Julkaistu: 02.05.2016 17:53
-
Päivitetty: 03.05.2016 08:53

Hämeenlinna menettää yhteensä 14 junavuoroa

  • Junien pysähtyminen Hämeenlinnassa ei venytä paljon matka-aikoja. VR perustelee uusia aikatauluja nopeudella.
    Junien pysähtyminen Hämeenlinnassa ei venytä paljon matka-aikoja. VR perustelee uusia aikatauluja nopeudella.

VR heikentää Hämeenlinnan junayhteyksiä sekä etelään että pohjoiseen. Aikatauluista katoaa kesäkuussa seitsemän Helsingin ja seitsemän Tampereen suuntaan kulkevaa junaa, jotka ovat pysähtyneet Hämeenlinnassa.

Junat muuttuvat VR:n "nopeiksi juniksi", jotka pysähtyvät Helsingin Tampereen välillä vain Pasilassa ja Tikkurilassa. Nämä "nopeat junat" kulkevat Helsingistä Tampereelle 17 minuuttia nopeammin kuin Hämeenlinnassa ja eräillä muilla isoilla asemilla pysähtyvät junat.

VR perustelee aikataulumuutosta sillä, että sen asiakkaat ovat toivoneet nimenomaan nykyistä nopeampia junayhteyksiä.

– Nopeutamme matkantekoa siellä, missä se on mahdollista ja missä mahdollisimman moni matkustaja hyötyy siitä, VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen sanoo yhtiön tiedotteessa.

Yhtiön teettämän tutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia suomalaisista toivoo, että junat kulkisivat nykyistä nopeammin. Tampere saa nyt kerran tunnissa Helsinkiin kulkevan junan, jonka matka-aika jää alle puolentoista tunnin.

Hämeenlinnan seudulle VR:n vuoromuutos merkitsee rautatieyhteyksien selvää heikentymistä. Hämeenlinnasta lähtee jatkossa vain 22 vähintään pikajunatasoista junaa päivässä. Nyt kaupungista lähtee 36 vähintään pikajunatasoista junaa etelään ja pohjoiseen.

Pienilläkin asemilla pysähtyvien paikallisjunien määrä pysyy ennallaan. Näitä Ryttylässä, Turengissa, Hämeenlinnassa, Parolassa ja Iittalassa pysähtyviä junia kulkee edelleen seitsemän vuoroa etelään ja seitsemän vuoroa pohjoiseen.

Joustavat junayhteydet, varsinkin pääkaupunkiseudulle, ovat keskeisiä hankkeissa, joilla Kanta-Hämettä on pyritty kehittämään osana Helsingin–Hämeenlinnan–Tampereen -akselia (HHT). 

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo ei pidä VR:n aikataulumuutosta toivottavana asiana Hämeenlinnalle. Hän sanoo, että kaupunki pyrkii kaikin tavoin vaikuttamaan asiassa VR:ään.

– VR on perustellut meille muutosta Helsingin–Turun -yhteyden kokemuksilla ja asiakaskäyttäytymisellä. Tilanne on kuitenkin täällä erilainen, koska Helsingin–Turun -välillä ei ole Hämeenlinnan kokoista kaupunkia.

Isosuon mielestä junavuorojen vähentäminen ei muuta mitenkään sitä, että HHT-akseli on Suomen kasvukeskus.

– Kyse ei ole etäisyyksistä vaan yhteyksistä. VR:n päätös korostaa muita yhteyksiä.

VR ottaa käyttöön uudet aikataulut 20. kesäkuuta. HäSa

Juna ajaa kesällä ohi

VR vähentää Hämeenlinnaan pysähtyvien junavuorojen määrää 20.6.–14.8.2016.

Hämeenlinna–Tampere

Hämeenlinnasta Tampereelle lähtevistä junista keskeytyvät seuraavat arkivuorot: kello 7.11, 9.11, 12.11, 13.11, 15.11, 21.11, 22.11 ja 0.11.

Hämeenlinna–Helsinki

Hämeenlinnasta Helsinkiin lähtevistä junista keskeytyvät seuraavat arkivuorot: kello 10.49, 11.49, 14.49, 16.49, 19.49, 22.49 ja 23.49.

Lisätietoja kesän aikataulumuutoksista osoitteesta www.vr.fi.

