Julkaistu: 15.07.2017 18:54
-
Päivitetty: 17.07.2017 12:15

Väistämissäännöt aiheuttavat autoilijoille päänvaivaa etenkin liikenneympyröissä

  • Liikenneympyrään saapuva ja sieltä poistuva autoilija väistää kaikkia. Kuva: Pekka Rautiainen
    Liikenneympyrään saapuva ja sieltä poistuva autoilija väistää kaikkia. Kuva: Pekka Rautiainen
  •  Kauppakeskus Goodmanin katonrajassa sijaitsevat kärkikolmiot osoittavat väistämisvelvollisuutta. Kuva: Pekka Rautiainen
    Kauppakeskus Goodmanin katonrajassa sijaitsevat kärkikolmiot osoittavat väistämisvelvollisuutta. Kuva: Pekka Rautiainen

Väistämissäännöt ovat herättäneet keskustelua Hämeen Sanomien mielipidesivuilla juhannusviikolta asti.

Lukijoita on askarruttanut esimerkiksi, väistääkö autoilija kevyttä liikennettä ajaessaan liikenneympyrään ja poistuessaan sieltä. Lisäksi keskustelua herättävät kauppakeskus Goodmanin parkkihallin kärkikolmiot.

Komisario Tarja Lindstedt Hämeen poliisilaitokselta kertoo, että kiertoliittymien väistämissäännöt eivät vuosien valistuksen jälkeenkään ole monella hallussa.

– Jos kolmio on ennen suojatietä, autoilija väistää ensin jalkaisin sekä pyörällä liikkujia ja sitten liittymässä jo olevia autoilijoita.

Lindstedt huomauttaa, että kiertoliittymiä ei välttämättä osata ajatella risteyksinä etenkään silloin, jos kuljettaja ajaa suoraan.

Risteyksessä kääntyvä kuljettaja kuitenkin väistää aina, ja kiertoliittymä on aina risteys.

– Eli kyllä, kiertoliittymästä poistuttaessa väistetään aina suojatien käyttäjiä ja käytetään vilkkua osoittamaan, että on aikeissa poistua.

 

Hämeenlinnassa ongelmia aiheuttaa esimerkiksi Poltinahon kiertoliittymä.

Liikenneopettaja Juho Huhtinen Hämeenlinnan Autokoulusta kertoo, että autoilijat hämääntyvät Poltinaholla kahdesta asiasta. Ensinnäkin ympyrän keskiosa on suhteellisen pieni. Toiseksi ajokaista on varsin leveä.

Poltinahon kiertoliittymässä on nähty jopa kahta autoa ajamassa vierekkäin, vaikka kaistoja on vain yksi. Huhtisen mukaan Poltinaholla on noudatettu liikennesääntöjä paremmin sen jälkeen, kun ympyrän sisäpuolelle maalattiin sulkuviiva.

– Tosin maalaus on jo kulunut, eikä se tietenkään lumen alta näy.

Huhtisen mukaan vilkku unohtuu monelta ympyrästä poistuttaessa. Lisäksi jotkut vilkuttavat vasemmalle koko ympyrässä ajamisen ajan.

– Oikeastihan vilkutetaan oikealle, ennen kuin poistutaan ympyrästä. Näin opetamme autokoulussa ja näin sen kuuluu olla.

 

Myös parkkialueiden väistämissäännöt aiheuttavat autoilijoille päänvaivaa.

Yleensä parkkialueiden eri ajoväylien väliset risteykset ovat tasa-arvoisia, eli oikealta tulevia väistetään.

Kauppakeskus Goodmanin parkkihallin katonrajassa näkee kuitenkin kolmioita osoittamassa tiettyjen väylien väistämisvelvollisuutta.

– Kolmiot ovat katossa, koska tolpan päässä oleva kolmio vaikeuttaisi näkemistä pääväylälle ja aiheuttaisi vaaratilanteita, toteaa komisario Lindstedt.

Goodmanin parkkihallissa on pääväylä, ja kolmion takaa ajavat ovat velvollisia väistämään sekä oikealta että vasemmalta tulevia.

