Uutiset

Kallis diesel syö kasvun oraat

Jo valmiiksi kustannuskriisissä painiskelevat kuljetusyritykset eivät perusteetta vastusta Euroopan unionin kaavailuja kiristää edelleen dieselöljyn verotusta. Juuri nyt dieselin mittarihinta on huippukallista, lähes 1,60 euroa litralta. Hirmuhinta ei voi olla vaikuttamatta kuljetuskustannuksiin, mutta kestää aikansa, ennen kuin hinnankorotukset saadaan siirrettyä rahtitaksoihin. Sitä ennen moni velkainen kuljetusliike saattaa kaatua, sillä alan pitkään jatkunut kustannuskriisi ei ole mahdollistanut valmistautumista pahan päivän varalle.

Ammattiautoilijoiden rinnalla kiroilevat myös dieselautoilla ajavat yksityisautoilijat. Joka viidennessä henkilöautossa on dieselkone. Vielä viime vuoteen asti vähäkulutuksiset ja pienipäästöiset dieselautot olivat kuluttajien erityisessä suosiossa. Polttoaineveron lisäksi maksettava käyttövoimaverokaan ei jarrutellut dieselautojen kauppaa, mutta nyt ääni kellossa on muuttunut.

Dieselit ovat veronkorotusten myötä kadottaneet kilpailuetunsa ja myös uudehkojen autojen vaihtoarvot ovat pudonneet. Ei ole olleenkaan ihmeellistä, että moni dieselin hankkinut autoilija tuntee nyt itsensä petetyksi.

Kotoisten veroratkaisujen ohella polttoaineen hintaa ovat kohottaneet myös kasvaneen talvikulutuksen aiheuttama tuotantovaje, Iranin kauppasaarto sekä euron kurssin heikentyminen dollariin nähden. Dollari on valuutta, jolla maailman öljykauppaa käydään.

EU:n ajatuksena on lähivuosina yhtenäistää liikennepolttoaineiden verotusta. Tuolloin dieseliä ja bensiiniä verotettaisi yhtä paljon. Mikäli veromalli siirtyisi nykyisiin litrahintoihin, ne kohoaisivat noin 30 sentillä.

Tätä ei pitkien etäisyyksien ja harvaan asutun Suomen ei pidä hyväksyä, vaan torjuttava päättäväisesti komission kaavailut meille täysin kohtuuttomina. Ajatus siitä, että autoilu on ylellisyyttä ja huvia, jota voi mielen määrin rokottaa, on viimeistään nyt syytä unohtaa. Nykyisillä polttonesteiden kuluttajahinnoille entistä harvemmalla on varaa ajella huvikseen.

Vähintä, mitä sen jälkeen on pakko tehdä, on poistaa henkilöautojen käyttövoimavero. Sekään ei lämmittäisi ammattiliikennettä, jolle veromuutokset pitää kompensoida jollakin muulla tavalla. Kyseeseen tulevat veronkevennykset tai -palautukset. Jos ammattiliikenteen hätää ei oteta tosissaan, on vaara, että rahdit menetetään naapurimaiden yrittäjille, joiden kustannusrakenne on monesta syystä suomalaisia kilpailijoitaan keveämpi.

Uusia julkisten menojen leikkauksia ja veronkorotuksia suunnittelevan maan hallituksen pitää jättää autoliikenteen verotus tällä kertaa rauhaan. Autoilijoita verotetaan jo aivan liikaa. Dieselin hinta taittaa talouskasvun ja tuntuu lähes kaikissa kustannuksissa, tuotteiden ja palveluiden hinnoissa. Se kiihdyttää vääjäämättä myös inflaatiota. Sitäkö maan hallitus todella haluaa jo valmiiksi vakavan talouskriisin lisäksi?

Päivän lehti

30.5.2020