Julkaistu: 15.07.2017 18:54
-
Päivitetty: 17.07.2017 12:15

Väistämissäännöt aiheuttavat autoilijoille päänvaivaa etenkin liikenneympyröissä

  • Liikenneympyrään saapuva ja sieltä poistuva autoilija väistää kaikkia. Kuva: Pekka Rautiainen
    Liikenneympyrään saapuva ja sieltä poistuva autoilija väistää kaikkia. Kuva: Pekka Rautiainen
  •  Kauppakeskus Goodmanin katonrajassa sijaitsevat kärkikolmiot osoittavat väistämisvelvollisuutta. Kuva: Pekka Rautiainen
    Kauppakeskus Goodmanin katonrajassa sijaitsevat kärkikolmiot osoittavat väistämisvelvollisuutta. Kuva: Pekka Rautiainen

Väistämissäännöt ovat herättäneet keskustelua Hämeen Sanomien mielipidesivuilla juhannusviikolta asti.

Lukijoita on askarruttanut esimerkiksi, väistääkö autoilija kevyttä liikennettä ajaessaan liikenneympyrään ja poistuessaan sieltä. Lisäksi keskustelua herättävät kauppakeskus Goodmanin parkkihallin kärkikolmiot.

Komisario Tarja Lindstedt Hämeen poliisilaitokselta kertoo, että kiertoliittymien väistämissäännöt eivät vuosien valistuksen jälkeenkään ole monella hallussa.

– Jos kolmio on ennen suojatietä, autoilija väistää ensin jalkaisin sekä pyörällä liikkujia ja sitten liittymässä jo olevia autoilijoita.

Lindstedt huomauttaa, että kiertoliittymiä ei välttämättä osata ajatella risteyksinä etenkään silloin, jos kuljettaja ajaa suoraan.

Risteyksessä kääntyvä kuljettaja kuitenkin väistää aina, ja kiertoliittymä on aina risteys.

– Eli kyllä, kiertoliittymästä poistuttaessa väistetään aina suojatien käyttäjiä ja käytetään vilkkua osoittamaan, että on aikeissa poistua.

 

Hämeenlinnassa ongelmia aiheuttaa esimerkiksi Poltinahon kiertoliittymä.

Liikenneopettaja Juho Huhtinen Hämeenlinnan Autokoulusta kertoo, että autoilijat hämääntyvät Poltinaholla kahdesta asiasta. Ensinnäkin ympyrän keskiosa on suhteellisen pieni. Toiseksi ajokaista on varsin leveä.

Poltinahon kiertoliittymässä on nähty jopa kahta autoa ajamassa vierekkäin, vaikka kaistoja on vain yksi. Huhtisen mukaan Poltinaholla on noudatettu liikennesääntöjä paremmin sen jälkeen, kun ympyrän sisäpuolelle maalattiin sulkuviiva.

– Tosin maalaus on jo kulunut, eikä se tietenkään lumen alta näy.

Huhtisen mukaan vilkku unohtuu monelta ympyrästä poistuttaessa. Lisäksi jotkut vilkuttavat vasemmalle koko ympyrässä ajamisen ajan.

– Oikeastihan vilkutetaan oikealle, ennen kuin poistutaan ympyrästä. Näin opetamme autokoulussa ja näin sen kuuluu olla.

 

Myös parkkialueiden väistämissäännöt aiheuttavat autoilijoille päänvaivaa.

Yleensä parkkialueiden eri ajoväylien väliset risteykset ovat tasa-arvoisia, eli oikealta tulevia väistetään.

Kauppakeskus Goodmanin parkkihallin katonrajassa näkee kuitenkin kolmioita osoittamassa tiettyjen väylien väistämisvelvollisuutta.

– Kolmiot ovat katossa, koska tolpan päässä oleva kolmio vaikeuttaisi näkemistä pääväylälle ja aiheuttaisi vaaratilanteita, toteaa komisario Lindstedt.

Goodmanin parkkihallissa on pääväylä, ja kolmion takaa ajavat ovat velvollisia väistämään sekä oikealta että vasemmalta tulevia.

Huhtinen pitää Goodmanin kärkikolmioita selkeinä merkkeinä.

– Toivottavasti kolmiot yleistyvät, sillä silloin väistämisvelvollisuus on selkeä ja syylliset saadaan mahdollisessa kolaritilanteessa heti selville. HäSa

Autoilijan väistämissäännöt

Autoilevan on väistettävä, kun hän

  1. on kääntymässä
  2. on tulossa stop-merkin tai kärkikolmion takaa
  3. on tulossa liikenneympyrään
  4. on poistumassa liikenneympyrästä
  5. on tulossa pihasta.

Lähde: liikenneturva.fi/fi/tagit/liikennesaannot

Sensible 4:n robottiauto Renault Twizy kulkee sähköllä. Siihen on asennettu muun muassa kamera-, tutka- ja laserteknologiaa. Kuva: Sensible 4 oy

Ensi vuoden elo-syyskuussa Hämeenlinnan rautatieasemalta keskustaan matkaava pääsee halutessaan taittamaan matkansa koematkustajana ilmaiseksi robottiautolla. Pilottikokeilussa liikennöimässä on kahden viikon ajan kaksi sähköllä kulkevaa Renault Twizya.

Säästöpankki-areenassa eli kansan suussa Pullerihallissa on nyt joustava ja hajuton uusi jalkapallonurmi.Mihin kunnostuksen yhteydessä katosivat jalkapallohallin katsomot, Hämeenlinnan Liikuntahallien toimitusjohtaja Tuire Pöyhiä?– Ne otettiin pois, jotta saimme kentän rakennettua.

Markku Näreneva ja Tiina Väisänen esittelivät Hämeenlinnan Mehiläisen Oma lääkärisi -terveysaseman tiloja keskiviikkona. Mehiläisellä on nyt neljä valinnanvapauskokeilua varten perustettua toimipistettä. Kuva: Riku Hasari

Lääkäriaikojen saatavuus on ylivoimaisesti yleisin syy, jonka vuoksi hämeenlinnalaiset ovat siirtyneet yksityisen palvelutuottajan asiakkaaksi.Hämeenlinnan Jukolan ja Lammi-Tuuloksen terveysasemien asukkaat, eli noin 18 000 kaupunkilaista, ovat mukana parhaillaan käynnissä olevassa sote-uudistuksen

Kaurialan koulun tontilta puretaan kuvassa näkyvän koulun päärakennuksen lisäksi käsitöiden ja kouluviraston rakennukset. Kuva: Pekka Rautiainen

Sisäilmaongelmien vuoksi keväällä 2015 suljetun Kaurialan koulun purkutyöt alkavat alkukesällä 2018.– Saimme purkamiseen rahat kaupungin budjetissa. Töihin on varattu 300 000–400 000 euroa. Kilpailutamme purku-urakan.