Huhtinen pitää Goodmanin kärkikolmioita selkeinä merkkeinä.

– Toivottavasti kolmiot yleistyvät, sillä silloin väistämisvelvollisuus on selkeä ja syylliset saadaan mahdollisessa kolaritilanteessa heti selville. HäSa

Autoilijan väistämissäännöt

Autoilevan on väistettävä, kun hän

  1. on kääntymässä
  2. on tulossa stop-merkin tai kärkikolmion takaa
  3. on tulossa liikenneympyrään
  4. on poistumassa liikenneympyrästä
  5. on tulossa pihasta.

Lähde: liikenneturva.fi/fi/tagit/liikennesaannot

Pimeä keskusta ei sovi kaupungin julkisuuskuvaan. Näin toteaa kaupunkirakennelautakunnan puheenjohtajan Pasi Vesala (sd.).– Ainakaan ydinkeskusta ei voi jatkossa sammua. Meillä kuitenkin moottoritie halkaisee kaupungin.

 Kuva: Toni Rasinkangas

Lepakko on melkoinen kulinaristi henkeen ja vereen.Suomessa se ei kuitenkaan ole samanlainen verenimijä kuin kauhuelokuvissa on esitetty.Nahkasiivekäs tosin voi natustella yhden yön aikana hyönteisiä oman painonsa verran eli yleisimmin noin 50 grammaa.– Lepakolle maistuvat esimerkiksi hyttyset, joit

Rattijuoppo, huumekuski ja kaahailija jäivät poliisin haaviin Kanta-Hämeessä.Hämeenlinnassa Palokunnankadulla jäi torstain ja perjantain välisenä yönä kiinni mieskuljettaja, jolle tehty huumausaineen pikatesti näytti miehen käyttäneen amfetamiinia.Kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta ja huumausa

Drone ei pelkästään kuulosta jättiläishyönteiseltä, se myös muistuttaa sellaista. Viattomasta ulkomuodostaan huolimatta Ville Kröger kertoo, että lennokin ohjaamisen kanssa pitää olla huolellinen. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Ville Krögerin DJI Phamtom -drone surisee kuin jättiläissääski kohotessaan ilmaan Myllymäen näköalapaikalta.Kröger pitelee kädessään ohjainta, johon hän on kytkenyt älypuhelimensa.

Alex Laine suorastaan lentää Tampereen Trampolin Parkissa. Tyylillä hyppivä 10-vuotias on kuin kissaeläin, joka laskeutuu aina jaloilleen. Kuva: Tomi HJokela

Tamperelainen Sporty World oy etsii sopivia tiloja Trampolin Park -liikuntakeskukselle Hämeenlinnasta. Trampolin Park on Tampereella, Jyväskylässä ja Lahdessa toimiva liikuntakeskus. Yrityksen neljäs trampoliinipuisto avautuu syksyllä Turkuun.Laajeneminen ulottunee kohta Hämeenlinnaankin.

Arvio vesiskoottereiden määrästä Suomessa on noussut yli kolminkertaiseksi vuodesta 2004 vuoteen 2016, jolloin vesijettejä oli 8500. Tänä vuonna kesäkuuhun mennessä vesijettejä oli ensirekisteröity jo 485. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Vesijettionnettomuuksien määrä on kasvanut merkittävästi, kun jetit ovat yleistyneet viime vuosina. Silti monelta puuttuu vakuutus.Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan vuonna 2015 vesiskootteri oli osallisena 38 vesiliikenneonnettomuudessa, kun vuonna 2010 tapauksia oli 12.

Alokas Eetu Kinnunen peittää harjoitusmiinan moreeniin. Rynnäkkökivääri lepää pohkeen päällä käyttövalmiina. Kinnunen täytti torstaina 20 vuotta ollessaan leirillä Hätilässä. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Panssariprikaatin heinäkuun saapumiserä viettää parhaillaan ensimmäistä leiriään Hätilässä.250 Parolan huoltopataljoonan alokasta on herännyt aamutuimaan kuuden maissa.