Julkaistu: 17.09.2017 19:57
-
Päivitetty: 18.09.2017 06:31

Keskussairaalan päivystyksen jonotusaikaa yritetään puolittaa – Ruuhkatunneille toinen sairaanhoitaja

Kanta-Hämeen keskussairaalassa tehostetaan päivystyspotilaiden hoitoa pilottikokeiluna, joka starttaa 25. syyskuuta.

Kyse on niin sanotusta Aula-hankkeesta, jonka tavoitteena on jopa puolittaa kävelevien potilaiden läpimenoaika ilmoittautumisluukulta kotiin tai jatkotutkimuksiin.

– Läpimenoaikamme on keskimäärin 2 tuntia 28 minuuttia, jonka aiomme pitkällä tähtäimellä vähentää reiluun tuntiin, päivystyksen hallintoylilääkäri Mikko Franssila kertoo.

Franssilan mukaan Kanta-Hämeen keskussairaalassa tilanne on jo nyt parempi kuin monessa muussa yhteispäivystyksessä, joissa jono voi venyä keskimäärin 3–4 tuntia.

Hoitoon pääsyä aiotaan tehostaa lisäämällä sairaanhoitajan vastaanottoa.

Tällä hetkellä päivystyspoliklinikan vastaanotossa lääkärin apuna työskentelee yksi sairaanhoitaja per vuoro arkisin kello 14–22 ja viikonloppuisin kello 8–22.

Päiväajan ulkopuolella yhteispäivystyksen piiriin kuuluvat myös Hattula ja Janakkala.

– Jatkossa vuoroon pyritään järjestämään kaksi sairaanhoitajaa, joista toinen työskentelisi ruuhkatunteina kello 12–20, Franssila kertoo.

Tarkoituksena on, että jonottaminen vähenisi ja potilas hoidettaisiin yhdessä huoneessa sairaanhoitajan ja lääkärin yhteistyönä.

– Pyrimme myös vähentämään toistuvaa jonotusta. Esimerkiksi röntgenkuvauksen tarve arvioidaan jo potilaan saapuessa päivystykseen.

Vastuulääkäri Franssila painottaa, että kehittämishankkeesta huolimatta päivystyksen luonne pysyy silti samana kuin ennen.

Päiväaikaan ilmoittaudutaan edelleen omalle terveysasemalle, jos kyseessä ei ole akuutista nopeaa hoitoa vaativasta vaivasta.

Yöllä hoidetaan vain kiireelliset asiat ja kiireettömissä yhteys otetaan aamulla omalle terveysasemalle

– Tuoreet vammat, haavat ja luunmurtumat) sekä muut nopeasti alkavat oireet (halvausoireet, hengenahdistus, rintakivut) ovat akuutteja. Esimerkiksi flunssanhoito ei ole päivystysasia.

Puhelinpalvelu on myös yksi päivystyksen kehittämisen kohde, sillä vastatuista ja vastaamattomista puheluista ei ole tarkkaa tilastoa.

– Ruuhka-aikaan henkilökunnalla on hankaluuksia ennättää vastaamaan kaikkiin puheluihin.

Puhelinpalvelua kehitetään päivystyksen saaman palautteen pohjalta.

– Olemme pohtineet ottaa käyttöön takaisinsoittojärjestelmän. Vastausprosenttia aiotaan nostaa palkkaamalla sairaanhoitajan vastaanotolle 2.25 uutta hoitajaa. Puheluihin vastaavat eri hoitajat.

Päivystyksen numero pysyy samana 03 6294 500. HäSa

Emmi Mansikkala ja Henna Holmqvist viihtyivät alkuviikosta Suvirannan terassilla, jota kesäkukat somistavat. Naiset testasivat myös paikan lounaspöydän. Kuva: Esko Tuovinen

– Piti tulla varta vasten testaamaan, kun tämä on jälleen auki, hämeenlinnalainen Emmi Mansikkala ja turenkilainen Henna Holmqvist kertovat hampurilaislautastensa ääreltä.Kesälomalaiset ovat tulleet lounaalle Turengin Suvirantaan, joka toimii kahden kesän tauon jälkeen taas täydellä teholla.Ja mikäs

HPK Liiga pärjäsi viime kaudella taloudellisesti paremmin kuin urheilullisesti.Seura kirjasi tilikaudelta vajaan 169 000 euron tappion, vaikka lippumyynti, ottelujen oheismyynti ja sponsoreiden playoff-bonukset putosivat noin puoli miljoonaa euroa.– HPK:n liigakausi oli huono, HPK Liigan toimitusjoh

Kuvituskuva

Kuluttaja-asiamies on määrännyt huonekaluketju Jysk oy:lle kiellon harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista.Jysk ei ole kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan luopunut harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista kuluttaja-asiamieheltä saamastaan ohjeistuksesta huolimatta.

Nordean Hämeenlinnan toimipaikan johtaja Hanna Mero ja liiketoimintajohtaja Miikka Salminen sanovat uudistuksen vahvistavan pankin paikallisuutta. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Nordea on muodostanut Hämeenlinnaan toimipaikan, joka toimii aluekeskuksena pankin henkilöasiakkaiden liiketoiminnassa.– Henkilöasiakkaiden pankkiasiat on koottu kokonaisuudeksi.