Julkaistu: 17.07.2017 22:34
-
Päivitetty: 25.08.2017 13:26

Tyyne odottaa yhä noutajaa – laivan pakkosiirto vihoviimeinen keino

  • 

Tyynen hinausyritys reilu viikko sitten päättyi Paasikiventien sillan kupeeseen.

 Kuva: Pekka Rautiainen
    Tyynen hinausyritys reilu viikko sitten päättyi Paasikiventien sillan kupeeseen. Kuva: Pekka Rautiainen

Ravintolalaiva Tyyne ei ole liikahtanut yli viikkoon Paasikiventien sillan kupeesta epäonnisen hinausyrityksen jälkeen.

Kaupunginlakimies Jyri Nuojua sanoo, että pakkokeinoihin ryhdytään vasta, jos Tyynen omistaja osoittautuu haluttomaksi siirtää laivansa.

– Kaikkein edullisin ja nopein ratkaisu on, että hän siirtää laivansa itse. Muut vaihtoehdot vaativat kuulemisia ja hallinnollista käsittelyä. Ne asiat ovat aina hyvin hitaita ja kankeita, Nuojua kertoo.

Hänen viimeisin tietonsa on, että Tyynen omistaja Janne Luukko on lupautunut hinaamaan laivansa pois. Jos mitään ei tapahdu, kaupunki voi pakottaa Luukon siirtämään laivansa teettämisuhalla.

Käytännössä siis kaupunki voi siirrättää laivan ja laskuttaa siitä omistajaa. Nuojua korostaa, että sellaiseen ratkaisuun päätyminen vain hidastaa prosessia.

Tällä hetkellä Tyyne on laittomasti kiinnitetty Paasikiventien rannan metallikaiteeseen. Nuojuan mukaan tarvitaan lisäselvitystä, joutuuko omistaja maksamaan luvattomasta kiinnityksestä.

Vuokrarästejä omistaja ei ainakaan joudu maksamaan. Kaupunki vuokraa Paasikivenrannan satamapaikkoja, mutta voimassa olevaa vuokrasopimusta Tyynen kanssa ei ole.

Alkuperäinen siirtymäaika laivalle oli kaksi viikkoa huutokaupan solmimisen jälkeen. Määräaika on umpeutunut jo kauan sitten.

– Ensin syy oli huonossa säässä, ja sitten hinaajia oli vaikea saada paikalle. Laivaa on kuitenkin yritetty siirtää, joten lupauksiin on tavallaan vastattu, Nuojua perustelee.

Kaupunki ei voi sakottaa määräaikojen noudattamattomuudesta, koska määräaika on ulosottoviraston asettama.

Nuojuan mukaan kaupan purkaminen ei ole realistinen ratkaisu. HÄSA

Sensible 4:n robottiauto Renault Twizy kulkee sähköllä. Siihen on asennettu muun muassa kamera-, tutka- ja laserteknologiaa. Kuva: Sensible 4 oy

Ensi vuoden elo-syyskuussa Hämeenlinnan rautatieasemalta keskustaan matkaava pääsee halutessaan taittamaan matkansa koematkustajana ilmaiseksi robottiautolla. Pilottikokeilussa liikennöimässä on kahden viikon ajan kaksi sähköllä kulkevaa Renault Twizya.

Säästöpankki-areenassa eli kansan suussa Pullerihallissa on nyt joustava ja hajuton uusi jalkapallonurmi.Mihin kunnostuksen yhteydessä katosivat jalkapallohallin katsomot, Hämeenlinnan Liikuntahallien toimitusjohtaja Tuire Pöyhiä?– Ne otettiin pois, jotta saimme kentän rakennettua.

Markku Näreneva ja Tiina Väisänen esittelivät Hämeenlinnan Mehiläisen Oma lääkärisi -terveysaseman tiloja keskiviikkona. Mehiläisellä on nyt neljä valinnanvapauskokeilua varten perustettua toimipistettä. Kuva: Riku Hasari

Lääkäriaikojen saatavuus on ylivoimaisesti yleisin syy, jonka vuoksi hämeenlinnalaiset ovat siirtyneet yksityisen palvelutuottajan asiakkaaksi.Hämeenlinnan Jukolan ja Lammi-Tuuloksen terveysasemien asukkaat, eli noin 18 000 kaupunkilaista, ovat mukana parhaillaan käynnissä olevassa sote-uudistuksen

Kaurialan koulun tontilta puretaan kuvassa näkyvän koulun päärakennuksen lisäksi käsitöiden ja kouluviraston rakennukset. Kuva: Pekka Rautiainen

Sisäilmaongelmien vuoksi keväällä 2015 suljetun Kaurialan koulun purkutyöt alkavat alkukesällä 2018.– Saimme purkamiseen rahat kaupungin budjetissa. Töihin on varattu 300 000–400 000 euroa. Kilpailutamme purku-urakan.