Uutiset

Kaivoparkissa ei tarvitse pelätä tolppiin törmäämistä

Joskus työpäivä rakennustyömaalla saattaa venähtää melkein vuorokauden mittaiseksi. Maanantaina Kaivoparkin työmaalla valettiin suuri, noin 2500 neliömetrin kokoinen betonilaatta, josta tulee osa parkkihallin toisen kerroksen lattiaa.

-Työt aloitettiin ennen neljää aamuyöllä, ja valu oli valmis puoli kymmenen maissa illalla. Sen jälkeen vielä tehtiin jälkityöt, joten puoliltaöin päästiin kotiin. Kyllähän siitä 20 tunnin työpäivä tuli, Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmala sanoo.

Betonin valu ei saa keskeytyä. Työmaalla olikin varauduttu jopa sähkökatkokseen, Kulmalan mukaan yksi mies oli koko ajan valmiina laittamaan sähköä tuottavan generaattorin päälle.

-Jos valu keskeytyy, täytyy tehdä äkkiä työsauma, jotta koko työ ei menisi ihan pilalle. Jos kuitenkin esimerkiksi muotti menee rikki, niin koko valu täytyy purkaa osittain tai kokonaan. Silloin puhutaan satojentuhansien eurojen tappioista. Sellaista ei vaan saa tapahtua, Kulmala sanoo.


Betoni kutistuu kovettuessaan

Maanantaisen valu-urakan jälkeen betoni kesti kävelyä noin kahden tunnin päästä. Betonin sisuksen kovettumiseen kuluu kuitenkin pitkä aika.

-Ennen sanottiin, että betoni kovettuu koko ikänsä, mutta ei se nyt ihan niin mene. Betonilla kestää vuosikausia kovettua kokonaan, Kulmala sanoo.

Betonilaatat liikkuvat jatkuvasti. Niihin vaikuttavat muun muassa lämpötilan muutokset. Tämän vuoksi betonilaattojen väliin tehdään liikkumasauma, joka antaa periksi laattojen liikkeille.

-Laattojen väliin voi tulla jopa viiden sentin rako. Jos emme tekisi saumoja ja antaisi betonille mahdollisuutta elää, laatat hajoaisivat kappaleiksi. Kyllä tässä silti koko ajan jännitetään, ettei betoniin tulisi halkeamia, Kulmala sanoo.


Pieni kone voi olla hengenvaarallinen

Reilun kahdenkymmenen kilon painoinen laite venyttää työmaalla 47 metrin mittaisia teräsvaijereita 27 sentin verran. Pieni kone venyttää vaijereita 20 000 kilon voimalla. Tunkin taakse ei saa mennä – turvallisuussyistä.

-Jos vaijeri katkeaisi, lentäisi tunkki 200 kilometrin tuntivauhdilla taaksepäin. Sen osuma olisi tappava, Kulmala kertoo.

Teräsvaijerit valettiin maanantaina betoniin rasvakerroksen sisällä, etteivät vaijerit jää liian aikaisin kiinni betoniin. Kun betoni on kovettunut tarpeeksi, aletaan vaijereita kiskoa. Näin rakenteista tulee entistä kantavampia. Tekniikkaa kutsutaan jälkijännitykseksi.

-Jälkijännityksen avulla parkkihallissa olevien pilareiden välinen matka pitenee. Kun välit pitenevät, tarvitaan taas vähemmän pilareita, joihin autoilla voisi törmätä. Parkkihallissa on näin paljon helpompi ajaa, Kulmala kertoo.


Kaivokadun koivut kaadetaan

Kaivoparkki nousee entiselle Kuivasaaren epäviralliselle parkkipaikalle. Näillä näkymin parkkitalo avataan huhtikuun 1. päivänä. Kaivoparkkiin tulee 718 autopaikkaa, ja kaksikerroksisen parkkitalon kumpikin kerros on noin 10 000 neliömetrin kokoinen.

Kulmalan mukaan kaupunki kaataa Kaivokadun varren koivurivistön ehkä jo syyskuun alussa. Kaivokatua levennetään tulevaisuudessa vielä yhdellä kaistalla, jonka tiellä suuret koivut ovat.

-Mielellämme me ne säilyttäisimme, mutta se ei vaan ole mitenkään mahdollista. Tilalle istutetaan kyllä uusi rivistö puita, kun tietyöt on saatu valmiiksi, Kulmala vakuuttaa. (HäSa)