Uutiset

Kaleva korostaa imaamien vastuuta

Siitä on pari vuotta, kun Atte ja Leila Kaleva sekä itävaltalainen Dominik Neubauer siepattiin Jemenin pääkaupungissa Sanaassa. Siepatut päätyivät pahamaineisen Al-Qaida-terroristijärjestön vangeiksi, mutta heidät vapautettiin puolen vuoden jälkeen. Kalevat ja Neubauer ovat sopineet, etteivät kerro panttivankiajoista, ja Atte Kaleva pysyy sovitussa. Vastaus on samansuuntainen kysymykseen, onko pariskunta päässyt sieppauksesta yli.
 
– En lähde lähde kommentoimaan näitä asioita. Sanotaanko niin, että meillä menee Leilan kanssa ihan hyvin.
 
Oletteko käyneet Jemenissä sen koommin?
 
– Emme.
 
Sieppauksen aikaan Atte Kaleva oli Jemenissä tutkimassa jihadismia ideologiana ja yksilön radikalisoitumisprosesseja. Samaa työtä hän on jatkanut Suomessa ja tekee aiheesta parhaillaan väitöskirjaa. 
 
Ranskassa Charlie Hebdo -satiirilehteen tehdyn terrori-iskun takana oli kaksi jihadistia, joista ainakin toisella oli ollut yhteyksiä Jemeniin. Jemen tuntuu aina pulpahtavan esiin, kun puhutaan islamilaisesta terrorismista.
 
– Jemen on sikäli pahan valtakunta, että se on hyvin laiton heimoyhteiskunta. Al-Qaidan ja jihadistien on helppo toimia siellä, koska keskushallinto ei kontrolloi juuri mitään toisin kuin esimerkiksi Saudi-Arabiassa.
 
Jihadismin juuret ovat aika kaukana Jemenin historiassa. Esimerkiksi Al-Qaidan perustajan Osama bin Ladenin suku on Jemenistä, vaikka hän itse oli syntynyt Saudi-Arabiassa. 
 
World Trade Centeriin vuonna 2001 tehtyjen iskujen takana olleista 19 henkilöstä 11:llä oli Jemen-tausta.
 
Terrori-iskut Ranskassa näyttäytyvät Kalevalle kammottavana esimerkkinä jihadistisesta väkivallasta. 
 
– Olihan se hirveä tapaus. Valitettavasti tämä on osa trendiä, joka on tullut jäädäkseen. Toivottavasti näitä ei tule lisää, mutta pelkään, että se on toiveajattelua.
 
Suomi ei ole Kalevan mielestä erityisesti vaarassa eikä uhkataso ole noussut. Vaara kasvaa niissä Euroopan maissa, joissa on suuri muslimivähemmistö. Suuresta massasta nousee aina suhteellisesti enemmän myös radikaaleja aineksia. 
 
Radikalisoituneiden pysäyttämisessä suurin vastuu on Kalevan mielestä uskonyhteisöjen johtajilla, lähinnä imaameilla.
 
– Kun joku radikalisoituu, sen kyllä näkee. Jopa minä ulkopuolisena näen ja aistin sen mennessäni käymään moskeijassa. Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että pukeudutaan hyvin islamilaisesti, käydään ehkä kommentoimassa kärkkäästi asioita netin keskustelupalstoilla ja piilohyväksytään islamistien tekemät terrori-iskut.
 
Kalevan mielestä uskonnollisten johtajien pitää tehdä omilleen selväksi, ettei oman käden oikeus ole sallittua ja länsimaissa noudatetaan maallisia lakeja.
 
– On väärin koettaa valkopestä islamia. Totta kai islamilainen terrorismi kuuluu muslimiyhteisölle, jos iskujen tekijät vielä kokevat olevansa hurskaita muslimeja! Pitää puhua suoraan asioista niiden oikeilla nimillä niin muslimiyhteisön sisällä kuin muslimien kanssa. Jos joku kannattaa kalifaattia, se on ok, mutta jos joku sanoo kannattavansa vääräuskoisten tappamista, hän ei ole ok.
 
Ranskassa kävi Kalevan mielestä niin, että terroristit ottivat käyttöön islamilaisen sharia-lain ja panivat sen täytäntöön. 
 
– On todella huolestuttavaa, jos tällaiselle annetaan piilohyväksyntä. Uskonnollisten johtajien pitää se tuomita ja sanoutua siitä selkeästi irti. Tilanteestahan kärsivät myös maltilliset muslimit.
 
Samanlainen terroriteko Saudi-Arabiassa olisi johtanut tekijöiden mestaamiseen samaisen sharia-lain mukaan. 
 
Islamisti-terroristit haluavat teoillaan pelotella länsimaalaisia, herätellä omia maallistuneita muslimiyhteisöjä tai luoda vastakkainasetteluja kantaväestön ja muslimien välille.
 
– He uskovat pelottelun voimaan. Jos julkaiset pilakuvan Muhammedista, sinut tapetaan. Sehän heijastuu pian itsesensuurina. Sitten voidaan luoda mielikuvaa, että joku hyökkää islamia vastaan, ilmiö, jota ei ainakaan Suomessa ole nähtävissä.
 
Kulttuurituntemuksen tai sivistyksen puutteesta ei Charlie-iskussa voinut olla kysymys, koska veljekset olivat Ranskassa syntyneitä ja tiesivät, mitä on esimerkiksi satiiri ja ranskalainen elämänmeno.
 
– Uskon heidän olleen vain aidosti loukkaantuneita Muhammedille nauramisesta.
 
Jihadistit eivät ole hulluja, sillä häiriintyneet eivät tee niin pitkälle ja hyvin suunniteltuja iskuja.
 
– Kyllä he ajattelevat loogisesti, mutta se logiikka on hyvin vieras ja kammottava meille. Heillä on oma järki, motivaatio ja agenda. 
 
Omaa ihannevaltiota jihadisteilla ei ole. 
 
– He haikailevat utopiaa, jollainen vallitsi islam-yhteisössä profeetta Muhammedia seuranneen kolmen sukupolven ajan. Silloin islam oli jihadistien mielestä puhtaimmillaan.
 
Vaikka tällä hetkellä näyttää siltä, että kuilu länsimaalaisten ja muslimien välillä kasvaa, Kalevan mielestä niin ei ole. 
 
Yksittäinen muslimi ja kristitty voivat edelleen olla hyviä ystäviä ja käydä keskusteluja. 
 
– Kehottaisin suomalaisia vierailemaan moskeijoissa. Sinne kun menee ja koputtaa ovelle, vastaanotto on yleensä hyvä. Kyllä muslimien kanssa juttuihin pääsee. (LM-HäSa)

Asiasanat

Tuoreimpia artikkeleita