Uutiset

Kännykkäpalvelu vapauttaa kolikoiden etsinnältä

Matkapuhelimen avulla toimivat pysäköintimaksupalvelut ovat kasvava bisnes. Palvelut houkuttelevat käyttäjikseen sopivien kolikoiden puutteeseen ja reistaileviin maksuautomaatteihin kyllästyneitä autoilijoita.

Hämeenlinnassa toimii kaksi kilpailevaa järjestelmää eli Nextpark- ja Easypark-palvelut, joilla voi maksaa pysäköinnin kaikilla kaupungin maksullisilla pysäköintipaikoilla puomitettuja alueita lukuun ottamatta. Myös Verkatehtaan alue on mukana molemmissa palveluissa.

Molemmista yrityksistä kerrotaan, että asiakasmäärät ovat kasvussa. Yhtiöt myös laajentavat jatkuvasti toimialueitaan.

Nextparkin toimitusjohtaja Krister Immonen kertoo asiakaskunnan lisääntyvän noin 10 prosentin vuosivauhtia.

-Palvelu maksaa hintansa, jos käyttää maksullista pysäköintiä vähintään 3-4 kertaa kuussa. Tämä kertyy siitä, ettei palvelussa makseta turhasta, vaan vain todellisesta pysäköintiajasta. Automaattiin sen sijaan laitetaan usein rahaa varmuuden vuoksi vähän ylimääräistäkin, Immonen vertailee.

Myös Easyparkin maajohtajan Timo Haapasen mukaan asiakkaiden määrä on selkeästi nouseva. Yhtiön palveluilla on Suomessa kaikkiaan 26 000 käyttäjää noin 20 alueella. Lähiaikoina yhtiö laajentaa toimintaansa jo kuudenteen maahan Euroopassa.

Hinnoissa ja käytännöissä eroja

Kauimmin kaupungissa on toiminut Easypark, joka aiemmin toimi nimellä Parkit. Vuodesta 2007 lähtien kaupungilla on ollut sopimus myös Nextparkin kanssa.

Hämeenlinnan alueen asiakasmääristä yhtiöt eivät kerro tarkkoja lukuja, mutta sanovat käyttäjiä olevan satoja.

Molemmissa yhtiössä toimintaperiaate on sama, mutta yksityiskohdissa ja hinnoittelussa on eroja. Yhtiöt ottavat kaupungille välitettävistä maksuista tietyn provision.

Pysäköinti maksetaan soittamalla palvelunumeroon ja näppäilemällä käytetyn pysäköintialueen aluekoodi. Pois lähtiessä soitetaan uudelleen. Aluekoodi ja puhelinnumerot löytyvät pysäköintimittareista.

-Palvelun toimivuudesta ei tule juurikaan kielteistä palautetta. Asiakkaat ovat yleensä tyytyväisiä, Immonen tiivistää.

Palveluun liittynyt saa autoonsa tarran, joka viestii pysäköinninvalvojalle palvelun käyttäjästä. Pysäköintimaksun suorittamisen pysäköinninvalvoja voi tarkistaa rekisterinumeron perusteella.

Molemmat yritykset perivät asiakkailtaan muutaman euron kuukausimaksua. Lisäksi Easyparkiin on 15 euron liittymismaksu. Nextparkilla vastaavaa maksua ei ole.

Easyparkin Timo Haapasen mukaan palveluja myös kehitetään jatkuvasti. Esimerkiksi heidän syksyllä käyttöön ottamansa älypuhelinsovellus on saanut innostuneen vastaanoton.

-Pysäköintimaksu lähtee pyörimään älypuhelimen ikonia painamalla ja lopetetaan samalla tavoin. Järjestelmä myös muistuttaa asiakasta, kun annettu pysäköintiaika on päättymässä, Haapanen kertoo.

Hänen mukaansa esimerkiksi yritykset säästyvät melkoiselta kuittien pyöritykseltä, jos ne käyttävät kännykkäpysäköintiä.

Ei toimi Keinuparkissa

Easypark on ratkaissut puomillisten pysäköintitalojen ongelman tarjoamalla asiakkailleen palvelua, jossa asiakas saa palvelupaketissaan pysäköintikortin, joka syötetään pysäköintitalon puomilla mennen tullen.

Nextpark puolestaan käyttää Helsingin Forumissa rekisterinumeron tunnistukseen perustuvaa palvelua. Kumpikaan järjestelmä ei kuitenkaan ole käytössä Hämeenlinnan Keinuparkissa.

Hämeenlinnan Pysäköinnin toimitusjohtaja Jarmo Kulmala kertoo, että kännykkäpysäköintiä on kyllä mietitty, mutta tällä hetkellä pysäköintijärjestelmän toimittajalla ei ole tarjota siihen toimivaa sovellusta.

-Tavoite tietysti on, että maksaa voisi mahdollisimman monella tavalla. Pysäköintitalossa voi nyt maksaa kolikoilla sekä pankki- ja luottokorteilla, hän valottaa.

Kulmalan mukaan myös kaupungilla olevia pysäköintiautomaatteja uusitaan ensi vuoden aikana. Esimerkiksi torille on tulossa uusi automaatti, johon voi maksaa myös pankki- ja luottokortilla. Nykyisellään katuautomaatit ottavat vastaan vain käteistä. (HäSa)