Julkaistu: 16.10.2017 11:57

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen terveenä

  • Jotta selkä pysyy toimintakuntoisena ja terveenä, sille tarvitsee antaa myös töitä vastapainoksi töissä istumiselle. Selän pyöristys on yksinkertainen keino rentouttaa selkää ja antaa sille joustoa. Kuva: Maria Halkilahti=AH
    Jotta selkä pysyy toimintakuntoisena ja terveenä, sille tarvitsee antaa myös töitä vastapainoksi töissä istumiselle. Selän pyöristys on yksinkertainen keino rentouttaa selkää ja antaa sille joustoa. Kuva: Maria Halkilahti=AH

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista selkäviikkoa.

Selkäviikon tämän vuoden teema on Liikuta selkääsi. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota liikkumisen merkitykseen selän terveydessä ja selkävaivojen ehkäisyssä.

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä.

Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää selkäkipua.

– Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen sopivin tapa liikkua. Selälle ystävällisiä lajeja ovat esimerkiksi jooga, kävely sauvoilla tai ilman, pyöräily, uinti ja vesijumppa. Myös arkiliikuntaa on tärkeää, kuten kävely kauppaan tai kevyiden pihatöiden tekeminen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Paikalliset selkäyhdistykset liikuttavat viikoittain noin paria tuhatta ihmistä liikuntaryhmissään.

Niissä harjoittelu on turvallista, sillä ohjaajina toimivat fysioterapeutit tai liikunta-alan ammattilaiset.

Suosituimpia liikuntamuotoja yhdistyksissä ovat vesiliikunta, selkäjumppa ja kuntosali.

Selkäviikolla selkäyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia, esimerkiksi luentoja ja lajikokeiluja.

Kanta-Hämeen Selkäyhdistys järjestää luennon Psyykkinen kivunhallinta torstaina 19.10. kello 18 Wetterhoffin auditoriossa (Wetterhoffinkatu 2, Hämeenlinna).

Luennoitsija on kipupsykologi Esko Silén. Lisäksi kuullaan diplomivyöhyketerapeutti Reija Skurnikin vinkkejä muun muassa lihasjännityksen ja kivun hallintaan.

Selkäviikkoon voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa.

Oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa voi jakaa aihetunnisteilla #selkäviikko ja #maailmanselkäpäivä.

Maailman selkäpäivän kansainväliset hashtagit ovat #WSD2017 ja #YourBackInAction.

Yleinen vaiva, eniten keski-ikäisillä naisilla

Jopa neljä viidestä kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä.

Selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut 2000-luvulla.

Kivut ovat yleistyneet sekä miehillä että naisilla, eniten 30–54-vuotiailla naisilla.

Vuonna 2016 sairauspäivärahakausi alkoi todennäköisimmin tuki- ja liikuntaelinsairauden takia (30 %), yleisimpiä olivat selkäsairaudet.

Viime vuonna Kela maksoi sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin

103 miljoonaa euroa.

Korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.

Lisätietoja selälle sopivista liikuntalajeista löytyy Selkäliiton Selkäkanavalta: selkakanava.fi/selkaystavallisia-liikuntalajeja

Tietoa yhdistysten tapahtumista on koottu Selkäliiton Selkäviikko-sivulle: selkakanava.fi/selkaviikko

Selkäkanava somessa

Facebook: Selkäkanava

Twitter: @selkakanava

Instagram: @selkakanava

Youtube: Jumppakissa