Julkaistu: 15.07.2017 18:54
-
Päivitetty: 17.07.2017 12:15

Väistämissäännöt aiheuttavat autoilijoille päänvaivaa etenkin liikenneympyröissä

  • Liikenneympyrään saapuva ja sieltä poistuva autoilija väistää kaikkia. Kuva: Pekka Rautiainen
    Liikenneympyrään saapuva ja sieltä poistuva autoilija väistää kaikkia. Kuva: Pekka Rautiainen
  •  Kauppakeskus Goodmanin katonrajassa sijaitsevat kärkikolmiot osoittavat väistämisvelvollisuutta. Kuva: Pekka Rautiainen
    Kauppakeskus Goodmanin katonrajassa sijaitsevat kärkikolmiot osoittavat väistämisvelvollisuutta. Kuva: Pekka Rautiainen

Väistämissäännöt ovat herättäneet keskustelua Hämeen Sanomien mielipidesivuilla juhannusviikolta asti.

Lukijoita on askarruttanut esimerkiksi, väistääkö autoilija kevyttä liikennettä ajaessaan liikenneympyrään ja poistuessaan sieltä. Lisäksi keskustelua herättävät kauppakeskus Goodmanin parkkihallin kärkikolmiot.

Komisario Tarja Lindstedt Hämeen poliisilaitokselta kertoo, että kiertoliittymien väistämissäännöt eivät vuosien valistuksen jälkeenkään ole monella hallussa.

– Jos kolmio on ennen suojatietä, autoilija väistää ensin jalkaisin sekä pyörällä liikkujia ja sitten liittymässä jo olevia autoilijoita.

Lindstedt huomauttaa, että kiertoliittymiä ei välttämättä osata ajatella risteyksinä etenkään silloin, jos kuljettaja ajaa suoraan.

Risteyksessä kääntyvä kuljettaja kuitenkin väistää aina, ja kiertoliittymä on aina risteys.

– Eli kyllä, kiertoliittymästä poistuttaessa väistetään aina suojatien käyttäjiä ja käytetään vilkkua osoittamaan, että on aikeissa poistua.

 

Hämeenlinnassa ongelmia aiheuttaa esimerkiksi Poltinahon kiertoliittymä.

Liikenneopettaja Juho Huhtinen Hämeenlinnan Autokoulusta kertoo, että autoilijat hämääntyvät Poltinaholla kahdesta asiasta. Ensinnäkin ympyrän keskiosa on suhteellisen pieni. Toiseksi ajokaista on varsin leveä.

Poltinahon kiertoliittymässä on nähty jopa kahta autoa ajamassa vierekkäin, vaikka kaistoja on vain yksi. Huhtisen mukaan Poltinaholla on noudatettu liikennesääntöjä paremmin sen jälkeen, kun ympyrän sisäpuolelle maalattiin sulkuviiva.

– Tosin maalaus on jo kulunut, eikä se tietenkään lumen alta näy.

Huhtisen mukaan vilkku unohtuu monelta ympyrästä poistuttaessa. Lisäksi jotkut vilkuttavat vasemmalle koko ympyrässä ajamisen ajan.

– Oikeastihan vilkutetaan oikealle, ennen kuin poistutaan ympyrästä. Näin opetamme autokoulussa ja näin sen kuuluu olla.

 

Myös parkkialueiden väistämissäännöt aiheuttavat autoilijoille päänvaivaa.

Yleensä parkkialueiden eri ajoväylien väliset risteykset ovat tasa-arvoisia, eli oikealta tulevia väistetään.

Kauppakeskus Goodmanin parkkihallin katonrajassa näkee kuitenkin kolmioita osoittamassa tiettyjen väylien väistämisvelvollisuutta.

– Kolmiot ovat katossa, koska tolpan päässä oleva kolmio vaikeuttaisi näkemistä pääväylälle ja aiheuttaisi vaaratilanteita, toteaa komisario Lindstedt.

Goodmanin parkkihallissa on pääväylä, ja kolmion takaa ajavat ovat velvollisia väistämään sekä oikealta että vasemmalta tulevia.

Huhtinen pitää Goodmanin kärkikolmioita selkeinä merkkeinä.

– Toivottavasti kolmiot yleistyvät, sillä silloin väistämisvelvollisuus on selkeä ja syylliset saadaan mahdollisessa kolaritilanteessa heti selville. HäSa

Autoilijan väistämissäännöt

Autoilevan on väistettävä, kun hän

  1. on kääntymässä
  2. on tulossa stop-merkin tai kärkikolmion takaa
  3. on tulossa liikenneympyrään
  4. on poistumassa liikenneympyrästä
  5. on tulossa pihasta.

Lähde: liikenneturva.fi/fi/tagit/liikennesaannot

Tekonurmi palaa Säästöpankki-areenaan aiempaa joustavampana. Edellinen tekonurmi lepäsi suoraan betonin päällä. Esa Alanko asensi tekonurmen alle tulevan joustokerroksen paloja paikoilleen maanantaina. Kuva: Pekka Rautiainen

Säästöpankki-areenan betonilattia oli maanantaina kuin valtava, noin 7 000 neliömetrin palapeli.Tuhannet kahden senttimetrin paksuiset palat on tehty muovi-styroksi-sekoitteesta, jolla pehmennetään menoa ensi viikolla valmistuvaan tuliterään tekonurmeen.– Tämä on vasta alapuolinen joustokerros.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin ykkösvaihtoehto uuden keskussairaalan paikaksi on junaradan varressa ja rautatieaseman tuntumassa sijaitseva tontti, joka on Viipurintien ja Harvialantien kulmauksessa. Kuva: Markku Tanni

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri haluaa varmuuden siitä, että Hämeenlinnan kaupunki alkaa kaavoittaa uuden keskussairaalan paikkaa heti, kun tontinomistajien kanssa päästään sopimukseen.Sairaanhoitopiiri käsittelee asiaa keskiviikon kokouksessaan.

GS-Hydron toimipiste Hämeenlinnassa. Kuva: Esko Tuovinen / HäSa / arkisto

GS-Hydron pesänhoitaja, asianajaja Hannu Ylönen kertoo, että pesä selvittää mahdollisuuksia myydä yhtiöiden liiketoiminta kokonaisuuksina. Yhtiöissä jatketaan ainakin toistaiseksi töitä.– Toimintaa pyritään pitämään yllä niin kuin vain voidaan.

Näkki on ruotsalaisissa tarinoissa ollut mies mutta Suomessa nainen. Näkki-tarinoilla varoiteltiin lapsia menemästä järveen tai kurkkimasta kaivoon. Sirkku Linnean kirjankuvituksia on esillä Hämeenlinnassa Cafe Hoffissa vielä tämän viikon. Kuva: Sirkku Linnea

Näkki, Hiisi ja Vetehinen lienevät ainakin nimenä tuttuja nykysuomalaisille.Sen sijaan Liekkiö, Kouko ja Hittavainen ovat oudompia otuksia, mutta kaikki nämä ja monet muut hahmot saavat esittelynsä hattulalaisen filosofi-kirjailija Eero Ojasen kirjoittamassa teoksessa "Suomalaiset taruolennot".' Oja