Julkaistu: 02.05.2016 17:53
-
Päivitetty: 03.05.2016 08:53

Hämeenlinna menettää yhteensä 14 junavuoroa

  • Junien pysähtyminen Hämeenlinnassa ei venytä paljon matka-aikoja. VR perustelee uusia aikatauluja nopeudella.
    Junien pysähtyminen Hämeenlinnassa ei venytä paljon matka-aikoja. VR perustelee uusia aikatauluja nopeudella.

VR heikentää Hämeenlinnan junayhteyksiä sekä etelään että pohjoiseen. Aikatauluista katoaa kesäkuussa seitsemän Helsingin ja seitsemän Tampereen suuntaan kulkevaa junaa, jotka ovat pysähtyneet Hämeenlinnassa.

Junat muuttuvat VR:n "nopeiksi juniksi", jotka pysähtyvät Helsingin Tampereen välillä vain Pasilassa ja Tikkurilassa. Nämä "nopeat junat" kulkevat Helsingistä Tampereelle 17 minuuttia nopeammin kuin Hämeenlinnassa ja eräillä muilla isoilla asemilla pysähtyvät junat.

VR perustelee aikataulumuutosta sillä, että sen asiakkaat ovat toivoneet nimenomaan nykyistä nopeampia junayhteyksiä.

– Nopeutamme matkantekoa siellä, missä se on mahdollista ja missä mahdollisimman moni matkustaja hyötyy siitä, VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen sanoo yhtiön tiedotteessa.

Yhtiön teettämän tutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia suomalaisista toivoo, että junat kulkisivat nykyistä nopeammin. Tampere saa nyt kerran tunnissa Helsinkiin kulkevan junan, jonka matka-aika jää alle puolentoista tunnin.

Hämeenlinnan seudulle VR:n vuoromuutos merkitsee rautatieyhteyksien selvää heikentymistä. Hämeenlinnasta lähtee jatkossa vain 22 vähintään pikajunatasoista junaa päivässä. Nyt kaupungista lähtee 36 vähintään pikajunatasoista junaa etelään ja pohjoiseen.

Pienilläkin asemilla pysähtyvien paikallisjunien määrä pysyy ennallaan. Näitä Ryttylässä, Turengissa, Hämeenlinnassa, Parolassa ja Iittalassa pysähtyviä junia kulkee edelleen seitsemän vuoroa etelään ja seitsemän vuoroa pohjoiseen.

Joustavat junayhteydet, varsinkin pääkaupunkiseudulle, ovat keskeisiä hankkeissa, joilla Kanta-Hämettä on pyritty kehittämään osana Helsingin–Hämeenlinnan–Tampereen -akselia (HHT). 

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo ei pidä VR:n aikataulumuutosta toivottavana asiana Hämeenlinnalle. Hän sanoo, että kaupunki pyrkii kaikin tavoin vaikuttamaan asiassa VR:ään.

– VR on perustellut meille muutosta Helsingin–Turun -yhteyden kokemuksilla ja asiakaskäyttäytymisellä. Tilanne on kuitenkin täällä erilainen, koska Helsingin–Turun -välillä ei ole Hämeenlinnan kokoista kaupunkia.

Isosuon mielestä junavuorojen vähentäminen ei muuta mitenkään sitä, että HHT-akseli on Suomen kasvukeskus.

– Kyse ei ole etäisyyksistä vaan yhteyksistä. VR:n päätös korostaa muita yhteyksiä.

VR ottaa käyttöön uudet aikataulut 20. kesäkuuta. HäSa

Juna ajaa kesällä ohi

VR vähentää Hämeenlinnaan pysähtyvien junavuorojen määrää 20.6.–14.8.2016.

Hämeenlinna–Tampere

Hämeenlinnasta Tampereelle lähtevistä junista keskeytyvät seuraavat arkivuorot: kello 7.11, 9.11, 12.11, 13.11, 15.11, 21.11, 22.11 ja 0.11.

Hämeenlinna–Helsinki

Hämeenlinnasta Helsinkiin lähtevistä junista keskeytyvät seuraavat arkivuorot: kello 10.49, 11.49, 14.49, 16.49, 19.49, 22.49 ja 23.49.

Lisätietoja kesän aikataulumuutoksista osoitteesta www.vr.fi.

Kommentit

Keväällä julkaistun tilaston mukaan Hämeenlinna on neljänneksi vilkkain asema Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen. Esim Riihimäki, josta on runsaasti junavuoroja Helsinkiin ei mahtunut vilkkaudessa kymmenen joukkoon. Tietysti hyvä, että Oululaistenkin matkat nopeutuu mutta miksi vilkkaamman Hämeenlinnan yhteyksiä vähennetään samalla reitillä, on "miljoonan dollarin" kysymys VR:lle. Arvaus on, että kyse on politiikasta, jossa järki ja hämäläiset päättäjät eivät ole mukana. Kun valtakunnan politiikasta puuttuvat Hämeen tarpeiden ajajat näin siinä sitten käy eikä VR:llekkään ole ihmiset tasa-arvoisia.

Pitäiskö kansanedustajan herätä ja etsiä jokin vaikutuskeino VR vuorojen säilymiseksi? Tietysti vaikea pala, sillanpääpolitiikka kun on sitä väärää vaikuttamista, kun valtio vie liikenneyhteydet. Kannattais kokeilla sitä kuitenkin, muuten kansanedustajan matkanteko helsinkiin vaikeutuu todella ratkaisevasti. Jossain haastattelussa taannoin ymmärsin, että kansanedustaja oikein nautti junamatkoista - nehän on työsuhde etu...

Sosiaalisessa mediassa operoiva Orjafirmat-sivusto on listannut yli 150 suomalaista yritystä ja muuta työntekijää hakevaa toimijaa julkiselle boikottilistalleen.Pian pari vuotta toimineen sivuston toimintaperiaate on yksinkertainen: sivuston ylläpitäjät julkaisevat löytämiään tai sivuston seuraajien

Moottoriradan uutta vuokrasopimusta käsitellään ensi tiistaina. Viime kesänä radalla ajettiin muun muassa historic-sarjan kilpailu. Kuva: Riku Hasari

Ahveniston moottoriradan vuokrasopimusta uusitaan parhaillaan. Radan nykyinen sopimus päättyy ensi vuonna, mutta uutta viisivuotista sopimusta on valmisteltu jo nyt.– Uusi sopimus on haluttu tehdä hyvissä ajoin, että toiminnanharjoittaja saa varmuuden jatkosta, kertoo sopimusta valmistellut vs.

Yksi suojelurakennuksista on Perttulan kansliarakennus eli päärakennus. Se edustaa Hämeenlinnan ympäristön varhaista huvila-arkkitehtuuria. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Miemalassa sijaitsevat Perttulan entisen keskuslaitoksen ja ammattikoulun vanhat rakennukset aiotaan pitää suojeltuina, vaikka niiden omistus onkin muuttunut.Kyseessä on seitsemän suojelurakennuksen kokonaisuus. Esimerkiksi entinen kansliarakennus rakennettiin alun perin huvilaksi vuonna 1860.