä on turenkilaisen Ari Laivolan omistama Porsche 997 GT3.

Ahveniston rata on kokeneelle jyväskyläläiselle mieluinen. Vuosina 2008 ja 2009 hän varmisti ajamiensa sarjojen mestaruudet juuri Hämeenlinnassa. Edellisen kerran Eskelinen on kilpaillut Ahvenistolla vuonna 2011.

– Tämä rata on osa moottoriurheiluperinnettä. Keski-Euroopassa radat ovat usein aakeita ja laakeita, mutta tämä on vanhantyyppinen rata, jossa ei ole isoja turva-alueita. Joillakin radoilla täytyy oikein yrittää osua kaiteisiin, mutta täällä niihin osuu ihan yrittämättäkin, Eskelinen naureskelee.

Hölmöilemään ei lähdetä

Eskelinen ajaa tällä kaudella Lamborghini Blancpain Super Trofeo -sarjaa Euroopan radoilla, mutta kalenterista löytyi myös vapaa viikonloppu Ahvenistolla kurvailemiseen.

– Olin jo aikaisemmin suunnitellut, että ajetaan lisää Suomessa. Yhteistyökumppanien kannalta on hyvä saada näkyvyyttä myös täällä. Niinhän se tässä lajissa menee, että näkyvyys poikii yhteistyökumppaneita, joita tarvitaan ajamiseen, Eskelinen selvittää.

Porsche GT3 Cup Trophyssa autot on jaettu kolmeen eri luokkaan kaluston vuosimallin mukaan. Eskelinen ajaa 2-luokan autolla.

– Porsche on minulle vieras auto, joten täytyy opetella, miten se toimii. Nopeimpien autojen haastaminen on kisassa vaikeaa, mutta kakkosluokan autoja ei saisi jäädä taakse.

– En viitsi hölmöillä, jos vauhti ei riitä. Tai tietysti nyt on hyvä sanoa näin, mutta kun saan kypärän päähäni, niin ääni varmasti muuttuu. Totta kai kilpakuski ajaa aina niin kovaa, kuin pääsee, Eskelinen virnistää.

Lauantaina tiivis ohjelma

Ahveniston FINrace-osakilpailussa ajetaan sekä lauantaina että sunnuntaina, mutta lauantai on kisojen pääpäivä. Sunnuntaina lähtöjä on jonkin verran vähemmän.

Lauantain kisapäivä alkaa jo aamulla kello 9 aika-ajoilla ja kisalähtöjä riittää puolestapäivästä aina iltaan asti.

– Lauantain on tiivis päivä ja lähtöjä on enemmän kuin edellisinä vuosina. Jännittää vähän, ehdimmekö edes ajaa viimeisiä lähtöjä päivän aikana, sanoo Ahveniston Autourheilijoiden Juha Karisto.

Uutta kisassa on tänä vuonna iso näyttö, jolta katsojat voivat seurata kisan kulkua.

– Näytölle tulee kuvaa neljällä kameralla ja siitä näkee, mitä radan suolenkillä tapahtuu. Viimeksi meillä on ollut näyttö käytössä yli kymmenen vuotta sitten, Karisto kertoo.

Kisan järjestäminen on AAU:lle kova ponnistus. Pelkästään toimitsijoita tarvitaan viikonlopun aikana noin 300.

– Viime kesänä aloimme jo tätä järjestellä ja viimeisen kuukauden aikana kilpailutoimikunta on kokoontunut kolmisen kertaa viikossa.

Uurastus näkyy monipuolisena ohjelmana.

– Viikonloppuna nähdään näyttävää kalustoa, hyviä kilpailijoita ja tiukkoja lähtöjä, Karisto summaa. (HäSa)

Ahveniston FINracen toritapahtuma tänään kello 18.30 Hämeenlinnan torilla.

Asiasanat