Uutiset

Kakkonen kilpailua kiristämään

Talonpoikien etujärjestö MTK panee viimeisen toivonsa tasavallan hallitukseen palauttaakseen reilun kaupan pelisäännöt ruokaketjuun. Kauppa rohmuaa niin ison siivun elintarvikkeiden hinnasta, että viljelijät ovat kurjistuneet konkurssin partaalle ja monet lopettavat tuotannon kannattamattomana.

On totta, että S- ja K-ryhmällä on vahva asema elintarvikeketjussa 80 prosentin yhteenlasketulla osuudella. Sillä pistää jo polvilleen paitsi tuottajat, myös heidän omistamansa meijerit ja teurastamot, joiden markkinaosuudet ovat niin ikään 80 prosentin luokkaa.

Koskaan ennen jalostus ei ole ollut yhtä lujasti agraarien hanskassa, silti lihantuotannon kannattavuus on kaikkien aikojen heikoimmissa kantimisissa. Valion ja osuusteurastamoiden ohella tuottajien otteessa on myös viljafirma Raisio.

MTK ei kuitenkaan osannut hallitusta viisata, mitä pitäisi tehdä ja kädettömyytensä tunnustaa myös kilpailuasioista vastaava ministeri Lauri Ihalainen (sd.).

Tuottajien siivu saattaisi vahvistua, jos heidän hallussaan olisi alkutuotannon ja jalostuksen ohella myös vähittäiskauppa, mutta se ei taida enää käydä päinsä. Itse asiassa S-ryhmä on joskus ollut koko lailla maanviljelijöiden hallinnassa, mutta kuolemankielissä siitä sukeutui kuluttajaosuuskunta, joka sen pelasti ja nosti uuteen nousuun.

Lääkkeeksi liiaksi keskittyneelle kaupalle on usein ja toistuvasti tarjottu lisää kilpailua. Siwoista, Valintataloista tai saksalaisesta Lidlistä ei ole kaksikon haastajaksi.

Uutta kaupparyhmittymää ei ole kielletty perustamasta, mutta sellainen ei ole todennäköistä. Entä, jos joku olemassa olevista ketjuista laajentaisi sortimentinsa elintarvikkeisiin?

Tällainen uuden kilpailun liikkeellepaneva voima voisi olla Tokmanni-konsernin yrittäjä Kyösti Kakkonen. Hänen leiriinsä kuuluvat Tokmannien ohella Tarjoustalo, Vapaa valinta, Robin Hood, Maxi-makasiini ja Maxi-kodintukku. Ne profiloituivat alkuun kiinalaisten näppylähanskojen ja muun kaukoitäisen halpatavaran jakelijana, mutta ovat lujittaneet asemiaan sekä laajentaneet ja parantaneen sortimenttiaan ihan käypään tavaraan.

Tokmanni-konsernilla on puolentoistasataa myymälää hyvillä ja keskeisillä kauppapaikoilla. Yhtiön varastot, hankinta- ja logistiikkaketjut samoin kuin taloushallinto on rasvattu kuntoon.

Tuskin Kakkoselle olisi ylivoimaisen suuri askel laajentaa ketjunsa tarjontaa elintarvikkeisiin. Se merkitsisi investointeja myymälöihin, mutta aika vähällä niihin saisi lähiö- tai kyläkauppojen ruokavalikoiman.

Kakkosen ketjusta ei olisi suurta uhkaa K- ja S-kaupoille, mutta lisäisivät ne kilpailua. Pienikin on kova, jos se niin haluaa.

Valtionyhtiö Kemira joutui monta vuotta pidättelemään lannoitteiden hinnankorotuksia, kun muuan vikkeläliikkeinen pienyrittäjä keksi tuoda apulantaa muutaman laivallisen Romaniasta. Markkinaosuus ei koskaan yltänyt paria prosenttia kummemmaksi, mutta pienikin kilpailu nitisti Kemiran ahneuden.