Julkaistu: 12.10.2017 22:07
-
Päivitetty: 13.10.2017 11:21

Näytöllä vilkkuva varoitus voi estää kolarin – "Hirvistä varoittaminen on vaikeaa"

  • Viime vuonna tapahtui 1881 hirvionnettomuutta, ja niiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta neljä prosenttia. Hirvikolareita sattuu eniten tunti auringonlaskun jälkeen. Ajonopeuden lasku on paras tapa välttää kolari. Kuva: Katariina Filppula
    Viime vuonna tapahtui 1881 hirvionnettomuutta, ja niiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta neljä prosenttia. Hirvikolareita sattuu eniten tunti auringonlaskun jälkeen. Ajonopeuden lasku on paras tapa välttää kolari. Kuva: Katariina Filppula

Älypuhelimeen tulevat aktiiviset varoitukset liikenteen vaaranpaikoista voivat auttaa onnettomuuksien ehkäisyssä, kertovat tieliikenteen viestintäkokeilun alustavat tulokset.

Muun muassa Trafin ja Liikenneviraston toteuttamaan kokeiluun osallistuneet kuljettajat saivat kännykkäsovellukseen reaaliaikaista tietoa vaaroista teillä sekä muilta sovelluksen käyttäjiltä että tieliikennekeskukselta.

– Alustavat tulokset osoittavat, että varoitetut kuljettajat alensivat ajonopeuksiaan ja suuntasivat tarkkaavaisuuttaan paremmin tielle ja tienpieliin kuin ne, joille ei varoituksia tullut, kertoo älyliikenteen johtava asiantuntija Anna Schirokoff Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Vuoden kestänyt yhteispohjoismainen Nordicway, Coop -kokeilu päättyi viime keväänä, ja loppuraportin pitäisi valmistua marraskuun lopussa.

 

Nyt erilaiset aktiiviset varoitusjärjestelmät voivat antaa autoilijalle tietoa hirvien liikkeistä. Anna Schirokoffin mukaan digitaalisten hirvivaroitusten toimivuutta ei ole kuitenkaan vielä tutkittu.

Hänen mukaansa jo vuosikymmeniä on mietitty eri tekniikoita järjestelmiä, joilla hirvistä pystyisi varoittamaan.

– En tiedä tähän mennessä, että olisi mitään kovinkaan onnistunutta järjestelmää pystytty kehittämään nimenomaan hirven liikkeiden takia. Hirvistä varoittaminen reaaliaikaisesti on todella vaikeaa. Kun hirvi ylittää tien, tapahtuma on jo ohi, Schirokoff sanoo.

Kiinteät hirvivaroitusmerkit teidenvarsilla on asetettu paikkoihin, jotka ovat hirvien tyypillisiä kulkureittejä. Sovellukset voivat olla tätä täsmällisempiä.

Reilu vuosi sitten Suomi otti ensimmäisenä Euroopassa käyttöön koko maan kattavan hirvien liikkeisiin perustuvan V-Trafficin varoitusjärjestelmän. Tällä viikolla myös Ruotsi lanseerasi järjestelmän käyttöönsä.

Jo vuonna 2011 Liikenneturva julkaisi hirvivaarasta ilmoittavan sovelluksen, mutta se otti huomioon vain auringonlaskun ja vuodenajan.

Nyt V-Trafficin järjestelmä ottaa huomioon kolarihistorian, eläimen käyttäytymisen sekä vuorokauden- ja vuodenajan.

– Hirvivaroitukset perustuvat valtaosin algoritmiin, joka laskee korkeita riskialueita ja kaventaa varoitusikkunan noin tunnin mittaiseksi, sanoo V-trafficin myynti- ja markkinointijohtaja Matti Seimola.

 

V-Trafficin järjestelmä hyödyntää lisäksi metsästäjien varoituksia ja metsästyskoirien reaaliaikaisia GPS-signaaleja.

– Metsästäjillä on tärkeä rooli hirven liikkeiden tiedottamisessa, Matti Seimola sanoo

Anna Schirokoffin mukaan juuri metsästäjiltä saatava tieto voi auttaa hirvistä varoittamisessa sovelluksilla. Sen sijaan käyttäjien antamista ilmoituksista ei ole juuri hyötyä, koska silloin hirvi on jo useimmiten hävinnyt tieltä.

Seimola kertoo, että V-traffic ottaa ilmoituksia hirvistä vain harvoilta tunnetuilta käyttäjiltä.

– Meidän täytyy tuntea tiedon lähde, jotta varoitus olisi mahdollisimman luotettava.

 

V-Traffic antaa kohonneen hirvikolaririskin aikana autoilijan navigaattoriin tai kännykkäsovellukseen varoituksen, jonka on tarkoitus kiinnittää huomio laskemaan tilannenopeutta ja tarkkailemaan teiden reunoja. Varoitukset kestävät tilanteesta riippuen vartista useaan tuntiin.

– Noin puoli miljoonaa ihmistä voi nyt ottaa vastaan V-Trafficin hirvivaroituksia, Matti Seimola kertoo.

V-Trafficin reaaliaikainen liikennetieto hirvivaroituksineen on vakiona noin joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa.

Palvelun saa myös yleisimpiin navigaattoreihin ja ilmaisena älypuhelinsovelluksena. Vastaavia hirvivaroituksia kännykkään tarjoaa EdLooper-sovellus, joka käyttää myös hyväkseen metsästäjien ja metsästyskoirien hirvien liikkeistä antamaa tietoa. HÄSA

Kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) epäilee, ettei tämänhetkinen sote-esitys läpäisisi edes perustuslakivaliokunnan syyniä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Lausuntokierrokselle lähtenyt sote-esitys on pahasti keskeneräinen, ja koko uudistus saattaa vielä kaatua, sanoo kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.).Keskustan ja kokoomuksen poliittisten erimielisyyksien lisäksi pakettia uhkaavat taas kerran perustuslakiongelmat.– Perustuslakivaliokunta saat

 Kuva: Muu

Ei ole tavatonta kuulla nuorten käyttävän sellaisia sanoja kuin lol (lots of laugh, suom. naurettavaa) tai omg (oh my god, suom. voi luoja).Lyhenteet ovat siirtyneet verkosta puhekieleen.– Kieli muuttuu keskenään kommunikoivien kesken. Nykyään koko maailma on sylissä muun muassa netin kautta.

Perjantaina alkuillasta tuli karkasi Kaurialassa sijaitsevan tornitalon toisessa kerroksessa osoitteessa Parolantie 16.Savu oli ehtinyt levitä kahdeksankerroksisen kerrostalon ylimpään kerrokseen, kun Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen palomiehet saapuivat paikalle.