Kommentit

Keväällä julkaistun tilaston mukaan Hämeenlinna on neljänneksi vilkkain asema Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen. Esim Riihimäki, josta on runsaasti junavuoroja Helsinkiin ei mahtunut vilkkaudessa kymmenen joukkoon. Tietysti hyvä, että Oululaistenkin matkat nopeutuu mutta miksi vilkkaamman Hämeenlinnan yhteyksiä vähennetään samalla reitillä, on "miljoonan dollarin" kysymys VR:lle. Arvaus on, että kyse on politiikasta, jossa järki ja hämäläiset päättäjät eivät ole mukana. Kun valtakunnan politiikasta puuttuvat Hämeen tarpeiden ajajat näin siinä sitten käy eikä VR:llekkään ole ihmiset tasa-arvoisia.

Pitäiskö kansanedustajan herätä ja etsiä jokin vaikutuskeino VR vuorojen säilymiseksi? Tietysti vaikea pala, sillanpääpolitiikka kun on sitä väärää vaikuttamista, kun valtio vie liikenneyhteydet. Kannattais kokeilla sitä kuitenkin, muuten kansanedustajan matkanteko helsinkiin vaikeutuu todella ratkaisevasti. Jossain haastattelussa taannoin ymmärsin, että kansanedustaja oikein nautti junamatkoista - nehän on työsuhde etu...
Näkyyhän kello? Liikemies Markku Ritaluoma on 7 päivää -lehden mukaan joutunut ongelmiin kello- ja timanttikaupoistaan Floridassa. Kuva: Esko Tuovinen / HäSa / arkisto

Suomessa varattomana esiintyvä liikemies Markku Ritaluoma on 7 Päivää -lehden mukaan jekuttanut myös Floridassa.Lehti kertoo, että vuoden 2016 loppupuolella hän asui naisystävänsä kanssa pitkään luksushotelleissa paikallisen koruliikkeen laskuun.

Ihmiskehossa on noin 5 miljoonaa karvatuppea, joista kasvavista karvoista on yritetty päästä eroon kautta historian.Jo muinaiset roomalaiset sheivasivat ihokarvojaan.

Keskoslasten äitiys on opettanut Veera Laineelle ja Linda Suuroselle paljon. Se on tuonut pitkäjänteisyyttä, luottamusta tulevaan ja uskoa itseensä äitinä. Kuva: Tapio Tuomela

Keskosuus voi olla kriisi jo ennen lapsen syntymää, kun uuden elämän yllä leijuvat onnen kummitädin sijaan kuoleman pelot ja uhka.Ystävykset Linda Suuronen ja Veera Laine ovat kumpikin viettäneet lyhyeksi jääneen raskauden viimeiset viikot sairaalassa raskauttaan suojellen.– Siinä tilanteessa tulee

Mellakan lauantain esiintyjäkattaus oli Tuukka Oikkosen, Sante Mannisen, Tero Viljasen ja Henri Nygrenin makuun parempi kuin perjantainen. Kuva: Tomi Vesaharju

Suomen kesäsään ääri-ilmiöt koettelivat viikonloppuna Linnanpuistossa järjestettyä Mellakka-festivaalia, mutta yleisöä perjantain ukkosmyräkkä ja lauantain kostea kuumuus eivät saaneet kaikkoamaan.Lauantai-iltapäivällä kuulijakunta oli kuitenkin vielä vähän uneliaalla päällä, kun tapahtuman päätöspä

Palomestari Sami HIltunen (vas.) ja valmiuskoordinaattori Juha Alander Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta kokoavat droonin toimintakuntoon parissa minuutissa. Lennon aikana uusia akkuja on koko ajan latautumassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Miehittämättömät ilma-alukset eli droonit eivät ole pelkästään harrastajakuvaajien hupia. Niitä hyödyntävät myös viranomaiset, joille drooneista on apua hyvin monenlaisissa tilanteissa.Kanta-Hämeen pelastuslaitos käyttää droonia esimerkiksi maasto- ja rakennuspalojen tiedustelussa.

Katja Kärkelä oli reilut kaksi vuotta sitten nelikymppinen rakennusalan ammattilainen, joka työskenteli perheyrityksessä yhdessä miehensä kanssa.Alkuvuodesta 2016 outo patti toisen jalan nilkassa paljastui pehmyskudoskasvaimeksi, ja puoli vuotta Kärkelällä meni ensin leikkauksessa ja sen jälkeen syt