Uutiset

Kakkulat uusitaan entistä useammin

Yhä suurempi osa suomalaisista silmälasien käyttäjistä omistaa useammat kuin yhdet kakkulat.

Vähintään kahdet silmälasit löytyy hieman yli joka toiselta silmälaseja käyttävältä suomalaiselta. Peräti neljät tai useammat lasit omistaa 8 prosenttia käyttäjistä.

Silmälaseja myös uusitaan entistä tiheämmin. Alle vuosi sitten uudet lasit on hankkinut hieman useampi kuin joka kolmas, ja yhtä suuri määrä kuluttajista on uusinut silmälasinsa kuluneiden kahden kolmen vuoden aikana. Viisi vuotta tai sitä vanhemmilla laseilla siristelee enää harvempi kuin joka kymmenes.

– Lasien hankkiminen on muuttunut perustavalla tavalla. Viime vuonna ensimmäistä kertaa enemmistöllä silmälaseja käyttävistä suomalaisista oli enemmän kuin yhdet lasit. Laseista on tullut asuste, sanoo Suomen optisen toimialan toimitusjohtaja Panu Tast.

Erilaisia laseja hankitaan ulkonäön lisäksi käyttötarkoituksen mukaan.

– Ympäröivä maailma muuttuu jatkuvasti visuaalisesti haastavammaksi. Lasit, jotka ovat hyvät kaupungilla liikkumiseen, eivät välttämättä sovellu näyttöpäätetyöskentelyyn tai lukemiseen, Tast sanoo.

Suurin osa suomalaisten käyttämistä silmälaseista on tavallisia yksiteholaseja.

Pienten pitää erikoistua

Silmälasien uusimistiheyttä ja lasien määrää on kasvattanut alan kova kilpailu, minkä vuoksi silmälasien hinnat eivät ole nousseet samaan tahtiin muiden kulutushyödykkeiden kanssa.

Viitisen vuotta sitten alkanut ”halpalasikilpailu” näkyy myös optikkoliikkeiden määrässä. Tilastokeskuksen mukaan vuosien 2010–2011 välillä optikkoliikkeiden määrä väheni noin viidellä prosentilla. Panu Tastin mukaan suurin osa lopettaneista muutamasta kymmenestä yrityksestä oli pieniä, ketjuihin kuulumattomia liikkeitä, jotka lopettivat toimintansa oma-aloitteisesti.

– Vanhoilla eväillä on vaikea pärjätä, mutta konkursseja alalla on nähty hyvin vähän. Pitää joko aikaansaada kohtuullisen iso volyymi tai erikoistua ja keskittyä monipuolisiin tutkimuspalveluihin tai muotiin.

Tastin mukaan silmälasien hintataso Suomessa kestää hyvin kansainvälisen vertailun. Suurin osa, 88 prosenttia suomalaisten vuonna 2010 ostamista silmälaseista hankittiin kotimaisesta optikkoliikkeestä. Nettikaupan osuus alan kaupasta oli vain 2 prosenttia.

Suomalaiset ovat silmälasikansaa

Suomalaiset ovat ahkeria silmälasien käyttäjiä. Ainakin joskus silmälaseja, aurinkolaseja vahvuuksilla tai piilolaseja käytti kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista vuonna 2011 tehdyn tutkimuksen mukaan peräti 87 prosenttia väestöstä.

– Suomalaisilla ei ole sen huonompi näkö kuin muillakaan, vaan tilastojen luvut johtuvat ikärakenteestamme. Yli 50-vuotiaista lasit löytyvät yhdeksältä kymmenestä, Panu Tast kertoo.

Tast sanoo väestön ikääntyessä optisen alan palvelujen kysynnän vain kasvavan.

– Seulontaa, tutkintaa ja seurantaa vaativat silmäongelmat lisääntyvät, samaan aikaan kun julkisten terveydenhuollon resurssit pienenevät. Jonkun täytyy ottaa koppi niistä ihmisistä, jotka eivät tarvitse akuuttia apua, mutta seurantaa ja mahdollisesti myöhemmin myös hoitoa. (HäSa)