Julkaistu: 12.10.2017 22:07
-
Päivitetty: 13.10.2017 11:21

Näytöllä vilkkuva varoitus voi estää kolarin – "Hirvistä varoittaminen on vaikeaa"

  • Viime vuonna tapahtui 1881 hirvionnettomuutta, ja niiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta neljä prosenttia. Hirvikolareita sattuu eniten tunti auringonlaskun jälkeen. Ajonopeuden lasku on paras tapa välttää kolari. Kuva: Katariina Filppula
    Viime vuonna tapahtui 1881 hirvionnettomuutta, ja niiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta neljä prosenttia. Hirvikolareita sattuu eniten tunti auringonlaskun jälkeen. Ajonopeuden lasku on paras tapa välttää kolari. Kuva: Katariina Filppula

Älypuhelimeen tulevat aktiiviset varoitukset liikenteen vaaranpaikoista voivat auttaa onnettomuuksien ehkäisyssä, kertovat tieliikenteen viestintäkokeilun alustavat tulokset.

Muun muassa Trafin ja Liikenneviraston toteuttamaan kokeiluun osallistuneet kuljettajat saivat kännykkäsovellukseen reaaliaikaista tietoa vaaroista teillä sekä muilta sovelluksen käyttäjiltä että tieliikennekeskukselta.

– Alustavat tulokset osoittavat, että varoitetut kuljettajat alensivat ajonopeuksiaan ja suuntasivat tarkkaavaisuuttaan paremmin tielle ja tienpieliin kuin ne, joille ei varoituksia tullut, kertoo älyliikenteen johtava asiantuntija Anna Schirokoff Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Vuoden kestänyt yhteispohjoismainen Nordicway, Coop -kokeilu päättyi viime keväänä, ja loppuraportin pitäisi valmistua marraskuun lopussa.

 

Nyt erilaiset aktiiviset varoitusjärjestelmät voivat antaa autoilijalle tietoa hirvien liikkeistä. Anna Schirokoffin mukaan digitaalisten hirvivaroitusten toimivuutta ei ole kuitenkaan vielä tutkittu.

Hänen mukaansa jo vuosikymmeniä on mietitty eri tekniikoita järjestelmiä, joilla hirvistä pystyisi varoittamaan.

– En tiedä tähän mennessä, että olisi mitään kovinkaan onnistunutta järjestelmää pystytty kehittämään nimenomaan hirven liikkeiden takia. Hirvistä varoittaminen reaaliaikaisesti on todella vaikeaa. Kun hirvi ylittää tien, tapahtuma on jo ohi, Schirokoff sanoo.

Kiinteät hirvivaroitusmerkit teidenvarsilla on asetettu paikkoihin, jotka ovat hirvien tyypillisiä kulkureittejä. Sovellukset voivat olla tätä täsmällisempiä.

Reilu vuosi sitten Suomi otti ensimmäisenä Euroopassa käyttöön koko maan kattavan hirvien liikkeisiin perustuvan V-Trafficin varoitusjärjestelmän. Tällä viikolla myös Ruotsi lanseerasi järjestelmän käyttöönsä.

Jo vuonna 2011 Liikenneturva julkaisi hirvivaarasta ilmoittavan sovelluksen, mutta se otti huomioon vain auringonlaskun ja vuodenajan.

Nyt V-Trafficin järjestelmä ottaa huomioon kolarihistorian, eläimen käyttäytymisen sekä vuorokauden- ja vuodenajan.

– Hirvivaroitukset perustuvat valtaosin algoritmiin, joka laskee korkeita riskialueita ja kaventaa varoitusikkunan noin tunnin mittaiseksi, sanoo V-trafficin myynti- ja markkinointijohtaja Matti Seimola.

 

V-Trafficin järjestelmä hyödyntää lisäksi metsästäjien varoituksia ja metsästyskoirien reaaliaikaisia GPS-signaaleja.

– Metsästäjillä on tärkeä rooli hirven liikkeiden tiedottamisessa, Matti Seimola sanoo

Anna Schirokoffin mukaan juuri metsästäjiltä saatava tieto voi auttaa hirvistä varoittamisessa sovelluksilla. Sen sijaan käyttäjien antamista ilmoituksista ei ole juuri hyötyä, koska silloin hirvi on jo useimmiten hävinnyt tieltä.

Seimola kertoo, että V-traffic ottaa ilmoituksia hirvistä vain harvoilta tunnetuilta käyttäjiltä.

– Meidän täytyy tuntea tiedon lähde, jotta varoitus olisi mahdollisimman luotettava.

 

V-Traffic antaa kohonneen hirvikolaririskin aikana autoilijan navigaattoriin tai kännykkäsovellukseen varoituksen, jonka on tarkoitus kiinnittää huomio laskemaan tilannenopeutta ja tarkkailemaan teiden reunoja. Varoitukset kestävät tilanteesta riippuen vartista useaan tuntiin.

– Noin puoli miljoonaa ihmistä voi nyt ottaa vastaan V-Trafficin hirvivaroituksia, Matti Seimola kertoo.

V-Trafficin reaaliaikainen liikennetieto hirvivaroituksineen on vakiona noin joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa.

Palvelun saa myös yleisimpiin navigaattoreihin ja ilmaisena älypuhelinsovelluksena. Vastaavia hirvivaroituksia kännykkään tarjoaa EdLooper-sovellus, joka käyttää myös hyväkseen metsästäjien ja metsästyskoirien hirvien liikkeistä antamaa tietoa. HÄSA

Tammela. Päihtyneenä pakettiautoa kuljettanut mies jäi kiinni Tammelassa lauantai-iltana kello kymmenen jälkeen.Forssantiellä kuljettaja ei poliisin käskystä huolimatta pysähtynyt, vaan kiihdytti pakoon Portaan suuntaan.Mies menetti auton hallinnan ja suistui ulos tieltä Tammelantiellä.

                                  Oululaisen Kastellin lukion oppilaan Velmeri Ojalan mielestä hänen lukiossaan parasta on hyvät opettajat ja toimivat tilat.                                Kuva: Matti Räty

Ylioppilaskirjoitusten perusteella tehdyt lukiolistaukset eivät aina onnistu kertomaan totuudenmukaisesti lukion kirjoittajien tasosta.Lukiot pannaan paremmuusjärjestykseen aina keväisin.Tampereen teknillisen lukion sijoitus on rehtori Helena Tuusan mukaan vääristynyt, koska lukion tuloksiin on lask

Santeri Korvakangas kävi sunnuntaina tankkaamassa Hämeensaaren Shellillä ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Hän arveli polttoaineen hinnan olevan laskussa mutta piti sunnuntaista hintaa korkeana. Kuva: Tomi Vesaharju

Polttoainehintojen nousu jatkuu. Euroopan komission mukaan tuhat litraa 95-oktaanista bensiiniä maksoi Suomessa keskimäärin 1 583 euroa eli litra bensiiniä maksoi 1,58 euroa kesäkuun alkupuolella.Kuukautta aikaisemmin litra samaa bensiiniä maksoi 1,53 euroa.

Ahvenistonjärvellä uimassa käyneet sisarukset Jarno Oksanen, 31, ja Janita Oksanen, 20, nauttivat kesän tuomasta valoisuudesta. Kuva: Tomi Vesaharju

Kesän yltäkylläinen valoisuus saa suomalaiset unettomiksi mutta myös sosiaalisemmiksi ja jopa hedelmällisemmiksi, kertovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Timo Partonen ja Oulun yliopiston emeritusprofessori Juhani Leppäluoto.Vaikka valoisuuden huippu saavutetaan kesäpäivänseisauksen aik